דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ח״כ קריב: ״בעל שליטה בחברה איננו איש ציבור, טייקון לא זקוק למעמד מיוחד״

ועדת חוק, חוקה ומשפט התכנסה כדי לדון בפסיקת בג״צ שאפשרה למשטרה למנוע הפגנות מול ביתו של דוד פורר | יו״ר הוועדה יצא בביקורת חריפה נגד התנהלות המשטרה ודרש ״שינוי מיידי של היחס באירוע״

ח"כ גלעד קריב (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ח"כ גלעד קריב (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ועדת חוק חוקה ומשפט ח"כ הרב גלעד קריב (עבודה), מתח ביקורת חריפה על מדיניות המשטרה להגביל הפגנות עובדים מול בתיהם של בעלי השליטה בחברות, במסגרת סכסוך עבודה. במשטרה טענו כי החוק מאפשר להם להרחיק הפגנה מול ביתו של 'נותן שירות לציבור' עד למרחק 300 מטרים.

הדיון נתכנס על רקע פניה של ההסתדרות ושל ועד עובדי אלפא, לאחר שבחודשים האחרונים מנעה מהם המשטרה את האפשרות להפגין מול ביתו של בעל השליטה בקבוצה, השותף הישראלי בקרן סרצ'לייט שרכשה את בזק – דוד פורר, שהוסברה על ידי המשטרה כנובעת ממעמדו של פורר כ'איש ציבור'.

"מה הופך את דוד פורר לאיש ציבור? הקניין שלו? העובדה שעשה הרבה כסף ורוצה כעת לעשות עוד כסף על חשבון העובדים?", תהה מנכ"ל האגף להתאגדות עובדים בהסתדרות עמיחי סטינגר, שהדגיש כי ההסתדרות מקפידה תמיד על הוראות המשטרה קלה כחמורה.

"אנחנו לא מפגינים בצהרים או בשעות הלילה, לא יורדים לכביש ולא מסכנים חיים. אנשים נורמטיביים שבאים לזעוק על הכוונה לקטוע את מטה לחמם – וזכותם להביע מחאה מול מי שמקבל החלטות על חייהם". סטינגר הדגיש בדבריו, כי המשטרה דחקה את המפגינים לנקודה המרוחקת מאות מטרים מביתו של פורר – אך סמוכה לבתיהם של אנשים אחרים, שכלל אינם קשורים לסכסוך.

יו"ר ועד עובדי אלפא יחיאל שמן הוסיף לדבריו: "מדובר באדם שלוקח ומפרק חברות רווחיות ומאיים על פרנסת עובדיהם שהקימו אותן ועובדים בהן עשרות שנים. אנחנו מבקשים לממש את זכותנו להפגין וכל פעם מגיע לשטח קצין אחר. אחד אמר לנו שנוכל להפגין מול הבית רק עד 15 איש. במקרה אחר איימו עלינו שיעכבו אותנו. גם כשניסינו ללכת להפגין מול המשרדים שלו בחברת ניו-פארם באיזור תעשייה – המשטרה לא אפשרה לנו את זה". לדבריו, התנהלות המשטרה והתערבותה בסכסוך העבודה יצרו פגיעה מוראלית בקרב העובדים הנאבקים בימים אלו על עתידם התעסוקתי.

גם יושבת ראש ועד עובדי נעמ"ת העידה בפני הוועדה וסיפרה כיצד כ-40 מטפלות הגיל הרך שהגיעו במהלך המאבק להגדלת תקצוב המסגרות להפגין מול ביתה של שרת הכלכלה אורנה ברביבאי (כחול לבן) – הורחקו על ידי המשטרה אף הן למרחק מאות מטרים ונאלצו להפגין במקום אחר, סמוך לבתי אזרחים שאינם קשורים לנושא. "אני רואה בהפגנה מול בתי שרים בממשלה משהו אנושי שיכול לתת מענה וזכות חשובה בדמוקרטיה להביע את המצוקות שלנו. לעובדים פשוטים אין הזדמנות לפגוש בשרים ולהביע את המצוקות שלהם. איפה חופש הביטוי?".

יועמ"ש אגף המבצעים במשטרה עו"ד מיכה פרנקבורג התייחס לדברים וטען כי פסיקת בג"צ בעניין ההפגנות מול ביתו של היועץ המשפטי בממשלה בפתח תקווה קבעה כי אין לאפשר הפגנות ישירות מול בתים פרטיים של אישי ציבור – כי אם משמרות מחאה שקטות בלבד במרחק של מאות מטרים מבתיהם. "הפרשנות שלנו היא שבהקשר של הפגנות מול בית פרטי לא מדובר במניעה אלא הגבלה והסדרה, והן חלות גם על אנשים שהם נושאי תפקיד שנותנים שירות לציבור" אמר, והוסיף שמדובר בכללי אצבע שהמשטרה מיישמת בשטח בהתאם לטופוגרפיה של האירוע תוך היוועצות בייעוץ המשפטי.

ח"כ קריב התנגד לעצם הפרשנות של בג"צ ככזה המניח שהפגנות ישירות מול בתיהם של אישי ציבור הן אסורות לגמרי. לצד זאת מתח ביקורת נוקבת על הרחבת פרשנות הפסיקה גם בהתייחס לבעלי הון. "המצאתם מונח משפטי 'אדם שנותן שירות לציבור'" אמר. "יש מעמד מיוחד לטייקונים? מדוע המשטרה אישרה הפגנה מול בית הוריה של הגננת כרמל מעודה ואיננה מאשרת הפגנה מול ביתו של בעל שליטה בחברה?". לדבריו, דווקא מקרה של הפגנה כנגד בעל שליטה בחברה במסגרת סכסוך עבודה נראה סביר יותר מאשר הפגנה מול הוריה של חשודה בפלילים שהינם אנשים פרטיים.

"אני מצפה לשינוי דרמטי בהתנהלותכם באירוע הזה כבר בימים הקרובים", אמר קריב למשטרה, והוסיף כי בכוונתו לכנס דיון נוסף בוועדה בנושא זה, ואף לדון בנושא עם השר לביטחון פנים ויושבת ראש הועדה לביטחון פנים.

הדיון בוועדה עסק גם גם בשאלת זכות ההפגנה מול בתיהם הפרטיים של נבחרי ציבור, על רקע פניות של ח"כ יואב קיש (ליכוד) וחברי כנסת נוספים מהאופוזיציה שטענו כי המשטרה עושה איפה ואיפה כשאינה מאפשרת הפגנות מול ביתו הפרטי של ראש הממשלה בנט ברעננה – שעה שאפשרה הפגנות מסוג זה מול ביתו הפרטי של ראש הממשלה היוצא בנימין נתניהו בקיסריה. יו"ר הועדה קריב תבע מהמשטרה להעביר לוועדה את רשימת ההגבלות על זכות ההפגנה שהוטלו מול ביתו של בנט ברעננה ומול ביתו של ראש הממשלה נתניהו, על מנת לבחון האם המשטרה אכן נוקטת מדיניות שונה בשני המקרים.

חברי הכנסת רם שפע (העבודה) וגבי לסקי (מרצ) אמרו בוועדה כי בכוונתם לפעול לקידום חקיקה אשר תסדיר את סוגיית זכות ההפגנה בישראל בחוק, זאת לאור העובדה שהנושא מוסדר כיום רק מתוקף חקיקה מתקופת המנדט הבריטי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!