דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

מחלקת המשפטים האמריקאית מחדשת את הלחץ לעצירת חוק ההפלות של טקסס

בית משפט פדרלי הוציא בתחילת השבוע צו זמני שחידש את תוקפו של החוק, והוא דן בשאלה אם להפוך את הצו לקבוע | מחלקת המשפטים אותתה על כוונתה להגיע שוב לבית המשפט העליון, שסירב כבר פעם אחת לדון בחוק

מחאה במיזורי נגד איסור ההפלות (צילום: AP Photo/Jim Salter)
מחאה במיזורי נגד איסור ההפלות (צילום: AP Photo/Jim Salter)

ממשל ביידן קרא אמש (שני) שוב לבית המשפט לעצור את החוק שהעבירה בתחילת החודש מדינת טקסס, שימנע את ביצוע מרבית ההפלות בשטחה. הקריאה באה בזמן שמרפאות מאות קילומטרים מהמדינה הדרום-מרכזית מדווחות על תנועה ערה של מטופלות שעושות אליהן את המסע מטקסס כדי לקבל סיוע רפואי.

בתחילת השבוע חידש בית משפט פדרלי לערעורים את תוקפו של החוק הטקסני, אחר י שערכאה נמוכה יותר השעתה את יישומו והעניקה חלון הזדמנויות של 48 שעות במהלכו מיהרו מרפאות במדינה להביא מטופלות לביצוע הפלות.

הימים הקרובים צפויים להיות להיות משמעותיים בקביעת גורלו של החוק שהעבירה טקסס. בין היתר, יוכרע אם העניין יגיע שוב לפתחו של בית המשפט העליון שכבר סירב פעם אחת לדון בחוק.

החוק שהעבירה טקסס אוסר על ביצוע הפלה מרגע שאיש רפואה יכול למצוא פעילות לבבית אצל העובר. מדובר בדרך כלל בשבוע השישי, נקודת זמן בה נשים רבות לא יודעות בכלל שהן בהריון.

בתי המשפט בארה"ב חסמו ניסיונות של מדינות אחרות לכפות הגבלות דומות על הפלות, אבל החוק הטקסני שונה מהם משמעותית. האכיפה של חוק זה מוטלת על אזרחים פרטיים שיגישו תביעות אזרחיות ולא על התובעים הפליליים של המדינה.

על פי החוק כל אזרח יוכל להגיש תביעה כנגד מבצעי הפלה, גם אם אין לו שום קשר לאישה שביצעה אותה. תובעים במסגרת חוק זה יהיו זכאים לפיצוי של לפחות 10,000 דולר אם יזכו במשפט.

"אם טקסס תקבל רשות לפעול ככה, אף זכות חוקתית לא תהיה בטוחה מחבלה דומה מצד מחוקיים", טענה מחלת המשפטים האמריקאי בבית המשפט לערעורים.

בניסוח שנראה כמו מסר סמוי לבית המשפט העליון, טענה מחלקת המשפטים שאם החוק יישאר על כנו, המבנה המשפטי דרכו הוא נוצר יוכל לשמש לחקיקה שתעקוף גם את פסיקות בית המשפט העליון מ-2008 ו-2020 על הגבלות על נשק חם ועל תרומות למפלגות ומועמדים בבחירות.

לא ברור מתי בית המשפט לערעורים יחליט אם להפוך את הצו הזמני שמתיר לטקסס ליישם את החוק לצו קבוע.

'הורות מתוכננת', ארגון ללא מטרות רווח שעוסק בטיפול רפואי לנשים ומפעיל הגדול ביותר של מרפאות להפלה בטקסס, הגיש לבית המשפט לערעורים מספר רב של עדויות של נשים במדינה שהושפעו מהחוק. בין היתר, עדות של בת 12.

"הצוותים הרפואיים באוקלהומה עובדים שעות נוספות כדי לטפל במטופלות מטקסס שנמנעה מהן הפלה", אמר עורך הדין של הארגון לבית המשפט.

ממשל ביידן תבע את טקסס בחודש שעבר אחרי שהחוק המדובר נכנס לתוקף. בכירים בממשל הטקסני הגנו את המגבלות שהוטלו על נשים, ואושרו על ידי המושל הרפובליקני גרג אבוט בחודש מאי. לטענתם, אין להם דרך למנוע מאזרחים פרטיים להגיש תביעות תחת החוק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!