דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

שוק הדיור ממשיך לרתוח: עלייה של 35% ברכישת דירות לעומת 2020

על פי נתוני בנק ישראל, מתחילת השנה נלקחו משכנתאות בסך כולל של כ-82 מיליארד שקלים, יותר מכל 2020 | על פי נתוני הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, היקף רכישת הדירות להשקעה ביולי היה פי 3 מהשנה שעברה

בניין דירות (צילום: הדס פרוש/פלאש 90)
בניין דירות (צילום: הדס פרוש/פלאש 90)
דוד טברסקי

סך המשכנתאות שנלקחו מתחילת השנה הגיע בספטמבר למעל 82 מיליארד שקלים, יותר מהסכום של כל שנת 2020,  כך על פי סקירת בנק ישראל שהתפרסמה היום (שלישי). על פי הסקירה, בקצב הנוכחי, צפוי היקף המשכנתאות ב-2021 לעבור את רף 100 מיליארד השקלים.

על פי נתוני בנק ישראל, בחודש ספטמבר נלקחו משכנתאות בהיקף של 7.12 מיליארד שקלים. מדובר בנתון נמוך משמעותית מזה שנרשם בקיץ האחרון, 11.5 מיליארד שקלים בממוצע. הסיבה לכך נעוצה במיעוט ימי העבודה במחודש הקודם בגלל החגים.

המשקיעים ממשיכים לחזור לשוק הדיור

על פי סקירת הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שפורסמה גם היא היום, נמשכת גם מגמת העלייה בהיקף הרכישות בשוק הדיור.

בחודש יולי נרכשו 13.1 אלף דירות, גידול של 5% מחודש מאי ו-35% מיולי 2020. 1,500 מהדירות נמכרו במסגרת תכנית 'מחיר למשתכן'. כ-20% מהעסקאות, 2,600 דירות, נעשו על ידי משקיעים, פי שלושה מהשנה שעברה. כמות שווה של דירות נמכרו ממשקיעים חזרה בשוק החופשי.

לפי סקירת הכלכלנית, הערים המובילות ברכישת דירות להשקעה, ביחס לגודלן, היו: אילת, אשקלון חריש ושדרות. הנתונים מראים שהמשקיעים מעדיפים דירות זולות מבעבר. לטענת הכלכלנית הסיבה היא כנראה שמס הרכישה, שגובהו ירד באותה התקופה, הוא מס פרוגרסיבי ומייקר משמעותית דירות יקרות.

רוב הדירות שנרכשו ב-12 מהערים הכי מבוקשות להשקעה נמכרו במחיר מס תחילי (5%) על דירות בשווי של כ-1.3 מיליון שקלים. הכלכלנית מציינת ששוק הדירות הזולות נמצא בעלייה מכיוון שהוא נחשב להשקעה טובה כשהוא יוצא לשוק השכירות. דירות אלה מושכרות במחירים נמוכים יחסית, שלא מגיעים למדרגת המס הראשונה, כ-5,100 שקלים.

זוכי 'מחיר למשכן' חוסכים יותר במרכז מאשר בפריפריה

סוגיה נוספת שעולה סקירת הכלכלנית קשורה לרקע הזוכים במסגרת 'מחיר למשתכן' ביחס לרוכשים בשוק החופשי בהשוואה בין מרכז לפריפריה.

ממצאי המדגם המיוחד שעשתה הכלכלנית חושפים שההנחה שמקבלים זוכים במודיעין גבוה יותר. על פי הנתונים, במודיעין ישנו פער של כ-40% בין דירה בתכנית לבין דירה דומה בשוק החופשי, זאת לעומת פער של 26% בהשוואה מקבילה בנתיבות.

בעסקה שמשפחה צעירה חותמת במודיעין היא יכולה לחסוך כמיליון שקלים, בעוד בנתיבות יעמוד החיסון סביב 300 אלף שקלים בלבד.

הבעייתיות מתחדדת בשקלול נתוני השכר. פערי השכר בין רוכשי דירות בשוק החופשי לבין רוכשים ב'מחיר למשתכן' בנתיבות הוא גבוה יותר מהפערים המקבילים במודיעין (26% מול 14%, בהתאמה). מה שאומר שמשפחות שזוכות בתכנית במודיעין, בנוסף להנחה שהן מקבלות, הן בעלות כושר השתכרות קרוב יותר לאלו שרוכשות דירה בשוק החופשי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!