דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

החוק שמאפשר המרת משרדים מתוכננים לדירות אושר בוועדה

החוק שמובא כחלק מחוק ההסדרים יאפשר לוועדות אזוריות גמישות גדולה יותר בהפיכת שטחים בהם הבנייה לא החלה לפרויקטים של שכירות ארוכת טווח

בניית דירות חדשות (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
בניית דירות חדשות (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
דוד טברסקי

השינוי בחוק שיאפשר הסבת 30% מכלל שטחי המשרדים שטרם החלה בהם בנייה לשטחים שמיועדים לדיור אושר אתמול (שלישי) בוועדת הפנים ויועבר לקריאה שנייה ושלישית. מדובר בשטחים בהם יהיה שילוב של תכניות דיור להשכרה ארוכת טווח, חלקה במחיר מיוחד לזכאים, ביחד עם אזורי תעסוקה, תוך עירוב שימושים.

התיקון לחוק התכנון והבנייה עבר בוועדה לאחר שהממשלה הסכימה לדרישת הוועדה, והרחיבה את סמכות הוועדות המקומיות הרגילות (ועדות שאין להן סמכות לאשר שינויים שאושרו בוועדה מחוזית) להקנות זכויות בניה מוגדלות עד 50%, במתחמי דיור להשכרה.

הרעיון להסבה בקנה מידה כמוהו לא נראה עדיין בישראל, הגיע בעקבות ביקוש הולך וגדל לדירות באזורי הביקוש יחד עם ירידה בביקוש למשרדים, שהגיעה בין היתר בעקבות הקיפאון במשק בתקופת הסגרים. עוד לפני שהמשרד האוצר הניח את הצעות החוק המוקדמות של ההצעה, אף הוצע להסב דירות של משרדים קיימים על מנת לעמוד בביקוש אך רעיון זה לא התגלגל לידי שינוי בחקיקה.

על פי ההצעה שעברה, ועדות מקומיות עצמאיות יוכלו להרחיב את אחוזי הבניה עד 200% ללא אישור ועדה מחוזית ורק במידה אם אין להן תכנית כוללנית. אם יש תכנית כוללנית, הועדות המקומיות יהיו רשאיות להרחיב את אחוזי הבניה עד 60% או עד 120% , באישור הוועדה המחוזית. בדברי ההסבר להחלטה ציינו בוועדה שכיום שוק השכירות מהווה 30% מסך שוק הדיור, כשהדיור המוסדי הוא פחות מאחוז "אנשים מעדיפים לרכוש דירה כי שוק השכירות אינו אטרקטיבי, וזאת למרות שלאחוז ניכר אין את ההון העצמי שמאפשר רכישה ליד אזורי ביקוש".ב הסבר צויין שמטרת החוק תהיה להעמיד מערך שכירות טוב ויציב שיגדיל את ההיצע של יחידות הדיור.

בנוסף לכך, הוועדה קיבלה את הצעתו של ח"כ איתן גינזבורג כך שאחד הקריטריונים לקביעת זכאות לשכירות מוזלת יהיה מבחן הכנסה. "הצעת החוק שאישרנו היום תכניס לשוק מספר גדול של דירות להשכרה ברמה גבוהה ובתנאי שכירות הוגנים, מבחני הכנסה לזכאים הוא הישג תקדימי" אמר גינזבורג.

התאחדות הקבלנים בוני הארץ בירכו על ההחלטה, שהתקבלה בין היתר על סמך נונים שהציגו לפיהם יש בישראל היום מיליוני מ"ר של קרקע מיועדת למשרדים שלא תגיע לידי בנייה. "חלק ניכר מהן לא יצאו לפועל בשל חוסר כדאיות" מסרו בהתאחדות "חלק גדול מהן היו נשארות על הנייר ללא החלטה לשלב בהן דירות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!