דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

הפשיסטים באיטליה מנצלים את ההפגנות נגד התו הירוק כדי לתקוף את האיגודים המקצועיים: "זו מתקפה על הדמוקרטיה"

קבוצות פשיסטיות מנצלות את חוסר האמון של הציבור בממסד האיטלקי ומסיתות את המפגינים לפגוע באיגודים המקצועיים | בשבת האחרונה הם גרמו נזק כבד למטה הלאומי שלהם | סרג'יו בסולי מהמחלקה הבינלאומית של קונפדרציית האיגודים האיטלקית אומר ל'דבר': "הנזק שנעשה לבניין האיגוד הוא חמור, אבל זה כלום לעומת הנזק הפוליטי"

מחאה נגד התו הירוק ליד ארמון צ'יג'י ברומא, איטליה. "כוח מסית מאורגן נגד הממשלה והאיגוד המקצועי" (צילום: REUTERS/Remo Casilli)
מחאה נגד התו הירוק ליד ארמון צ'יג'י ברומא, איטליה. "כוח מסית מאורגן נגד הממשלה והאיגוד המקצועי" (צילום: REUTERS/Remo Casilli)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

קבוצות ימין קיצוני פשיסטיות שמכוונות עכשיו גם נגד האיגודים המקצועיים משתלטות על התנועה החברתית נגד חיסוני הקורונה באיטליה. בשבת האחרונה, הפגנות שנועדו למנוע את החלת התו הירוק בכל איטליה, הוסטו לפגיעה במטה קונפדרציית האיגודים המקצועים של איטליה (CGIL). האיגודים קיבלו תגובות תמיכה וסולידריות מהעולם, ובשבת הקרובה מתכננים עצרת נגד הפשיזם ולמען הדמוקרטיה.

"באיטליה יש תנועה חזקה שנוצרה נגד חיסוני קורונה", מספר ל'דבר' סרג'יו בסולי מהמחלקה הבינלאומית של CGIL. "אנשים שמאמינים שהווירוס לא מסוכן כמו שמציגים אותו. יש גם בעלי אינטרסים שרוצים להרוויח מהמצב שהמחלה יוצרת, ויש הרבה קונספירציות בנושא. הם מפגינים כל שבוע בהרבה ערים באיטליה". 

סרג'יו בסולי, מזכיר המחלקה הבינלאומית של CGIL (צילום: אלבום פרטי)
סרג'יו בסולי, מזכיר המחלקה הבינלאומית של CGIL (צילום: אלבום פרטי)

לתנועת המפגינים הספונטנית הזאת חברה קבוצת ימין קיצוני שמבקשת לחזק את הזיכרון האיטלקי של השלטון הפשיסטי במדינה ולהציגו כחיובי. "הצד הימני הקיצוני הוא גם תנועה אלימה. אלה קבוצות קטנות ששואבות השראה מהתקופה של 1943-1922. הם קבוצה קטנה יחסית שהתאחדה עם התנועה החברתית של מתנגדי החיסונים ומנהיגים סוציאליסטים, והם כוח מסית מאורגן נגד הממשלה והאיגוד המקצועי". 

ההפגנות עלו מדרגה בעקבות ההחלטה להחיל תו ירוק גם במקומות העבודה באיטליה מהשבוע הבא. מי שלא יתחסן לא יפוטר, אבל לא יורשה לעבוד. האיגודים המקצועיים תמכו בהחלת התו הירוק, מתוך אמונה שזה יעזור לפתור את המשבר הכלכלי-חברתי שהקורונה יצרה. 

"הקשר שנוצר בין התנועה הספונטנית הטבעית של מי שמתנגד לפוליסת הבריאות הממשלתית של החלת החיסונים, לבין קבוצות פשיסטיות, הוא ניסיון לייצר כאוס בתוך החברה האיטלקית", מסביר בסולי. "הם תוקפים את התנועה הדמוקרטית במדינה". 

בסולי מספר שההפגנה בשבת האחרונה הייתה מתואמת עם הרשויות. כלי התקשורת המקומיים דיווחו על כ-10,000 בני אדם שיצאו לרחובות הבירה האיטלקית, כשהם מזמרים "חופש, חופש". "המפגינים השלווים בפועל נתונים בידיים של התנועה האלימה הזאת. הם השתלטו על ההפגנה, וכשההפגנה נגמרה הם לקחו שליטה על הקריאה במרכז הכיכר, קראו לתקוף כל המוסדות שתומכים בתו הירוק, כולל מטה CGIL". 

ההפגנה התפצלה לשניים. קבוצה אחת צעדה לבניין ראש הממשלה במרכז רומא, והקבוצה השנייה, שמנתה 3,000-2,000 מפגינים, החלה לצעוד לכיוון מטה האיגוד. היא לא נהדפה מיד. "זה היה מוזר. אנחנו עדיין לא יודעים אם היתה טעות או שיש קשר לכך שיש רקע של אנשי ימין קיצוני במשטרה". רק כשהקבוצה הגיע לפתח מטה האיגוד, המשטרה עצרה את המתקפה בזרנוקי מים וגז מדמיע. בתום ההדיפה הראשונה, המשטרה פתאום התפזרה למקומות אחרים בעיר והשאירה שם רק שלושה שוטרים. ואז החלה תקיפה שנייה של הבניין. "זה ונדליזם חמור. הם שברו את הדלתות והחלונות, גרמו נזקים בכל הקומה הראשונה. הרסו את מערכות האזעקה, את כל הריהוט והמחשבים, ורק אז עזבו". 

בנוסף לנזק הפיזי, הקבוצה המאורגנת החלה לפרסם ברשתות החברתיות שהם כובשים את רומא. "הם כתבו: 'כעת העם נמצא תחת מתקפה פשיסטית', והצהירו שהם תופסים את השלטון". אמנם אלו קבוצות מיעוט, אבל מסולי טוען שהם מאוד מאורגנים. "יש להם סקציות בפריסה ארצית במיוחד בערים הגדולות".

האיגודים המקצועיים רואים את מעשה הוונדליזם באיגוד כפגיעה בדמוקרטיה. "ב-1921, לפני 100 שנים, הפשיסטים באיטליה עשו אותו דבר: תקפו את האיגודים המקצועיים. זה ההקשר ההיסטורי שלנו. הם מנסים לפתוח מחדש את הזיכרון של החברה שלנו. הם אומרים: 'אנחנו חוזרים. הישמרו, כי עכשיו זה הזמן שלנו'. הם מנצלים כל הזדמנות, ועכשיו זאת הזדמנות להיות מנהיגים של ההפגנות החברתיות נגד המערכת דרך הקורונה. לפני זה היו משבר האבטלה ומשבר הדיור. אבל עכשיו יש משבר חברתי חמור בגלל האפקט של המגפה. הכלכלה ממש קפואה, והרבה אנשים מובטלים צריכים עזרה סוציאלית. זה קל עכשיו לקרוא להפגנות, להזיז ולשלהב אנשים נגד הממשלה והחברה". 

האיגוד המקצועי באיטליה קיבל תמיכה והודעות סולידריות מכל העולם. מזכירת האיגוד העולמי של עובדי השירות הציבורי PSI, רוזה פבנלי, כתבה למזכיר הכללי של CGIL, מאוריציו לנדיני: "יותר מדי זמן התעלמו מהראיות המדאיגות על התחדשותם של ארגונים פשיסטיים וניאו-נאציים. גרוע מכך, גילו כלפי קבוצות אלו סבלנות. כיום, הנזק של חוסר הערכה כזה קיים וכולם רואים אותו. מצב זה דורש פעולה חזקה, נחרצת ומוחלטת, כדי להוציא את הארגונים הפשיסטיים מחוץ לחוק".

בהודעה רשמית של האיגוד אמר לנדיני: "ההתקפה על המטה הלאומי היא מעשה של בריונים פשיסטים, התקפה על הדמוקרטיה ועל עולם העבודה. אף אחד לא צריך לחשוב שהם יכולים להחזיר את המדינה שלנו לעברה הפשיסטי".

בסולי אומר שהאפקט הציבורי של אירוע הפגיעה באיגוד יצר הד ציבורי שהעסיק את הציבור באיטליה. בשבת הקרובה צפויות הפגנות תמיכה רחבות בדמוקרטיה כתגובה לפגיעה באיגודים."יש תמיכה של המדינה, התקשורת והמוסדות הדמוקרטיים. כולם מזיזים אנשים לטובת המחאה. בשבת יהיו הפגנות של מאות אלפים ברומא עם קריאה לסולידריות בינלאומית. כל הודעות הסולידריות שאנחנו מקבלים מכל העולם מחזקות אותנו. הנזק שנעשה לבניין האיגוד הוא חמור, אבל זה כלום לעומת הנזק הפוליטי. זה אירוע רע מאוד לחברה שלנו באיטליה".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!