דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

רווחי חברת נתג"ז זינקו פי 5 בעקבות הייצוא למצרים וירדן

לפי דו"ח רשות החברות הממשלתיות, רווחי החברות נחתכו במיליארד שקלים ב-2020 | חברת החשמל היא החברה הרווחית ביותר

עבודות בנייה של נתג"ז (צילום: יח"צ)
עבודות בנייה של נתג"ז (צילום: יח"צ)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בשנת 2020 עמד הרווח הנקי של החברות הממשלתיות על 2.9 מיליארד שקלים, כך עולה מדו"ח שפרסמה היום (רביעי) רשות החברות הממשלתיות. לפי הדו"ח חברת החשמל היא הרווחית ביותר, עם רווח של 1.7 מיליארד שקלים. חברת נתג"ז הגדילה את רווחיה כמעט פי חמש, בעקבות תחילת ייצוא הגז למצרים וירדן.

לפי הדו"ח, חל שיפור בהיקף נכסי החברות, שהוביל לגידול של 15% בהון החוזר שלהן, כלומר בהון שעומד לרשותם לצרכים שוטפים והחזר חובות.

הירידה ברווח הנקי של החברות הממשלתיות, שעמד בשנת 2019 על כ-4 מיליארד שקלים, נובעת לדברי רשות החברות בעיקר מהפסדים שנגרמו לחברת דואר ישראל בתקופת הקורונה והסכמי התייעלות ופרישה מרצון לעובדים (בדואר ישראל ונמל חיפה) המהווים חלק מכלי התייעלות וחסכון בחברות, כהכנה ליישום החלטות הממשלה בעניין הפרטת חברות אלו. הסכמים אלו הביאו לרישום חד פעמי של הוצאות בסך של כ-1 מיליארד שקלים כבר בשנת 2020.

עובדי חברת החשמל מטפלים בנזקי השריפה (צילום: יוסי וייס / חברת החשמל)
עובדי חברת החשמל מטפלים בנזקי השריפה (צילום: יוסי וייס / חברת החשמל)

החברות הממשלתיות מעסיקות כיום כ-55 אלף עובדים, ואמונות על ייצוא בשווי של כ-15.5 מיליארדי שקלים, השקעות בתשתיות של כ- 23.3 מיליארדי שקלים, רווח תפעולי של כ-6.3 מיליארדי שקלים והכנסותיהן מסתכמות בכ-75.1 מיליארד שקלים.

במהלך שנת 2020 הנפקת איגרות החוב של החברות הסתכמה בכ-4 מיליארד שקלים (כ- 6% מסך כל ההנפקות בשוק הקונצרני של אותה השנה). בשנים האחרונות חל גידול בהיקף החוב הציבורי מסך החוב של החברות הממשלתיות, כך בשנת 2020 היווה החוב הציבורי 50% מסך החוב של החברות, נתון שיא ביחס לשנים קודמות. ברשות החברות ציינו כי מעבר לחוב ציבורי משפר את השקיפות, היקפי הגילוי, היעילות והממשל התאגידי בחברות הממשלתיות.

מבין החברות הממשלתיות, חברת החשמל לישראל היא בעלת הרווח הנקי הגבוה ביותר בתקופה המדווחת של 2020, עם רווח נקי של כ- 1,700 מיליוני ש"ח לעומת רווח נקי של כ- 1,800 מיליוני ש"ח בשנת 2019. החברה בעלת הרווח הנקי השני בגודלו הינה חברת נמלי ישראל עם רווח נקי של כ- 560 מיליוני ש"ח, ואחריה התעשייה האווירית עם רווח נקי של כ- 460 מיליוני ש"ח. בחברת נתיבי הגז הטבעי לישראל חל השיפור הבולט ביותר ברווח הנקי ובשיעור של 380% מרווח נקי של 50 מיליון ש"ח לרווח של 240 מיליון ש"ח בשנת 2020. הגידול נובע בעיקר מגידול של 50% בפעילות החברה עקב תחילת ייצוא גז למצרים ולירדן החל מסוף שנת 2019.

"החברות הממשלתיות משמרות את יכולתה של מדינת ישראל להתמודד עם אתגרי העתיד ולהבטיח פתרונות טכנולוגיים מתקדמים למערכת הבטחון, תשתיות לאומיות נאותות לתושבי המדינה, פתרונות דיור לאוכלוסיות מגוונות וקידום ההשקעה בחינוך, מיזמים עתירי הון ובתחומים אחרים שבהם נדרשת מעורבות ציבורית כתוצאה מכשלי שוק של השוק הפרטי" כתב בדו"ח מ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות, רם בלינקוב. "ברצוני להודות לעובדי ועובדות רשות החברות הממשלתיות ולכלל גורמי הממשלה, לחברות הממשלתיות, לנושאי המשרה בהן ולעובדיהן על פועלם להשגת היעדים של החברות הממשלתיות".

רשות החברות הממשלתיות אחראית על 70 חברות ממשלתיות (לא כולל חברות בנות ממשלתיות, חברות מעורבות ועמותות) ביניהן חברות מהגדולות והמורכבות במשק. בשנים האחרונות מובילה הרשות רפורמה בחברות הממשלתיות שמטרתה שיפור הניהול העסקי, מיקוד במוקדי הפסד, התייעלות עסקית, מדדי ביצוע ובכלל זה שיפור יעילות החברות ומעבר לרווחיות נאותה, הגברת השקיפות בקבלת ההחלטות בחברות, וחיזוק המקצועיות והממשל התאגידי, תוך שמירה על מנהל תקין בפעילות החברות.

הרשות עסקה במהלך שנת 2020 בין היתק בקידום החלטות הממשלה הנוגעות לרפורמות ולשינויים מבניים בתחומי האנרגיה והנמלים. במסגרת זו החלו בפעילותן חברות נתיב האור (חברה-בת של חברת חשמל) ונגה – החברה לניהול מערכת החשמל, כחלק מיישום הרפורמה במשק החשמל. כמו כן, הוקמו שתי חברות בנות של חברת נמלי ישראל שעתידות לקלוט את פעילות מחלקות הים של חברת נמל חיפה וחברת נמל אשדוד כחלק מההיערכות לפתיחת הנמלים החדשים ועידוד התחרות בתחום התעבורה הימית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!