דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

מי יפרוס סיבים באום אל פחם ובני ברק: משרד התקשורת פרסם מכרז ראשון לאזורים לא כדאיים כלכלית

אזורי התמרוץ הם מחוץ לתחום אחריותה של בזק, אבל היא תישא בעלות העיקרית של סבסוד הפריסה בהם | יו"ר מכרזי התמרוץ: "בתחילת 2018 עמדנו על פריסה של 2% בלבד של רשתות סיבים, ופיגרנו בעשור אחר המדינות המתקדמות בעולם. כתוצאה ממתווה הסיבים, אנחנו מתקרבים כיום ל-50% פרישה, ונעבור את ה-80% בתוך שנים ספורות"

עובדי בזק פורסים סיבים במטולה (צילום: יח"צ בזק)
עובדי בזק פורסים סיבים במטולה (צילום: יח"צ בזק)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרד התקשורת פרסם היום (רביעי) מכרז ראשון של קופת התמרוץ לפריסת רשת מתקדמת מבוססת סיבים אופטיים באזורים לא כדאיים כלכלית שבהם בזק לא תפרוס (אזורי התמרוץ). במקביל, מתכוון משרד התקשורת לחייב את החברות הזוכות במכרז לספק למתחרותיה שירות סיטונאי על גבי הרשת שתיפרס, ולהציע שירותים לצרכנים, ובכך לקדם תחרות גם באזורי התמרוץ.

המכרז יאפשר לכל החברות בעלות רישיון לפריסת תשתיות סיבים להגיש מועמדות ולפרוס תשתית מתקדמת בהשתתפות מימון מקופת התמרוץ שמקורה מהכנסות חברות התקשורת (0.5% כל שנה). זהו מכרז ראשון מתוך סדרת מכרזים שעתידים להתפרסם בשנים הקרובות שיחברו את כל משקי הבית בישראל לרשת מתקדמת. 

למכרז קדמה תשתית החלטות רגולטוריות רבות שהמשרד פרסם לציבור. אזורי התמרוץ עצמם פורסמו במפה שקבעה בזק ומשרד התקשורת אישר. לפי המפה, בזק תפרוס סיבים ברוב אזורי ישראל למעט ערים כמו בני ברק ואום אל פחם. ישנם יישובים שבהם הפריסה תתרחש בחלק מהיישוב, כמו עפולה, טבריה וקרית שמונה. משרד התקשורת התיר זאת בידיעה שבזק תישא בעלות העיקרית של סבסוד הפריסה בשאר האזורים. ההכנסות לקופת הסבסודים ייעשו באמצעות גביית היטל של 0.5% מחברות התקשורת, כך שחלקו העיקרי יוטל על בזק.  

"משרד התקשורת מוביל מהפכה טכנולוגית באיכות תשתית האינטרנט על ידי פריסת עשרות אלפי קילומטרים של סיבים אופטיים, כדי שישראל תהיה בין המדינות המתקדמות בעולם", אמר סמנכ"ל כלכלה ויו"ר ועדת מכרזי התמרוץ ד"ר עופר רז-דרור. "בתחילת 2018 עמדנו על פריסה של 2% בלבד של רשתות סיבים, ופיגרנו בעשור אחר המדינות המתקדמות בעולם. כתוצאה ממתווה הסיבים, אנחנו מתקרבים כיום ל-50% פרישה, ונעבור את ה-80% בתוך שנים ספורות.

"כדי לפרוש גם במקומות שאינם כדאיים כלכלית לשוק הפרטי הוקמה קופת התמרוץ, והיום אנו עושים צעד ראשון להשלמתה של פריסת הסיבים לכל משקי הבית בישראל". המספרים של רז-דרור לא מייצגים את מספר אזרחי ישראל הגולשים בסיבים, אלא רק את שיעור משקי הבית שיש להם נגישות לחיבור כזה.  

בכל שנה יזכו חברות תקשורת ויתחייבו להשלים פריסה תוך 18-15 חודשים 

המתמודדים במכרז יציעו את האזורים שברצונם לפרוש מתוך רשימת אזורי התמרוץ, ואת סכום הכסף המבוקש להשתתפות במימון מקופת התמרוץ לצורך כך. ההצעות שיבוקשו עבורן הסכומים הנמוכים ביותר עבור פרישה למשק בית באזורים שכלולים בהצעות יזכו במענקים. במכרז התמרוץ הראשון יוענקו מענקי פרישה של כ-90-80 מיליון שקלים. מכרזי התמרוץ יימשכו עד להשלמתה של פרישת רשת מתקדמת לכל משקי הבית בישראל. 

לפי פרטי המכרז הראשון, עיקר התשלום (60%) מותנה בעמידה ביעד של השלמת הפריסה עד "מחבר אופטי סופי" כעבור 15 חודשים, תוך יצירת ממשק שיאפשר לחברות מתחרות לשווק סיבים אלו באופן סיטונאי. תוך 18 חודשים, על הזוכות לעמוד ביעד של חיבור 80% מכלל משקי הבית שביקשו להתחבר לסיבים תוך 14 יום מרגע הבקשה להתחבר.  

משרד התקשורת הציב לעצמו יעד מרכזי להגיע עם תשתית רשת מתקדמת ל-85% ממשקי הבית עד 2025, ול-45% פרישה עד סוף 2021. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!