דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המזרח התיכון

שישה הרוגים ועשרות פצועים בעימותים בין חיזבאללה ומיליציות נוצריות בביירות

חילופי אש פרצו במהלך מחאה של חיזבאללה ואמל נגד השופט שמוביל את חקירת הפיצוץ בנמל ביירות בשנה שעברה

מפגינים שיעים מפנים פצוע בחילופי הירי ברחובות ביירות. (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
מפגינים שיעים מפנים פצוע בחילופי הירי ברחובות ביירות. (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)

עימותים אלימים פרצו היום (חמישי) בביירות במהלך הפגנת מחאה שארגנו חיזבאללה ובני בריתו נגד טארק אל-ביטאר, השופט שמוביל את חקירת הפיצוץ בנמל בירת לבנון בשנה שעברה. לפי הרשויות, לפחות שישה בני אדם נהרגו ועשרות נוספים נפצעו בעימותים.

חילופי האש, שנמשכו שעות, כללו אש צלפים, אקדחים, רובי קלצ'ניקוב ומטולי רימונים. הירי הכבד העלה זיכרונות של מלחמת האזרחים שהשתוללה בלבנון מ-1975 ועד 1990. מדובר בעימותים הקשים ביותר שנרשמו במדינה מאז ההשתלטות הזמנית של חיזבאללה על חלקים מביירות ב-2008.

מורים שפונו מבית הספר שלהם בביירות בגלל חילופי האש בין נוצרים לשיעים בבירת לבנון. (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
מורים שפונו מבית הספר שלהם בביירות בגלל חילופי האש בין נוצרים לשיעים בבירת לבנון. (צילום: AP Photo/Hussein Malla)

לא ברור עדיין איך ההפגנה נהפכה לאלימה, אהל במח בעיר עלה מאז דרשו חיזבאללה ובני בריתו השיעים מתנועת אמל להדיח את השופט שמוביל את החקירה של הפיצוץ העז שהרעיד את העיר. שני הארגונים הכריזו על הפגנת מחאה מול ארמון הצדק, בו פועל בית המשפט המחוזי של העיר, הממוקם על קו הגבול בין השכונות השיעיות והנוצריות. האזור היה אחת החזיתות במלחמת האזרחים.

לפי הודעה שפרסמו היום הארגונים, אש צלפים נורתה על משתתפי ההפגנה שארגנו מגגות בניינים באזור א-טיונה.

קולות ירי הדהדו במשך שעות ברחובות הבירה, מלווים בסירנות של אמבולנסים שמיהרו לפנות את הפצועים. צלפים ירו מגגות. כדורים ניפצו חלונות של דירות מגורים באזור. גורם בכוחות הביטחון הלבנוניים אמר לסוכנות הידיעות איי.פי שארבע רקטות נפלו סמוך לבית ספר צרפתי פרטי ועוררו פאניקה.

במראה שמזכיר את תקופת מלחמת האזרחים, תלמידי בית הספר הצטופפו במסדרונות המרכזיים, בהם נפתחו החלונות כדי למנוע נזק כבר יותר במקרה של פגיעה ישירה. במהלך חילופי האש הבלתי פוסקים, עשן כיסה את השכונה. מכונית עלתה באש, ודווח על שריפה בקומה נמוכה של בניין מגורים, הדיירים שנכלאו בבניין קראו לעזרה.

תלמידים ומורים יושבים על רצפת מסדרון בבית ספר בביירות בזמן חילופי האש בעיר. (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
תלמידים ומורים יושבים על רצפת מסדרון בבית ספר בביירות בזמן חילופי האש בעיר. (צילום: AP Photo/Hussein Malla)

הקריאות להדחתו של ביטאר והמחאה עליה הכריזו הארגונים השיעים עוררו כעס בקרב אזרחים רבים, שרואים בכך פגיעה בעבודת הרשות השופטת.

אנשי מליצית הימין 'כוחות לבנון הנוצריים' קראו אמש לתומכיהם להיערך להפגנה עליה הכריזו חיזבאללה ואמל בארמון הצדק, הממוקם בשכונה נוצרית. בסרטונים שהוםצו ברשתות החברתיות נראים תומכי המיליציה צועדים ברחובות ביירות כשהם נושאים צלבי ענק.

כתב של סוכנות איי.פי ראה אדם יורה באקדח במהלך המחאה היום, כמו גם ירי רובה לעבר המוחים מכיוון מרפסת של אחד הבניינים באזור. הוא דיווח שמספר גברים נפלו מדממים על הקרקע מיד אחרי הירי .

בעקבות חילופי הירי בין האזורים המוסלמים והנוצריים בעיר הגיעו כוחות כבדים של צבא לבנון לאזור ופתחו בסריקות לאיתור היורה. ם בחיפוש אחרי היורים.

איש צוות בחדר המיון של בית החולים אל-סאהל אמר שהגיעו אליהם שלוש גופות של הרוגים ו-15 פצועים. אחת ההרוגות נורתה בראשה. שניים מהפצועים היו במצב קריטי.

ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי קרא להרגעת הרוחות והזהיר את הציבור "לא להיגרר למאבקים אזרחיים".

החקירה שמנהל ביטאר מתרכזת במאות הטונות של אמוניום חנקתי שאוחסנו לא כראוי במחסן בנמל ביירות והתפוצצו ב-4 באוגוסט 2020. לפחות 215 בני אדם נהרגו באירוע, אלפים נפצעו וחלקים מהשכונות הסמוכות לנמל נהרסו. זה היה אחד הפיצוצים הלא גרעיניים הגדולים בהיסטוריה.

תיעוד תוצאת הפיצוץ בנמל ביירות, מתוך דוח מודיעין של חברת הלוויינים ופתרונות המודיעין אימג'סאט אינטרנשיונל (ImageSat International – ISI, https://www.imagesatintl.com)
תיעוד תוצאת הפיצוץ בנמל ביירות, מתוך דוח מודיעין של חברת הלוויינים ופתרונות המודיעין אימג'סאט אינטרנשיונל (ImageSat International – ISI, https://www.imagesatintl.com)

ביטאר הוא השופט השני שנבחר להוביל את החקירה, קודמו בתפקיד הודח אחרי עתירות שהוגשו נגדו לבתי המשפט. כעת עומד השופט בפני התנגדות משמעותית מחיזבאללה ובני בריתו שמאשימים אותו שבחר לחקור בפוליטיקאים ספציפיים, רובם מזוהים עם הארגון.

נכון לעכשיו, ב-14 חודשי החקירה לא הוגשו כתבי אישום כנגד אף בעל תפקיד רשמי בחיזבאללה.

העימותים האלימים היום עלולים להפיל את ממשלתו של מיקאתי לפני שתספיק אפילו לנסות להתמודד עם המשבר הכלכלי החריף בו מצויה לבנון.

ישיבת קבינט בוטלה אתמול אחרי שחיזבאללה דרש התערבות מיידית של הממשלה נגד ביטאר. אחד השרים שמזוהים עם הארגון אמר שהוא וחברי קבינט נוספים ייצאו במחאה מהישיבה עם השופט לא יוחלף.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!