דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ועדת הכספים הגיעה להסכמות על אגרות הגודש בחוק ההסדרים

בין היתר הוסכם שכל ההכנסות מהחוק יועברו לשיפור התחבורה הציבורית | חברי הוועדה דרשו להכניס להצעה אפשרות להטיל אגרה בהתאם לאורך הנסיעה באזורי הגודש, במשרדי האוצר והמשפטים מתנגדים | הדיון בחוק ימשיך בשבוע הבא

איילון בלילה (צילום ארכיון: משה שי, פלאש 90)
איילון בלילה (צילום ארכיון: משה שי, פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים סיימה הערב (חמישי) דיון בן כ-7 שעות על ההצעה להטיל אגרות גודש מתוך חוק ההסדרים. לצד ההסכמות אליהן הגיעה הוועדה, ביקשה הוועדה ממשרד האוצר להציג לה מתווה שיכלול החלה עתידית בחוק לטכנולוגיה שתאפשר גביית עגרה בהתאם לאורך הנסיעה באזורים המחייבים בכך.

בסיום הדיון הגיעה הוועדה לשלוש הסכמות:

  1. השארת גמישות תפעולית לממשלה לעבור למיסוי וניטור רציף, עם הבשלת הטכנולוגיה הרלוונטית, כדי להטיל אגרה יעילה יותר על הנהגים
  2. 700 מיליון השקלים הראשונים שיכנסו מאגרות הגודש ילכו לשיפור שירותי התחבורה הציבורית, והיתר לפרויקט המטרו. בכל מקרה, כלל ההכנסות מאגרות הגודש יופנו לשיפור התחבורה הציבורית.
  3. כל שינוי באגרה יהיה טעון את אישור של ועדת הכספים, שתבחן מדי שנה את יעילות המודל

בשבוע הבא תתכנס הוועדה לדון בסוגיות שנשארט במחלוקת: האם מוניות פרטיות יכנסו לחוק או יוחרגו; מה הדין בנוגע לנהגים שחיים על גבול האזור שחייב באגרה שחוצים אותו כדי לבצע מעבר אופקי, או יוצאים בטעות וחוזרים; וסוגיית החרגת תושבי הפריפריה שנדרשים להגיע למרכז לקבל שירות רפואי שלא ניתן לקבל במקום המגורים שלהם.

כניסה לכמה שעות תעלה כמו כניסה לעשר דקות

חברי הוועדה ביקשו לאפשר בחוק אופציה עתידית של החלת טכנולוגית ניטור רציפה, כך שהחיוב יהיה על אורך הנסיעה בתוך 'טבעות הגודש' תוך שמירה על פרטיות נתוני הנהגים, ולא רק בגין הכניסה אל מרכז הגודש בלבד כפי שקובעת הצעת החוק הנוכחית.

לפי חברי הכנסת, נהג שנכנס לאותו אזור הגודש למספר שעות, ישלם כיום מחיר זהה למי שנכנס לאותו אזור ל-10 דקות בלבד. לטענתם, מדובר בפגיעה בשוויון ובמטרת החוק. הכנסת הסייג להצעה, אמרו חברי הוועדה, תאפשר לשנות את החוק כשהדבר יתאפשר טכנולוגית, בלי לחוקק חוק חדש.

נציגי משרד המשפטים התנגדו להכנסת סעיף כזה מחשש לפגיעה בפרטיות.

עמית עמיר, משרד המשרד: "הטכנולוגיה משתנה מעת לעת, אנחנו לא יכולים לחזות את ההתפתחויות ומכל מה שאנחנו מבינים היום הוא שבסוף מערכת שמותקנת, גם אם היא על הרכב או על הטלפון, היא צריכה לדעת בכל שלב איפה הרכב נמצא, והיא נשלטת על ידי המדינה, היא בסוף מערכת איתור רציף שמותקנת על כלי רכב. יש פה פעולה ממשלתית שפוגעת פגיעה קשה בפרטיות, גם אם לא משתמשים בה לצורך מעקב, היא מאפשרת מעקב".

יו"ר הוועדה ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו): "אם מדובר בהסכמה של אזרח להתקנת מערכת כזו, יש לכם בעיה עם זה?"

עמיר: "אם ההסכמה מקושרת לקבלת הנחה במס, אז אנחנו כבר לא שם. אדם יכול להסכים לפגיעה בפרטיותו אבל הרשות צריכה לפעול לפי חוק, לפי הוראות חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, פה מגיע העניין של הניטור הרציף. החוק הזה לא מאפשר ניטור רציף, בפני היועץ המשפטי לא הובא מתווה של ניטור רציף".

נציגי הממשלה טענו גם שהחוק מושתת על מתווה הטבעות ולכן הכנסת אפשרות כזו לחוק, גם אם בעתיד, תדרוש שינויים נרחבים בניסוח שלו.

ח"כ צבי האוזר (תקווה חדשה): "כדי לשנות את הפגיעה הזו בשוויון וביעילות, כשאנשים שישהו שעתיים במרכז הגודש, ישלמו אותו מחיר של אנשים שישהו עשר דקות, צריך לעבור למערכת של איכון רציף, בשים לב לפרטיות. אי אפשר להכפיף את כל המדיניות רק לנושא הפרטיות. בעיני זה מודל לא יעיל של שקילת השיקול הציבורי, הייתי אפילו מחייב את המדינה בנוסח, לתת את דעתה לדור ב'".

יו"ר הוועדה סיכם את הסוגיה: "אני דורש לקבל נוסח שנותן אפשרות למדינה להטיל ניטור ומיסוי רציף בהתאם להתפתחויות הטכנולוגיות ותוך שמירה על הפרטיות".

מי ישלם את האגרה במונית: הנהג או הנוסע?

לפי נציגי האוצר, בהמשך לדיון הקודם בוועדה התכנסה ועדת המחירים לדיון בעלויות של אגרת הגודש שיוטלו על מוניות שיוכלו להתווסף למחיר המקסימלי בתעריף, ולהתגלגל בעצם ללקוח.

נציג נהגי המוניות הביע התנגדות נחרצת לגלגול העלויות לנוסע. לטענתו הדבר יביא לכך שנוסעים יעדיפו שלא לנסוע כלל במוניות.

באוצר טענו מנגד: "בסוף המהירות שתעלה באזורים האלה והיכולת להגיע למונית תגדל, לכן לא תהיה פגיעה כי המוניות יוכלו לבצע יותר נסיעות. מוניות הן אמצעי משלים לתחבורה ציבורית, כל הרעיון להסית יותר אנשים לתחבורה הציבורית, לכן יהיו גם יותר אנשים שיסעו בתחבורה הציבורית ויהיו להם יותר נוסעים".

במהלך הדיון עלה  שמצד אחד מסיכימים באוצר שהמוניות תורמות כאמצעי תחבורה משלים לתחבורה הציבורית. מצד שני, מבחינת מספר הנוסעים הן תורמות לגודש בדומה לרכב פרטי.

בסופו של דבר נקבע שהוועדה תמשיך לדון בנושא.

לשאלת ח"כ שלמה קרעי (הליכוד), אמרו נציגי האוצר שהעלות התקציבית לעניין התוכנית ותכנון המערך בשנת 2022 היא כ-70 מיליון שקלים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!