דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

איגוד עובדי הבמה הגיע להסכם עם המפיקים: נמנעה השביתה בהוליווד

שעות ספורות לפני פקיעת האולטימטום שהציבו העובדים, הסכימו הצדדים על שורת שיפורים בתנאים של עובדי הפקות הקולנוע והטלוויזיה

שלט הוליווד בלוס אנג'לס. (צילום: AP/Reed Saxon, File)
שלט הוליווד בלוס אנג'לס. (צילום: AP/Reed Saxon, File)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

נמנעה שביתת עובדי ההפקות בהוליווד. אחרי משא ומתן אינטנסיבי במהלך השבת הושגו הסכמות בין ארגון חברות ההפקה והברית הבינלאומית של עובדי הבמה והתיאטרון (IATSE), האיגוד שמייצג כ-60 אלף עובדי הפקות קולנוע וטלוויזיה בצפון אמריקה. ההבנות בין הצדדים על הסכם לשלוש שנים שעות ספורות לפני פקיעת האולטימטום שהציבו העובדים.

בין היתר הסכימו הצדדים על שיפור תנאי השכר, תוספת ותק רטרואקטיבית של 3% לשנה, הגדלת המנוחה בין משמרת למשמרת ל-10 שעות, הארכת סופי השבוע והרחבת הזכאות לחופשת מחלה.

הכניסה למשרדי הברית הבינלאומית של עובדי הבמה בבורבנק, קליפורניה . (AP Photo/Chris Pizzello)
הכניסה למשרדי הברית הבינלאומית של עובדי הבמה בבורבנק, קליפורניה . (AP Photo/Chris Pizzello)

עוד הוסכם על הבטחת גיוון תעסוקתי, שוויון והכללה לעובדים ממגזרים ומגדרים שונים, וקביעת יום חופש ביום מרטין לותר קינג.

פרטי ההסכם עדיין לא  פורסמו במלואם, והוא טעון עדיין את אישור חברי האיגוד בהצבעה אלקטרונית. עם זאת, נראה שהאיום בהשבתת בענף, שמתאושש כעת ממשבר הקורונה, הוסר.

ההסכמות הנוכחיות נחשבות להסכמי היסוד של האיגוד, כשבנוסף צפוי להתקיים גם משא ומתן ברמה המקומית במרכזי ההפקה הגדולים בניו-יורק, ניו-מקסיקו, אלינוי, ג'ורג'יה ולואיזיאנה.

"כל מה שהושג היה בזכותכם, חברי האיגוד, שעמדתם על שלכם ונתתם לנו את הכוח לקבוע את כיוון המשא ומתן. הסולידריות שלנו ברמת ההנהגה והשטח הייתה הסיבה העיקרית בזכותה אף סקטור לא נשאר מאחור ויכולנו לגשת לכל הסוגיות",  כתב לעובדים יו"ר האיגוד מת'יו לואב.

"הצבעה שלכם בעד בשביתה, הנכונות לשבות ולסכן את הכנסתכם על מנת להיאבק על זכויותיכם והאחד עבור השני שינתה עמוקות את האיגוד שלנו. אנחנו מודים לכם על התמיכה הבלתי מעורערת", הוסיף.

כוכבים רבים בהוליווד ענף הבידור בארה"ב חגגו את ההודעה על ההגעה להסכמות.

הקומיקאי, השחקן והבמאי פאטון אוסלוולד צייץ: "כל הכבוד ל-IATSE שעמד על שלו. ואל תשכחו שניתן לכם גב כל פעם שתצטרכו אותנו".

השחקנית ג'ניפר גארנר כתבה באינסטגרם: "ברכות לאחי ואחיותי ב-IATSE!".

הברית הבינלאומית של עובדי הבמה והתיאטרון מאגדת צלמים, מאפרים, טכנאי סאונד, עורכים, מנהלים אומנותיים ועובדים נוספים. סכסוך העבודה הוכרז בשל דרישות העובדים לשיפור תנאי העבודה  של העובדים שמועסקים בחברות סטרימינג כמו נטפליקס, אפל ואמזון.

האיגוד נמנע כמעט לחלוטין משביתות במהלך 128 שנות קיומו (למעט שביתה בת חצי שנה של עובדי הבמות בשנת 1945). הפעם נראה היה שאפשרות השביתה אכן עומדת על הפרק והעובדים אף הצביעו ואישרו את כוונת האיגוד לשבות במידה ודרישותיו לא יענו.

אילולא הגיעו הצדדים להסכמות, היו צפויים עובדי התעשייה הבוקר להפגין מול האולפנים בלוס אנג'לס במקום להגיע לעבודתם, לראשונה בתולדות הקולנוע האמריקני. ייתכן שהשביתה הייתה הופכת אף לשביתה ארצית.

מאבק העובדים זכה לתמיכה מצד שמות בולטים רבים בהוליווד בהם אוקטביה ספנסר, בן סטילר, דני דה-ויטו ברי לרסון, סת' רוגן וקווין בייקון ועוד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!