דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

האחיות הכריזו סכסוך עבודה במחאה על העלאת גיל הפרישה לנשים: "תוביל לנזקים פיזיים, כלכליים ונפשיים"

הסתדרות האחיות דורשת לקיים מו"מ לפתרון השלכות העלאת גיל הפרישה על העובדות בענף | יו"ר הארגון אילנה כהן: "נראה כי קיימת טעות בסיסית בתרגום שלנו לעבודת האחיות כשליחות"

שביתת האחיות בבית החולים שיבא תל השומר, יולי 2020 (צילום: הסתדרות האחריות)
שביתת האחיות בבית החולים שיבא תל השומר, יולי 2020 (צילום: הסתדרות האחריות)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

הסתדרות האחיות הכריזה על סכסוך עבודה, על רקע החוק להעלאת גיל הפרישה לנשים שצפוי לעבור בחוק ההסדרים הקרוב. האחיות דורשות לקיים משא ומתן למציאת פתרונות להשלכות עליית גיל הפרישה על האחיות. במכתב לשר האוצר אביגדור ליברמן מרביעי האחרון נכתב שהצעת החוק מהווה התנהלות "בקלות דעת ואדישות ביחס להשלכות על האחים והאחיות, וכן התנהלות בחוסר תום לב ובדרך שאינה מקובלת ביחסי עבודה בכלל וביחסי עבודה קיבוציים בפרט."

סכסוך העבודה יאפשר לאחיות לנקוט צעדים ארגוניים בתוך שבועיים מהגשתו, כלומר ברביעי הבא, ה-27 באוקטובר.

לטענת האיגוד, העלאת גיל הפרישה תגרום ל"נזקים פיזיים, נפשיים, כלכליים ואחרים" על העוסקות במקצוע, המועסקות "בעבודה אינטנסיבית ועומסי עבודה כבדים מאוד, בשעות לא שגרתיות, משך כל ימות השנה, כולל לילות שבתות וחגים."

יו"ר הסתדרות האחיות, אילנה כהן, כתבה במכתב לשר האוצר אביגדור ליברמן: "נראה כי קיימת טעות בסיסית בתרגום שלנו לעבודת האחיות כשליחות. שליחות אין משמעותה עבדות, ובוודאי שלא ראוי ולא הוגן יהיה לנצל את המסירות והמקצועיות של האחיות כדי לפגוע בתנאי עבודתן". עוד כתבה כהן: "אנו סמוכות ובטוחות כי כפי שדרשתם מהאחיות להתייצב עבור מדינת ישראל בחזית הגל הרביעי של נגיף הקורונה, כך תתייצב לצידנו בהחרגת האחיות מהעלאת גיל הפרישה".

הצעת החוק שאושרה בקריאה ראשונה במסגרת חוק ההסדרים כוללת העלאה מדורגת של גיל הפרישה הראשון לנשים, שבו הן זכאיות לקצבת זקנה, מ-62 ל-65, בתוך 11 שנים. לצד ההעלאה מציעים באוצר צעדים שנועדו להקל על נשים שייפגעו מהמהלך ביניהם הרחבת הזכאות לדמי אבטלה בקרב נשים מבוגרות, העלאת סכומי מענק עבודה (מס הכנסה שלילי) לנשים בגיל 62 עד 65 והרחבת הזכאות למענק, והעלאת הדיסריגרד לעובדים מבוגרים (ההכנסה שממנה והלאה קצבת הזקנה מקוצצת). לצד ההצעה החליטה הממשלה להגדיל את התקציבים והזכאות להכשרות מקצועיות לנשים מבוגרות.

למרות דרישות של ארגוני נשים והמוסד לביטוח לאומי, ההצעה אינה כוללת החרגה של מקצועות שוחקים מהעלאת גיל הפרישה.

במשרד האוצר אמרו בתגובה להכרזת הסכסוך שמו"מ בנושא ינוהל רק לקראת תקציב 2023, והתייחסו לדרישת האחיות לנהל מו"מ על השלכות העלאת גיל להפרישה כ"דרישות להעלאת שכר", על אף שהמענה להעלאת גיל הפרישה אינו חייב להינתן בהעלאת שכר.

"כרגיל, ערב אישור תקציב המדינה בכנסת מגיעות דרישות מקבוצות שונות במשק להעלאות שכר באמתלות כאלו ואחרות", נאמר בתגובת המשרד, "כפי שהבהיר שר האוצר, הדרישות ידונו עם כלל הארגונים לאחר אישור תקציב 2021-2022, ויקבלו מענה בתקציב 2023."

במשרד הבריאות אמרו ל'דבר' שכרגע לא מתקיים משא ומתן עם האחיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!