דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
19.9°תל אביב
  • 12.0°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 17.7°חיפה
  • 20.5°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 13.4°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"מנוע צמיחה חשוב במשק": נפתחה שנת הלימודים במכללות הטכנולוגיות

34 אלף סטודנטים התחילו היום את לימודיהם, 40% מתוכם ערבים, חרדים ויוצאי אתיופיה | למרות הביקוש בשוק העבודה, ההשקעה הממשלתית בסטודנטים אלה היא רק חצי מההשקעה בסטודנטים במכללות האקדמיות

המכללה הטכנולוגית באר שבע (צילום: Tcb1954/ויקיפדיה)
המכללה הטכנולוגית באר שבע (צילום: Tcb1954/ויקיפדיה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

34 אלף סטודנטים פתחו היום (ראשון) את שנת הלימודים במכללות הטכנולוגיות. 40% מתוכם ערבים, חרדים ויוצאי אתיופיה. שרת הכלכלה אורנה ברביבאי בביקור במכללת אורט סינגאלובסקי בתל אביב: "ההשקעה ומקסום פוטנציאל היתרון האנושי, תוך דיאלוג מתמשך עם התעשייה וההייטק היא שמאפשרת את התאמת ההכשרה המקצועית להיות רלוונטית לאוכלוסיות מגוונות".

כ-11 אלף סטודנטים סיימו את לימודיהם במכללות הטכנולוגיות ב-2021. 23% מהם בתחום הבניין, 14% בתחום האדריכלות, 14% בתחום התוכנה, 13% בתחום הנדסת חשמל, 13% בתחום הנדסת מכונות ו-11% בתחומי התעשייה והניהול.

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי באורט סינגאלובסקי לפתיחת שנת הלימודים (צילום: דוברות משרד הכלכלה)
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי באורט סינגאלובסקי לפתיחת שנת הלימודים (צילום: דוברות משרד הכלכלה)

כ-25% מכלל הלומדים במכללות אלה באים מהחברה הערבית, 13% מהחברה החרדית ו-2% הם יוצאי אתיופיה.

כ-70% מהסטודנטים לומדים ב-39 מכללות הפתוחות לציבור הרחב. כ-30% הנותרים עושים זאת ב-24 סמינרים לנשים חרדיות, שמציעות לצד לימודי חינוך ותעודת הוראה גם מסלול לתואר הנדסאית, לרוב הנדסאית תוכנה, וב-6 מרכזי לימוד לגברים חרדים.

"תרומתן של המכללות הטכנולוגיות להתאמה לצורכי המשק היא עצומה והתאמה זו תורמת באופן ישיר להעלאת הפריון" אמרה השרה ברביבאי, "משרד הכלכלה והתעשייה ימשיך ללוות מקרוב את המכללות מתוך ההבנה כי הן אלו שיסייעו לעיצוב עתיד שוק העבודה בישראל".

תאיר איפרגן, הממונה על זרוע העבודה במשרד, הוסיפה לדברי השרה: "ההשכלה הטכנולוגית היא מנוע צמיחה חשוב במשק הישראלי, ולכן בשנים האחרונות הובלנו רפורמה משמעותית שמטרתה להכשיר יותר  סטודנטיות וסטודנטים להנדסאות. כדי להגביר את התעסוקה במשק, התחלנו לעבוד בשיתוף פעולה מלא עם מעסיקים, כדי לספק התמחות מתאימה ותעסוקה ללומדים בתום ההכשרה".

על פי מחקר של הכלכלן הראשי מ-2018, שכרם של בוגרי המכללות הטכנולוגיות משתווה ואף עולה על שכרם של בוגרי תארים מקצועיים (פרופסיונליים) במכללות אקדמיות. מאז 2018 עוברת מערכת ההשכלה הטכנולוגית רפורמה משמעותית בהובלת זרוע העבודה, במסגרתה גדל התקציב שמעבירה המדינה למכללות עבור כל סטודנט במכללות שונות.

עם זאת, למרות תרומתם של ההנדסאים למשק הישראלי ההשקעה הממשלתית בהם לא מספקת ולא משתווה להשקעה בסטודנטים במכללות האקדמיות. ההשקעה בהכשרה להנדסאי במכללות הטכנולוגיות נמוכה בכ-30% מזאת של הנדסאי מקביל במסגרות של משרד החינוך (כיתות י"ג-י"ד), ונמוכה פי שתיים מההשקעה בסטודנט הממוצע באקדמיה.

על פי נתוני הלמ"ס שפורסמו היום, בספטמבר היו 4,019 משרות פנויות של הנדסאים. בהתאחדות התעשיינים טוענים כי המספרים בפועל גבוהים בהרבה ומגיעים לכ-10,000 משרות פנויות להנדסאים במשק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!