דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

ריו 2016 / טקס סיום המשחקים הפרלימפיים חתם את אירועי הספורט בברזיל

תחת גשם שוטף ננעלו המשחקים הפרלימפיים בהן זכתה המשלחת הישראלית בשלוש מדליות ארד. האירוע ציין גם את סופם של 1,192 ימים בהם אירחה ברזיל אירועי ספורט גדולים

טקס סיום המשחקים הפרלימפיים, ריו 2016 (צילום: AP).
טקס סיום המשחקים הפרלימפיים, ריו 2016 (צילום: AP).
יאיר צוקר

תחת גשם שוטף התקיים שלשום טקס הסיום של המשחקים הפרלימפיים באצטדיון המרקנה שבריו דה ז'נרו. הטקס החל במצעד המשלחות המסורתי כאשר מורן סמואל, מדליסטית הארד בחתירה, נשאה את דגל ישראל ולאחר מכן התקיימו הופעות גרנדיוזית וקצביות כמו שרק ברזיל יודעת.

בעקבות הטרגדיה שהתרחשה ביום שבת, התקיימה במהלך הטקס דקת דומיה לזכר רוכב האופניים בחמן גולדברנז׳אד שמת במהלך המשחקים עקב תאונת אופניים והתקף לב.

בהמשך המופע, עבר הלפיד לנציגי יפן, שם יתקיימו המשחקים בשנת 2020. טוקיו תארח את המשחקים הפרלימפיים  בפעם השנייה, אחרי שעשתה זאת בשנת 1964.

המשלחת הישראלית סיימה את המשחקים עם שלוש מדליות בצבע ארד: מורן סמואל ב1,000 מ' חתירה, דורון שזירי בירי בשלושה מצבים והשחיינית ענבל פיזרו ב-200 מ' מעורב אישי. לצד המדליות היו מספר רב של השתתפויות במקצי גמר ותוצאות יפות ומכובדות בכלל הענפים.

הנציג הישראלי האחרון שהתחרה במשחקים היה המרתוניסט גדי ירקוני, שרץ בצוותא עם המלווה יוסף גזצ'או בשל היותו עיוור. ירקוני סיים את הריצה המייגעת במקום התשיעי לאחר שעצר את השעון על 3:05:29 שעות והתמוטט מאפיסת כוחות בסיום. בהמשך גילה לצערו שנפסל עקב עבירה שביצע במהלך המירוץ – המלווה גזצ'או רץ מלפניו בחלק מהמרוץ, דבר שאסור על פי חוקי המשחקים.

גדי ירקוני סיים את המרתון בזמן של 3:05:29 שעות במקום התשיעי אך נפסל בהמשך, כאשר התברר כי בקטע מסוים המלווה אליו הוא קשור ( המאמן יוסף גיזאצו) עקף אותו (צילום: קרן איזיקסון).
גדי ירקוני סיים את המרתון בזמן של 3:05:29 שעות
במקום התשיעי אך נפסל בהמשך, כאשר התברר כי בקטע מסוים המלווה אליו הוא קשור ( המאמן יוסף גיזאצו) עקף אותו (צילום: קרן איזיקסון).

סופה של תקופה

טקס הסיום  אמש ציין גם את סיומם של 1,192 ימים בהם אירחה ברזיל אירועי ספורט עולמיים.

זה התחיל ב-2013 עם גביע הקונפדרציות, המשיך למונדיאל ב-2014 ולאולימפיאדת 2016 שהסתיימה בחודש שעבר. אמש, כאמור, הגיע פרק זה לסיומו בטקס הסיום של המשחקים הפרלימפיים מול 45 אלף צופים באצטדיון המרקנה בריו.

ברזיל זכתה באירוח האירועים בזמן עלייתה ככוח כלכלי מרכזי בעולם. אולם בזמן שנערכו התחרויות הנוצצות שקעה המדינה במיתון עמוק. שערוריית שחיתות בהיקף של מיליארד דולר היכתה את חברת הנפט הממשלתית פטרוברז והנשיאה דילמה רוסף הודחה מתפקידה ימים ספורים אחרי סיום האולימפיאדה השנה.

"כל זה משאיר מורשת מאוד מעורבת", אמר לסוכנות הידיעות איי.פי מאורסיו סנטורו, מומחה ליחסים בין-לאומיים באוניברסיטת ריו דה ז'ניירו, "נצטרך עוד כמה שנים כדי להעריך את ההשפעה, הערך של כל האירועים הללו עבור ברזיל".

על פי הערכות שמרניות הוציאה ברזיל כ-30 מיליארד דולר (כ-113 מיליארד ש"ח), חלקם ממקורות פרטיים וחלקם ממקורות ציבוריים, על ארגון האירועים. ההוצאה כללה גם את הקמתם של ארבעה איצטדוני כדורגל עבור טורניר המונדיאל בערים בהן לא קיימת קבוצת כדורגל הזקוקה למבנים בסדר הגודל הזה.

מזלה של ריו שפר עליה יותר עם אירוח האולימפיאדה. העיר זכתה להארכה של קווי הרכבת התחתית, תוספת של קווי אוטובוסים והקמה של רכבת קלה. עם זאת, חלק ניכר מההשקעות כוונו לפרבר העשיר בארה דה טיז'וקה ולא לשיקום שכונות העוני הרבות בעיר. כעת, עם סיום המשחקים, יוסבו הפארק האולימפי והכפר האולימפי לאזורי מסחר ומוגרים יוקרתיים.

"אני חושב שהאולימפיאדה והמשחקים הפרלימיפיים נתנו זריקת עידוד להערכה העצמית של ברזיל" אמר סנטורו, "הם קרו כשכל שאר הדברים במדינה השתבשו. עצם העובדה שעברנו אותם בלי בעיות רציניות, בלי אסון שקשור לתשתיות, בלי מתקפת טרור, גרמה לברזיל להרגיש טוב יותר לגבי עצמה".

עבר חלק

מדינת ריו דה ז'ניירו מרוששת ולא מסוגלת לעמוד בתשלום אגרות החוב שהנפיקה. מספר בתי ספר הפסיקו חלק מהשיעורים ובבתי החולים מורגש מחסור באנשי צוות. חבילת סיוע בגובה 76.5 מיליון דולר (כ-288 מיליון ש"ח) שנתנה ברגע האחרון הממשלה הפדרלית, בשיתוף הממשלות המקומיות, הייתה הדבר היחיד שמנע גרעון ענק בתקציב התפעול הפרטי של המשחקים הפרלימפיים.

בניגוד לרוב התחזיות, המשחקים הפרלימפיים עברו בצורה חלקה ונהנו מתמיכה עממית. היציעים בתחרויות השונות היו מלאים עד אפס מקום, כשמחיר הכרטיסים עבור רובן עמד כל שלושה דולרים בלבד (כ- 11 ש"ח). זאת לעומת האולימפיאדה בה נמכרו כרטיסים רבים כחלק מחבילת אירוח יקרה ונתרו ללא שימוש.

אירוע ספורטיבי ברמה הגבוהה ביותר

משחקים הפרלימפיים עלו על האולימפיאדה לא רק בסיפורים האנושיים, כפי שניתן היה לשער, אלא גם בחלק מההישגים הספורטיביים.

ארבעת הראשונים בריצת 1,500 לגברים- בקטגורית T13 ללקויי ראייה – סיימו כולם בתוצאה טובה יותר מהאלוף האולימפי בריו האמריקני מתיו סנטרוויץ. אבד אל-עטיף בקה האלג'יראי סיים עם בתוצאה של 3:48:29, זאת לעומת 3:50:00 של סנטרוויץ. אם כי יש לציין שהאמריקני ביצע ריצה טקטית ואיטית במכוון.

מרקוס ראם, הקופץ לרוחק קטוע הרגל מגרמניה, זכה במדליית הזהב בריו אך מחזיק גם בשיא העולם של 8.40 מטר. זוהי תוצאה טובה יותר מזו של זוכה מדליית הזהב באולימפיאדה שקפץ למרחק של 8.38 מטר בלבד.

 "המשחקים הפרלימפיים הם אירוע ספורטיבי, רב-לאומי, ברמה הגבוהה ביותר" אמר דובר הוועד הפרלימפי הבין-לאומי קרייג ספנס, "המטרה פה היא לזכות בכמה שיותר מדליות זהב. זו המהות של כל סוג ספורט. העניין הוא לנצח".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!