דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

"ראש המכינה אמר שההתרעות על שיטפון הן כסת"ח של חברות החיזוי"

ירין שמשי, חניך ומדריך במכינת בני ציון, העיד היום (ב') בבית המשפט המחוזי בבאר שבע במסגרת ההליך הפלילי שבמסגרתו מואשמים ראשי המכינה בהמתה בקלות דעת של 10 מחניכיה | שמשי סיפר בעדותו שהתריע כמה פעמים בפני מדריכיו, ראשי המכינה ואחראי הטיולים מפני מזג האוויר המסוכן, ולא זכה להתייחסות רצינית מצדם

ראש מכינת בני ציון לשעבר יובל כאהן (מימין) ומנהל התוכנית החינוכית במכינה אביב ברדיצ'ב (צילום: אתר המכינה | פלאש 90)
ראש מכינת בני ציון לשעבר יובל כאהן (מימין) ומנהל התוכנית החינוכית במכינה אביב ברדיצ'ב (צילום: אתר המכינה | פלאש 90)
דוד טברסקי

ירין שמשי, חניך ומדריך במכינת בני ציון, התריע במשך ימים על סכנות לגשם ללא הועיל. שמשי, שניצל מהאסון שבו נהרגו תשע נערות ונער, סיפר הבוקר (שני) בבית המשפט המחוזי בבאר שבע שניסה למנוע את הטיול, ושהאסון והמחשבות על ההרוגים מלווה אותו עד היום.

שמשי, שביום הטיול היה אחראי על הניווט בחלק מהמסלולים, עשה מסלול הכנה באזור כמה ימים לפני הטיול עם יונתן לוטם, חברו למכינה, והתריע על כך שתנאי השטח מסוכנים לטיול ויש לשנות את מועדו בפני המדריכים, ראש המכינה יובל כהאן ורכז התכנית החינוכית אביב ברדיצ'ב, שמואשמים בהמתה בקלות דעת.

בהתכתבות בווטסאפ שהוצגה בבית המשפט בין שמשי לשאר המדריכים ניתן היה לראות שכבר במוצאי שבת, חמישה ימים לפני הטיול, שמשי כתב למדריכה נעם דור, שלקחה חלק בארגון הטיול, שיש סיכוי טוב לגשם: "נראה לי שצריך לשנות מסלול, יש לי אופציות למסלולים שחשבתי עליהם".

עוד באותם מוצאי שבת שמשי כתב לדור שראה באינטרנט תחזית לסיכוי של 80% למשקעים ביום הטיול. בתגובה, דור הציעה מסלול חלופי, אבל שמשי התעקש שגם שם יש סכנת שיטפונות ושלא מתאים לטייל בגשמים. בהמשך השבוע, שמשי פנה כמה פעמים לדור והתריע שיש חשש לשיטפונות בנחלים שיכולים לשמש כחלופות באזור בכלל. "לדעתי צריך לדחות את הטיול בשבוע, וגם שבוע לאחר מכן יש סיכוי שיירד גשם", כתב שמשי לדור.

יומיים לפני האסון, חזר שמשי למכינה מטיול הכנה באזור, והתריע שוב בפני ראשי המכינה על כך שהמסלולים יהפכו למסוכנים מאוד אם יתחיל שיטפון. "אמרנו שלדעתנו המסלול לא מתאים למעבר בגשם בגלל סלעים, אבנים, עלייה קשה וסכנת החלקה", ציין שמשי. לוטם ושמשי פנו לראש המכינה והביעו בפניו את חששם, והוא השיב להם שבסוף האחריות נופלת על המדריכים, כולל האפשרות להודיע למשפחות ואף אפשרות לכליאה. "זו היתה תשובה הזויה לדעתי", ציין שמשי.

הפצרותיו של שמשי לא הועילו, ולאחר שהרגיש שלא מקשיבים לו ברצינות, שוחח עם ערן גלור, מדריך במכינה שאחראי על הוצאת טיולים. "נחל צאלים הוא הנחל עם אגן הניקוז הכי גדול במדבר יהודה. אם יהיו שיטפונות, אסור להיכנס לשם", כתב שמשי לגלור בווטסאפ. "לא הולכים בתוך נחל צאלים, זו לא שאלה. אפשר לחשוב על עשרות מסלולי טיול חלופיים בלי כניסה לנחלים".

השופט יובל ליברדו שאל את שמשי מדוע לא המשיך להתנגד לטיול לאחר שההחלטה לצאת לטיול התקבלה. "סמכתי על יובל ועל דבריו", השיב שמשי, "לא חששתי שנהיה בסכנת חיים אף שחששתי שכן ניתקע".

שמשי הוסיף שבבוקר יום האסון, ברדיצ'ב, ששימש רכז הטיול, עדכן שהוא בדק שהמסלול בטוח, ושצפוי גשם חזק רק אחר הצהריים. כשהגיעו לנחל והתחיל טפטוף, הם החליטו לרדת לנחל מכיוון שתכננו לצאת ממנו עד אחר הצהריים. "בשלב מסוים אביב אמר שצפויה זרימה קלה אבל הכול בטוח. אחרי כמה דקות התחיל רעש ענק, ומישהו צעק 'שיטפון'. הסתובבתי וראיתי גל של מטר-שניים. הצלחנו לקפוץ לצדדים של הנחל".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!