דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

דעה / משחקי הדיונון הישראליים

מחיר הצלתו של חולה קורונה, מחיר ועדת החקירה לאסון נחל צפית, מחיר החזרתו של גלעד שליט מהשבי | ההיגיון של ראש הממשלה נפתלי בנט תפס: כמה שווים חיי אדם?

״החיים הם משחק, מוצמד אליהם תג מחיר; כשאחד מפסיד, האחר מרוויח״. משחקי התמנון (צילום: netflix)
״החיים הם משחק, מוצמד אליהם תג מחיר; כשאחד מפסיד, האחר מרוויח״. משחקי התמנון (צילום: netflix)
גיל פלוטקין
גיל פלוטקין
עורך אתר החדשות ״דבר״
צרו קשר עם המערכת:

משחקי הדיונון, הסדרה שזכתה לפופולריות הגדולה ביותר אי פעם בנטפליקס, מציגה באופן דיסוטופי ואכזרי את המציאות הקפיטליסטית: החיים הם משחק, מוצמד אליהם תג מחיר; כשאחד מפסיד, האחר מרוויח. ההיגיון הפשוט הזה מוצג בצורה פלסטית שלוב במשחקי ילדים תמימים. כולם בסך הכול בני אדם שפעם היו להם תקוות וחלומות.

במהדורת החדשות של יום שישי האחרון, שיבח הפרשן עמית סגל את מדיניות ראש הממשלה בנט בנושא הקורונה, וסיים במשפט שנאמר כמעט כבדרך אגב: "יכלו להציל אולי 100 בני אדם, אבל במחיר כלכלי כבד מאוד". קשה שלא להיזכר בזעקה הזו: "רק עוד יהודי אחד, יכולתי להציל רק עוד יהודי אחד", בסרט רשימת שינדלר.

ההיגיון של בנט תפס. המשוואה שמציבה חיי אדם מול שווי כלכלי מודדת הצלחה וכישלון במדדים כספיים. בנט הצהיר בתחילת הגל הרביעי שבסגרים הקודמים בוזבזו 200 מיליארד שקלים. "בוזבזו" לטובת הצלת חיים. המספר הנכון על פי חישובי בנק ישראל עומד על כ-50 מיליארד שקלים.

במשחקי הדיונון משתתפים 456 שחקנים, חייו של כל שחקן נאמדים במיליארד וון, 276 אלף שקלים. במשחקי הדיונון הישראלים חייו של כל ישראלי תומחרו על ידי בנט בכ-7.7 מיליון שקלים. 6,429 ישראלים מתו מקורונה עד הגל הרביעי. האם זה שווי גדול מדי? האם העלות של הצלת 100 ישראלים נוספים גדולה מדי?

***

בימים אלה מציינים עשור להשבת גלעד שליט ו-35 שנים לחטיפת רון ארד. 1,027 אסירים בטחוניים שוחררו תמורת החזרתו של חייל צעיר אחד.

בשנים האחרונות משתנה הבון טון ויש הטוענים שהמחיר היה כבד מדי. אביו של גלעד, נעם שליט, נשאל שאלות קשות על כך, ועל אף מחלתו המשיך להגן כארי על בנו: "הם היו מעדיפים לראות אותו חוזר בארון", אמר על הפוליטיקאים.

קדושת החיים זה ערך שעשוי לחזק את כוח העמידה של החברה הישראלית, תחת התפוררותה במאבקי הישרדות בנוסח משחקי הדיונון. לפצע של רון ארד אין מחיר שאפשר לכמת במספר. אבל הוא גדול מאוד.

***

רק שר אחד נענה, ולאחר מאבק ממושך, לדרישה להקים ועדת בדיקה ממשלתית לאסון מכינת בני ציון – שר ההתיישבות לשעבר, צחי הנגבי. שר החינוך בעת האסון היה נפתלי בנט. שר הביטחון – אביגדור ליברמן. תשע נערות ונער נהרגו בשיטפון נחל צפית במה שהולך ומתברר כמחדל עצום.

"ראש המכינה אמר שההתרעות על שיטפון הן כסת״ח של חברות החיזוי", העיד אתמול (ב׳) חניך המכינה ירין שמשי, בבית המשפט המחוזי בבאר שבע, במשפט שמתנהל נגד שני מנהלי המכינה. שמשי סיפר שהתריע מספר פעמים בפני מדריכיו וראשי המכינה על מזג האוויר המסוכן, ולא זכה להתייחסות רצינית מצידם.

הורי הנספים באסון טוענים שתחום המכינות היה ונותר פרוץ, ללא הסדרה הולמת וללא פיקוח של המדינה. ועדת הבדיקה לחקר האסון ומניעת מקרים דומים בעתיד, גילתה לפתע בשבוע שעבר שנגמר התקציב לפעילותה.

בממשלה הנוכחית, משרד ההתיישבות עבר להיות כפוף למשרד ראש הממשלה. נפתלי בנט, שהתנגד להקים ועדת בדיקה כשר חינוך, חתום כרגע על הקפאתה של ועדת הבדיקה הממשלתית בגלל חוסר תקציב. חיי אדם. ערך כלכלי. אחת, שתיים, שלוש דג מלוח.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!