דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דו"ח מבקר המדינה

עדיין לא תוקנו ליקויים שנמצאו במערך הרב-קו ב-2017

בביקורת מעקב על מסקנות דו"ח קודם נמצא שעדיין אין אתר גיבוי התפעולי של המערך, ויש סכנה לפגיעה בשירות ובמקרה של תקלה או מתקפת האקרים| גם החקיקה לשמירת פרטיות המשתמשים עדיין לא הושלמה

נוסעים באוטובוס בתקופת הקורונה. (צילום אילוסטרציה: פלאש90)
נוסעים באוטובוס בתקופת הקורונה. (צילום אילוסטרציה: פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

כרטיס הרב-קו פופולרי מתמיד ומתקף כ-890 מיליון נסיעות בשנה, אבל התשתית החוקית שלו חסרה ותשתית התפעול שלו חסרת גיבוי, כך עולה מדו"ח מעקב של מבקר המדינה שפורסם היום (שלישי).

דו"ח המעקב מצא שחלק מהליקויים במערך עליהם הצביע המבקר בדו"ח משנת 2017 לא תוקנו כלל ואחרים שופרו משמעותית.

בין הליקויים המרכזיים שעדיין קיימים נמנים היעדר מערכת גיבוי תפעולית לרב-קו. המשמעות היא שהתקפה ממוקדת על מערכת התפעול, או תקלה, עלולות להשבית את כל המערך בבת אחת ולתקופה ממושכת בהרבה בהשוואה למצב בו קיים אתר גיבוי.

ליקוי משמעותי נוסף הוא היעדר הגנה בחקיקה על שמירת פרטיות המשתמשים בכרטיס ובמידע שנצבר עליהם במערכת הרב-קו. כיום ההגנה נעשית מתוקף הנחיה של הרשות להגנת הפרטיות, אבל היא עדיין לא מעוגנת בחוק.

המבקר הצביע גם על היעדר חקיקה שמסדירה באופן מפורש נושאים כמו סמכויות פיקוח ואכיפה, תקנות לתעריף מוגדל במקרה של נסיעה ללא תשלום או נסיעה ללא תיקוף.

לפי הערכות שנמסרו למבקר, 5%-23% מהנסיעות בתחבורה הציבורית היום מבוצעות ללא תשלום או תיקוף. מדובר בהפסד של כ-300 מיליון שקלים בשנה מהגבייה על נסיעות בתחבורה הציבורית.

בין הליקויים שתוקנו חלקית: החלת חובת התיקוף על אנשי צה"ל והמשטרה אך עדיין לא על שב"ס; שחזור הנתונים מרב-קו שמי אבוד מתרחשת באופן כמעט מיידי, למעט נסיעות שהוטענו ב-72 השעות שקדמו לאיבודו; הנפקת הכרטיסים עצמם הורחבה ל-118 עמדות ברחבי הארץ.

בין הליקויים שתוקנו במלואם מאז הביקורת ב-2017: האחדת תקופת המנוי החודשי בין אוטובוסים לרכבת, שיפור תפוצת עמדות הטעינה, הנוסעים מודעים יותר לחובה לתקף בכל נסיעה.

יש לציין שבמשרד התחבורה ובמשרד האוצר מקווים לגרום לאימוץ מירבי של תיקוף נסיעות באמצעות אפליקציות בטלפון החכם כדי לדחוק החוצה את השימוש ברב-קו, וביחד איתו גם לצמצם את פריסת מערך השירות. זאת למרות דכרטיס הרב-קו הוא האמצעי הנוח, העממי והזמין ביותר לכלל חלקי האוכלוסייה, כולל מי שנמנע משימוש בטלפון חכם או חסר במיומנות הטכנולוגית הנדרשת, או שאין לו כרטיס אשראי המאפשר הטענה.

לדברי המבקר, "חשיבות קידום התחבורה הציבורית והתאמת אמצעי השימוש בה לשינויים הטכנולוגיים השוטפים מחייבות את משרד התחבורה להמשיך בפעילותו לשיפור מתמיד של אמצעי התשלום עבור השימוש בתחבורה הציבורית, הן כרטיס הרב-קו והן היישומונים האלקטרוניים החדשים. זאת בד בבד עם מיסוד הליכי פיקוח ובקרה של המשרד על שמירת המידע הרב על המשתמשים שנאגר במאגרים שונים, כדי שפרטיותם תישמר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!