דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ארה"ב מתירה לראשונה השקעה בקרן מבוססת ביטקוין, שער המטבע מזנק

גופי הפיקוח בארה"ב רמזו שלא יתערבו בהשקת קרן חוזים עתידיים המתבססת על המטבע בשבוע הבא, שתנוהל בבורסה בניו יורק ותפעל על בסיס דולרים בלבד

אנשי עסקים בבורסה בוול סטריט. ארכיון ינואר 2020 (Photo by Spencer Platt/Getty Images)
אנשי עסקים בבורסה בוול סטריט. ארכיון ינואר 2020 (Photo by Spencer Platt/Getty Images)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

קרן ההשקעות ProShares Bitcoin Strategy ETF, שתשווק חוזים עתידיים על מחיר ביטקוין צפויה לצאת לדרך בשבוע הבא. גופי הפיקוח על ניירות הערך בארצות הברית רמזו שלא יתערבו בהשקה, ואם אכן יעשו זאת גופים נוספים צפויים להשיק מכשירים פיננסיים דומים.

עמדת הוועדה לניירות ערך ולבורסות (SEC), רשות הפיקוח הפדרלית על שוק ההון האמריקאי, היא שיש להזהיר את המשקיעים בבואם להשקיע בחוזים עתידיים על שער ביטקוין, ולקרוא להם לבדוק היטב את תנאי ההשקעה המדוייקים שמפרסמת הקרן.

במקביל, ראש ה-SEC גארי גנצלר, הזהיר מפני חלקים אחרים בכלכלת הקריפטו, בהם פלטפורמות להלוואה בריבית של נכסים דיגיטליים, כמו גם סיכונים הנובעים ממטבעות קריפטו שצמודים למחיר הדולר כמו Tether, כאשר יציבותם מוטלת בספק והם עשויים להיחשב ניירות ערך.

הקרן החדשה תיצור מכשיר בשוק ההון הרגיל, שמבטא הימור על שערו העתידי של מטבע הקריפטו, שנקבע בזירות מסחר שברובן נעדרות כל סוג של פיקוח או הגנה על הצרכנים. השקת הקרן מאפשרת, לכאורה, השקעה שנגזרת ממחיר הביטקוין בלי להחזיק בו באופן ממשי.

הסיכון בהשקעה מנוהל בבית ההשקעות שישיק את הקרן, יעשה בדולרים בלבד ויתנהל בבורסה בניו יורק. השקעה בקרן תתבצע בלי שימוש מעשי במטבעות קריפטו.

במקביל להשקה המתקרבת, מחיר הביטקוין בזירות הבלתי מפוקחות זינק ליותר מ-63 אלף דולר.

ביום שבת האחרון קנסה  הנציבות הפדרלית למסחר בסחורות (CTFC) את החברה המנפיקה של Tether ב-41 מליון דולר. הקנס הוטל על בסיס הקביעה שמדובר ב'סחורה דיגיטלית', ולא במטבע, לגביה נעשתה הטעיה כאילו הנפקתה גובתה בדולרים של ממש. מה שלא נכון כיום אפילו על פי הצהרות החברה. קנס נוסף הוטל על זירת המסחר בקריפטו Bitfinex, על הפרת צו קודם של ה-CFTC. גם הזירה וגם Tether מופעלים על ידי אותה חברה, iFinex.

למטבע זה יש חשיבות גדולה בכלכלת הקריפטו, משום שהוא מרכז את רוב המסחר במטבעות דיגיטליים הפופולריים, ביטקוין ואת'ריום, שנסחרים כנגדו ולא כנגד כסף אמיתי. זה מתאפשר תחת ההנחה שניתן לפדות אותו לדולרים אמיתיים בקלות. כאמור, הצהרת Tether מדגישה שהיא לא מחוייבת לכך.

עמדות אלו של הרגולטורים בארצות הברית מבטאים עמדה אמביוולנטית כלפי מטבעות קריפטו: ניסיון לאפשר גישה נרחבת יותר של כלכלת הקריפטו חסרת הפיקוח לשוק ההון בו נסחר כסף אמיתי באופן מפוקח.

ניסיון זה מגביר את הלגיטימציה של מטבעות קריפטו, ובכך צפוי להעלות את ערכם, תוך הטלת איסורים על סוגים מסויימים של מכשירים פיננסיים בכלכלת הקריפטו שמוגדרים כסיכון יתר או מפרי חוק.

מנגד, אותם גורמים גם מזהירים מסיכונים מערכתיים שיש לשווקי ההון בעולם ככל שהם חשופים לזעזועים הנובעים משינויים תכופים ודרמטיים בשערי מטבעות הקריפטו.

בסופו של דבר, להצהרות ולאזהרות כלפי משקיעים יש השפעה פחותה בהרבה מהחלטות ברורות כמו איסורי מסחר, קנסות והגשת כתבי אישום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!