דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

מנהלת יחידת הזיהומים בשיבא על זן הדלתא החדש: "צריך לבדוק חוזרים מחו"ל גם ביום החמישי לחזרתם"

פרופ' גילי רגב יוחאי אומרת שהמידע על AY4.2 חלקי ומצריך מעקב נוסף | עם זאת, היא מציעה לערוך שתי בדיקות גם לחוזרים שהתחסנו: "אם זה לא יהיה הווריאנט הזה, זה יהיה וריאנט אחר שיגיע בהמשך"

תורים בנתב"ג (צילום: הדס יום טוב)
תורים בנתב"ג (צילום: הדס יום טוב)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

המידע לגבי תת-הזן החדש של זן הדלתא, AY4.2, שמקרים בודדים שלו זוהו בשבועות האחרונים בישראל, עדיין חלקי מאוד – כך מסבירה ל'דבר' פרופ' גילי רגב-יוחאי, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים במרכז הרפואי שיבא-תל השומר. עם זאת, בין אם הוא מסוכן יותר מזן הדלתא הקיים כרגע ובין אם לא, רגב מזהירה שישראל לא ערוכה מספיק לכניסת זני קורונה מסוכנים חדשים. הפתרון לכך פשוט: במקום בדיקה בנתב"ג בלבד למי שחוזר לארץ מחו"ל, נדרשת בדיקה נוספת, גם אם מדובר באדם שהתחסן.

"הווריאנט הזה הוא וריאנט של הדלתא, ויש הקוראים לו 'דלתא פלוס'", אומרת רגב, "אנחנו עוד לא יודעים מה יהיו המשמעויות שלו הלאה. אנחנו לא יודעים אם הזן הזה יותר מדבק, יותר אלים, או יותר מתחמק מהתחסנות. מה שקצת מדאיג זה הנתונים מבריטניה, שם 10% ממקרי ההדבקה נגרמים מהווריאנט הזה, ובמקביל רואים עלייה בשיעור התחלואה."

"כל העולם כרגע מתמודד עם זן הדלתא, אז ברגע שרואים התחלה של עלייה של זן אחר, זה מעלה סימני קריאה ודגל אדום. אבל צריך לחכות להמשך איסוף המידע, כי היו זנים בעבר שהיינו מודאגים מהם, כמו הזן הדרום אפריקאי שהיינו מאוד מודאגים ממנו, ואז הוא דעך ונעלם."

רגב מדגישה שבכל מקרה, ישראל אינה מוגנת מספיק מכניסת וריאנטים מחו"ל. לדבריה נדרשת בדיקה נוספת בנוסף לבדיקה בנתב"ג, גם למי שהתחסן. "אם זה לא יהיה הווריאנט הזה, זה יהיה וריאנט אחר שעוד יגיע בהמשך, ולכן צריך לשמור על הכניסות מחו"ל, ואנחנו לא עושים את זה כמו שצריך. מעבר לבדיקה בשדה התעופה, שאני מאוד שמחה שהנושא הזה כבר הוסדר, צריך עוד בדיקה בימים שאחרי. אנחנו ממליצים על כך שהבדיקה תקרה ביום החמישי לחזרה. גם אם אנשים לא יהיו בבידוד עד אז, זה יעזור לנו לאתר מקרי תחלואה מחו"ל שהיו בתקופת הדגירה בזמן הבדיקה בנתב"ג."

התשובה, אומרת רגב, לא נמצאת רק בהנחיות הממשלה, אלא גם בהתנהגות היום-יומית של הציבור. "אנשים צריכים להיות מודעים לכך שהחזרה מחו"ל מביאה איתה סכנה להידבק ולהדביק בווריאנטים שעוד לא הגיעו לארץ, וכדאי שיעשו בדיקה מהירה לפני השתתפות באירועים. אם כולנו ניזהר, נוכל לבלום את הווריאנט הבא. אבל זה צריך להיות במודעות של כולם, ולא רק בהחלטות ממשלה."

מתווה התיירות יעודכן, יכולת הריצוף הגנטי תוגדל

מנתונים שהוצגו בישיבה שקיים אתמול ראש הממשלה בנט עולה כי בישראל התגלו עד כה מקרים בודדים של תת-זן הדלתא החדש, דרך ריצוף גנטי שמבצע משרד הבריאות על דגימות מאומתים מהשבועות האחרונים.

בנט הנחה לעדכן את מתווה התיירות החדש בהתאם למידע הקיים בעניין תת זן הדלתא החדש, וכן להגדיל "באופן משמעותי" את יכולת הריצוף הגנטי על מנת להגדיל את יכולות איסוף המידע.

בנוסף הנחה ראש הממשלה להתמקד בכל מקרה של הזן החדש בישראל בחקירה אפידמיולגיות מוגברת. הנחיות נוספות הן יצירת קשר עם מדינות בהן הווריאנט קיים לבירור ושיתוף מידע, וכן שיתוף המידע הקיים בישראל עם מדינות נוספות בעולם, בדגש על אירופה. ראש הממשלה הדגיש, כי יש לעקוב באופן הדוק אחרי ההתפתחויות ולפעול באופן מהיר על מנת לשמור על ההצלחה עד כה בהתמודדות עם הנגיף.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!