דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

ועדת הכספים אישרה את העלאת גיל הפרישה לנשים

גיל הזכאות הראשון לקצבת זקנה יועלה בהדרגה ל-65 תוך 11 שנים, לצד שורת צעדים תומכים בנשים שייפגעו מהמהלך | הנחות לאזרחים ותיקים בארנונה, מים, חשמל, תרופות ותחבורה ציבורית ימשיכו להיות בתוקף מגיל 62 למשך ארבע שנים

השוק בצפת (צילום: דוד כהן/פלאש90)
השוק בצפת (צילום: דוד כהן/פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים אישרה היום (חמישי) את סעיפי החוק להעלאת גיל הפרישה לנשים שבחוק ההסדרים מ-62 ל-65. חברי הוועדה הצביעו מהבוקר על כלל סעיפי החוק, והוא יובא לאישור מליאת הכנסת יחד עם כלל פרקי חוק ההסדרים.

בדיון התקבלו מספר תיקונים ברגע האחרון, ביניהם שמירת הזכאות להנחות לאזרחים ותיקים לנשים מעל גיל 62 במשך ארבע השנים הראשונות להחלת החוק.

התיקונים במתווה: מענק עבודה מוגדל, הגדלת דמי אבטלה והבטחת הכנסה

הצעת החוק כוללת העלאה מדורגת של גיל הפרישה הראשון לנשים, שבו הן זכאיות לקצבת זקנה, מ-62 ל-65, בתוך 11 שנים. לצד ההעלאה מציעים באוצר צעדים שנועדו להקל על נשים שייפגעו מהמהלך ביניהם הרחבת הזכאות לדמי אבטלה בקרב נשים מבוגרות, העלאת סכומי מענק עבודה (מס הכנסה שלילי) לנשים בגיל 62 עד 65 והרחבת הזכאות למענק, והעלאת הדיסריגרד לעובדים מבוגרים (ההכנסה שממנה והלאה קצבת הזקנה מקוצצת). בנוסף החליטה הממשלה להגדיל את התקציבים והזכאות להכשרות מקצועיות לנשים מבוגרות.

ערב ההצבעה על חוק ההסדרים בקריאה ראשונה בכנסת, נערך מו"מ עם קבוצת חברות כנסת שהתנגדו לחוק, ביניהן מיכל רוזין וג'ידא רינאווי זועבי (מרצ), אפרת רייטן ונעמה לזימי (העבודה). במו"מ הסכימו חברות הכנסת לתמוך בחוק ההסדרים בקריאה ראשונה ולהעביר את הדיונים בו לוועדת הכספים, בתמורה לשיפורים שונים בחוק ביניהן הגדלת הסכומים שהוקצו למענק עבודה עבור עובדות מבוגרות בשכר נמוך וצמצום הבירוקרטיה הכרוכה בקבלת המענק, עיגון חובה של המדינה להעניק הכשרות מקצועיות עם מלגת קיום ועוד.

בדיון שהתקיים ביום ראשון בוועדה, הוסכם שמענק העבודה המוגדל (מס הכנסה שלילי) ישולם פעם ברבעון. העלות הוכפלה מ-130 מיליון שקלים ל-260 מיליון שקלים. בנוסף, מענק לנשים עובדות בשכר נמוך ישולם מגיל 60 עד גיל 67 גם אחרי גיל הפרישה. בשנה הראשונה ליישום החוק הוא ישולם כמקדמות, עקב היעדר נתונים ברשות המסים, ובסוף השנה תהיה התקזזות.

בנוסף נקבע שנשים לא עובדות תקבלנה 12 חודשי דמי אבטלה החל מגיל 60. נשים לא עובדות בנות 57 עד 60, תקבלנה 7 חודשי דמי אבטלה, ולאחר מכן תקבלנה 5 חודשים נוספים עד גובה של 4,000 שקלים בחודש.  

עוד נקבע שתינתן תוספת של 700 שקלים בחודש לקצבת הבטחת הכנסה לכל הנשים הזכאיות עד גיל 62. נשים שתיפלטנה משוק העבודה מוקדם, תקבלנה מענק הסתגלות בסך 4,000 שקלים. בדיון הוועדה נחשף שלביטוח הלאומי נדרש זמן ליישום תשלום המענק, וסוכם שהמענק ישולם עד סוף פברואר עם אפשרות דחייה לסוף מרץ. התוצאה היא שהמענק לחלק מהנשים שהיו אמורות לקבל לראשונה קצבת זקנה בינואר הקרוב יעוכב בחודש.

כמו כן סוכם שתגובש תכנית מיוחדת להכשרות מקצועיות בעלות של 82 מיליון שקלים בשנה.

יו"ר הוועדה אלכס קושניר: "גיבשנו מתווה שהוא תוצר של מחשבה רבה, שידאג לכל הנשים בחברה"

יו"ר ועדת הכספים, אלכס קושניר (ישראל ביתנו), אמר עם סיום ההצבעות על החוק: "בחודשיים האחרונים קיימתי אינספור דיונים שנכנסו אל תוך הלילה על חוק העלאת גיל פרישה. יחד עם השותפות שלי, שהתעקשו ובצדק להשמיע את קולן החשוב לאורך כל הדרך , חברות הכנסת: מיכל רוזין, ג'ידא רינאווי זועבי, אפרת רייטן, נעמה לזימי, אימן חטיב יאסין, נירה שפק וטטיאנה מזרסקי. גיבשנו מתווה שהוא תוצר של מחשבה רבה, שידאג לכל הנשים בחברה. יכיל מנגנוני הגנה רבים וביניהם: מענקים, הבטחת הכנסה, הכשרות מקצועיות, העלאת רף הדיסריגארד, הנגשה ועוד."

לדברי קושניר, "לקחנו על עצמנו את הרפורמה החשובה הזאת, מתוך מחויבות לחברה והתמודדות עם אתגרים שקודמינו התנערו מהם במשך שנים. העלאת גיל הפרישה לנשים תמנע מנשים רבות לחיות בעוני, תשפר את שיעורי התעסוקה ותעלה את רמת החיים של כלל הציבור. ולצד זאת, תותאם לשכבות החלשות, שיקבלו מעטפת הגנה שלא תשאיר אף אישה מאחור."

קריאת סעיפי החוק ברגע האחרון

אחת הבעיות שליוותה את הדיונים על החוק בוועדה היתה שהסיכומים של חברות הכנסת מהקואליציה עם האוצר לא עוגנו בנוסח החוק, ורק בשישי שעבר הופץ לראשונה נוסח מעודכן של החוק המכיל את הסיכומים. מצב זה יצר קושי לארגונים ואף לחברי ולחברות הכנסת להתייחס לתכנים, והשאיר זמן מועט לדיונים המפורטים בחוק, על אף שנחשפו בהם קשיים ביישומו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!