דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
26.2°תל אביב
  • 25.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 30.1°באר שבע
  • 33.7°אילת
  • 30.7°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

למדו להתהפך לבד: התאומות הסיאמיות שעברו ניתוח הפרדה שוחררו מבי"ח סורוקה

במהלך ששת השבועות שחלפו מאז הניתוח המורכב והנדיר עברו התאומות סדרה נרחבת של בדיקות וטיפולי פיזיותרפיה | ד"ר מיקי גידון, שהוביל את הניתוח: "נקשרתי לתאומות באופן יוצא דופן"

ד"ר מיקי גידון, מנהל נוירוכירורגית ילדים בסורוקה וממובילי הניתוח להפרדת התאומות שנולדו מחוברות (צילום: דוברות בית החולים סורוקה)
ד"ר מיקי גידון, מנהל נוירוכירורגית ילדים בסורוקה וממובילי הניתוח להפרדת התאומות שנולדו מחוברות (צילום: דוברות בית החולים סורוקה)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

התאומות שעברו ניתוח נדיר להפרדתן בבית החולים סורוקה בבאר שבע, לאחר שנולדו מחוברות בראשיהן, השתחררו היום (חמישי) מבית החולים כשהן במצב טוב.

הניתוח להפרדת התאומות בנות השנה בוצע לפני כחודש. הן לוו על ידי צוותים רפואיים של בית החולים במשך כשנה עד לביצוע הניתוח שנעשה בשילוב עם מומחים בינלאומיים, והן יעברו מעקב רפואי שכולל מעטפת מקצועית וליווי של צוותים מתחומים שונים גם לאחר שיחרורן.

"צוותים רבים בסורוקה נרגשים מיום זה יחד עם המשפחה, זוהי תחושת סיפוק אדירה לכל מי שהיה שותף בתהליך", אומר ד"ר מיקי גידון, מנהל נוירוכירורגיה ילדים בסורוקה, "ליווינו את התאומות עוד במהלך ההיריון של האם, לקראת הניתוח, ובחודש האחרון באשפוז ביחידה לטיפול נמרץ ילדים ובמחלקת כירורגית ילדים ונהייה עבורן עוד הרבה אחרי".

עשרות אנשי צוות ליוו את המשפחה

התאומות נולדו בבית החולים באוגוסט בשנה שעברה, כשהן מחוברות בראשיהן בצדן העורפי. עשרות אנשי צוות ליוו את המשפחה מרגע הלידה ועד ליום הניתוח וגם במהלך האשפוז שלאחריו. לקראת לידתן המורכבת נעשתה הכנה שכללה צוותים רבים מהחטיבות הרפואיות השונות בסורוקה: מרכז סבן למיילדות, מרכז סבן לרפואת ילדים ובהם צוותים נאונטולוגים, אנשי הרדמה ודימות. צוותים מהחטיבה הכירורגית וחדר ניתוח, רוקחות, מעבדות, צוותי השירות לעבודה סוציאלית וצוותי לוגיסטיקה, שנערכו במשך חודשים ארוכים במעין "פקודת מבצע" לקראת יום ניתוח ההפרדה שנעשה במספר שלבים.

לאחר חודשים בהם עברו התאומות בדיקות מקיפות והכנה לקראת הניתוח הנדיר שעבר בהצלחה, הן אושפזו כחודש ביחידה לטיפול נמרץ ילדים ובהמשך במחלקה לכירורגית ילדים לצורך מעקב והמשך טיפול שנדרש לאחר הפרוצדורה המורכבת שעברו.

לניתוח ההפרדה קדם שלב של ניתוח להכנסת בלון (Expander) מתחת לקרקפת לצורך יצירת עודף עור שישמש לסגירה וכיסוי האזור לאחר ההפרדה. ניתוח זה בוצע באפריל 2021 כשהתאומות עדיין מחוברות. ניתוח ההפרדה עצמו התקיים לפני קצת יותר מחודש וארך למעלה מ–12 שעות. עשרות אנשי צוות מבית החולים השתתפו ולקחו חלק בהכנות הרבות ובביצוע.

הדמייה לקראת ניתוח ההפרדה של תאומות שנולדו כשהן מחוברות בגולגולת (צילום: בית חולים סורוקה)
הדמייה לקראת ניתוח ההפרדה של תאומות שנולדו כשהן מחוברות בגולגולת (צילום: בית חולים סורוקה)
התאומות שנולדו כשהן מחוברות בגולגולת, לפני ניתוח ההפרדה (צילום: בית חולים סורוקה)
התאומות שנולדו כשהן מחוברות בגולגולת, לפני ניתוח ההפרדה (צילום: בית חולים סורוקה)
התאומות שנולדו כשהן מחוברות בגולגולת, לאחר ניתוח ההפרדה (צילום: בית חולים סורוקה)
התאומות שנולדו כשהן מחוברות בגולגולת, לאחר ניתוח ההפרדה (צילום: בית חולים סורוקה)
ניתוח ההפרדה של תאומות שהיו מחוברות בגולגולת. (צילום: בית חולים סורוקה)
ניתוח ההפרדה של תאומות שהיו מחוברות בגולגולת. (צילום: בית חולים סורוקה)

הצוות הרב-תחומי השתמש במודלים תלת מימדיים ומודלים של מציאות מדומה (VR) שדימו בצורה אמינה ומדויקת ביותר את מכלול המורכבות של החיבור של כלי הדם, קרומי המוח, עצמות הגולגולת והעור של השתיים ואפשרו לבצע עשרות חזרות וסימולציות של הניתוח על שלביו המורכבים. לאחר שהתבצעה ההפרדה של כלי הדם בהצלחה, התבצעה הפרדה של העצמות ואז התפצל הצוות לשני צוותים שעבדו בחדרי ניתוח נפרדים לביצוע שחזור הגולגולת וסגירת העור של כל אחת מהבנות.

לומדות להסתובב ולשבת

ד"ר מיקי גידון סיפר על הבדיקות והטיפולים שעברו התאומות מאז הניתוח: "התאומות אושפזו כחודש ימים לאחר הניתוח לצורך המשך טיפול ומעקב, שבמהלכם הן התאוששו בצורה טובה וללא סיבוכים. במהלך אשפוזן עברו התאומות בעיקר טיפולי פיזיותרפיה להדבקת הפער המוטורי, שכן עד הניתוח הן לא יכלו להסתובב על הבטן או להתיישב כל עוד היו מחוברות. היום הן כבר מתהפכות, והתאומה הדומיננטית יותר אפילו התחילה לשבת."

לפי ד"ר גידון, התינוקות עברו בדיקות מקיפות מולטי-דיסציפלינריות על ידי צוותים של המכון להתפתחות הילד וצוותי מחלקת אף-אוזן-גרון ובדיקות שמיעה במכון השמיעה, הערכות אורטופדיות, וכן טיפולים פיזיותרפיים אינטנסיביים במכון להתפתחות הילד. "הבנות צפויות להמשיך בתהליך השיקומי האינטנסיבי גם לאחר שחרורן ובנוסף להמשיך במעקב סדיר ותכוף בסורוקה. ייתכן ובהמשך הן יזדקקו לניתוחים נוספים בעיקר ניתוחים אסתטיים של מבנה הגולגולת".

"נקשרתי אליהן"

מעבר לסיפוק המקצועי, ד"ר גידון משתף בתחושות אישיות יוצאות דופן שלו ושל חברי הצוות. "היום הזה מרגש במיוחד עבורי", הוא אומר, "מעבר לציון דרך משמעותי מבחינה מקצועית של תכנון, ביצוע ויישום של מבצע בסדר גודל שלא היה עד כה בישראל ומהספורים בעולם, נקשרתי לתאומות באופן יוצא דופן. ההבנה שהפרוצדורה המורכבת שעברו משפיעה באופן משמעותי על העתיד שלהן מחזקת אותי ואת כל הצוותים שהיו שותפים למהלך הנדיר הזה".

ד"ר שלומי קודש, מנהל המרכז הרפואי סורוקה: "הגעתנו ליום זה מוכיחה שוב כי לצוותים בסורוקה יש את המקצועיות, הנחישות והנשמה תוך שילוב של טכנולוגיות חדשניות הנדרשות לביצוע פרוצדורה נדירה ומורכבת כל כך. אני גאה בשיתוף הפעולה של כל החטיבות הרפואיות, הסקטורים והעובדים שלקחו חלק בתהליך כה מורכב. שיתוף פעולה והובלה נכונה מביאים בהכרח להשגת המטרה. אני מאחל לתאומות ולבני משפחתן רפואה שלמה ואריכות ימים, אנחנו נמשיך להיות כאן בשבילן".

לפי הודעת סורוקה, ההורים נפרדו מהצוות והודו לכולם על המאמץ, הליווי והנתינה האין סופית של כל הצוותים לכל אורך הדרך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!