דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הצהרה במקום בדיקה: הרפורמה בייבוא תמרוקים ומוצרי חשמל אושרה לקריאה שנייה ושלישית

ועדת הכלכלה אישרה את סעיפי הרפורמה, שתאפשר ייבוא מספר מוגבל של מוצרים על בסיס הצהרת היבואן שהם עובדים בתקן אירופי | במקום חובת בדיקה במכון התקנים, משרד הכלכלה יפעיל מערך אכיפה שיבדוק חלק מהמוצרים

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי (צילום: יוסי זליגר / פלאש90)
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי (צילום: יוסי זליגר / פלאש90)

ועדת הכלכלה אישרה אתמול (חמישי) לקריאה שנייה ושלישית את פרקי ההקלות בייבוא התמרוקים ומוצרי החשמל ברפורמת הייבוא שבחוק ההסדרים. שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, הבטיחה בוועדה שמערך האכיפה יהיה מוכן עם כניסת הרפורמה לתוקף, ונתנה הבטחה ליצרנים הישראלים ש"לצד שיפור הייבוא, נתמוך בתעשייה". לפי משרד האוצר, החיסכון הצפוי לצרכן יעמוד על 1.8 מיליארד שקלים.

הרפורמה במערך התמרוקים תאפשר ייבוא במסלול מקל של מוצרים העומדים בתקן אירופי על פי הצהרה של היבואן בלבד, וללא בדיקה קפדנית במכון התקנים הישראלי, וצפויה להיכנס לתוקף בעוד כשנה. הרפורמה בהקלה על רגולציה במוצרי חשמל תחל כבר ביוני הקרוב.

אישור פרק התמרוקים יאפשר ייבוא במסלול מקל וייבוא מקביל של 15 סוגי תמרוקים שונים ובינהם שמפו, מרכך, אפטרשייב, דיאודורונט ועוד. כשנה לאחר תחילת החוק יוכל שר הבריאות להרחיב את הרשימה למוצרים נוספים, ולהרחיב את רשימת המדינות שאפשר יהיה לייבא מהן. על פי הסיכום בין הוועדה למשרד, על מנת להקל על היבואנים, יבוטלו אגרות במסלול הצהרה, ונינתה לשר הבריאות סמכות לבטל בצו גם את האגרות עבור רישיונות.

על מנת לוודא היערכות ליישום הרפורמה ולעקוב אחר התוצאות בשטח, נקבע גם כי שרי הבריאות והאוצר ידווחו לוועדת הכלכלה על יישומו אחת לחצי שנה ובמשך כארבע שנים. הרשות להסמכת מעבדות תסמיך מעבדות חדשות לבדיקת המוצרים המיובאים בייבוא מקביל, כאשר מטרת החוק היא לבצע בדיקה בתוך עד 21 ימים. רק מוצרים שברישיון משרד הבריאות ימשיכו להיות מסומנים.

למרות בקשת התאחדות התעשיינים להחריג מהרפורמה רשימה של 14 מוצרים, בהם מוצרי בניין שנקברים באדמה ל-50 ואף 100 שנים, הוועדה אישרה בסופו של דבר להחריג רק את כבלי החשמל למתח נמוך שמשמשים בדירות מגורים. דודים, טרמוסטטים ומוצרי השחזה הוחרגו מהרפורמה לתקופה של חצי שנה.

"יש פה השפעה על סדר היום בחברה הישראלית", אמרה שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, "התעשייה המקומית הבינה את המשמעות של פתיחת חסמים כדי לא להקשות על ייבוא, יש לנו עניין שהתעשייה בישראל תשגשג ותצמח". עוד הבטיחה השרה שמשרדה ידאג להקים את כלל מערכי האכיפה והבטיחות שידרשו כדי לפקח על ההרחבה המשמעותית בכמות הייבוא המקביל. "עד סוף השנה המשרד יעבור על כל המערכים וכל הפריטים ויינתן לזה אישור. כל נושא הפיקוח במעבר לנוהל הצהרה ימומש תחת פיקוח ממשי שינוהל על ידי המשרד."

התוספת התקציבית למערך האכיפה תעמוד על 60 מיליון שקלים עבור בדיקות יזומות ושמירת על יכולת לאומית לבדיקות מעבדה, ושרת הכלכלה תחויב לדווח לוועדה עד חודש לפני כניסת הרפורמה לתוקף על ההיערכות.

יו"ר ועדת הכלכלה, מיכאל ביטון (כחול לבן) הדגיש ש"מערך הפיקוח והבקרה הוא דרמטי. נרצה לדעת בהמשך איפה הדברים עומדים".

עו"ד אייל פרובלר, היועץ המשפטי של התאחדות התעשיינים: "זו רפורמה מקיפה ומשמעותית, שפותחת לחלוטין את הייבוא, תדאגו לאכיפה כי ללא אכיפה הצרכנים ייפגעו, וגם התחרות".

היו"ר ביטון דרש שיימצא פתרון שיאפשר לנייד את עובדי מכון התקנים המפוטרים לטובת מערכת האכיפה שיקים משרד הכלכלה. לבקשת ביטון, עובדי המכון מעל גיל 40 שאינם זכאים לגמלה, יוכלו להגיש מועמדות למשרות האכיפה בפטור ממכרז.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!