דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלאור אזריה

פרשת הירי בחברון / אלופים במיל. התייצבו לצידו של החייל היורה אלאור אזריה במשפטו

האלופים במיל. עוזי דיין ודני ביטון, העידו מטעם ההגנה על אזריה, ומתחו ביקורת חריפה על מפקדיו. "הפיקוד על האירוע היה לקוי" אמר דיין

אלאור אזריה במהלך משפטו (צילום ארכיון: פלאש 90).
אלאור אזריה במהלך משפטו (צילום ארכיון: פלאש 90).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

משפטו של החייל אלאור אזריה, המואשם בהריגת מחבל בעודו שכוב מנוטרל על הארץ התחדש אתמול (שני) בבית הדין הצבאי ביפו. שני אלופים במיל' היו בין העדים, מה שהפך את יום העדויות לאחד הדרמטיים והמשמעותיים ביותר במהלך המשפט. סגן הרמטכ"ל לשעבר עוזי דיין העיד ראשון, ואחריו עלה לדוכן העדים ראש אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה בעבר, דני ביטון. שני האלופים זומנו מטעם ההגנה בתפקיד עדים מומחים. גם חזרתו של האב צ'ארלי, לאחר שלקה באירוע מוחי לפני כחודש, הפכה את יום העדויות לדרמטי.

עדותו של עוזי דיין, סגן רמטכ"ל בשנים 2000-1998 והמכהן כיו"ר מפעל הפיס בשנים האחרונות, חשובה להגנה בעיקר מבחינה ציבורית. התייצבותם של אישי ציבור, בוודאי עם רקורד כמו של דיין, הממוקמים פוליטית במרכז המפה, אמורה למצב את פעולתו של אזריה כלגיטימית וחוצת עמדות.

האלוף במיל' עוזי דיין, מעיד מטעם ההגנה צילום: פלאש 90.
האלוף במיל' עוזי דיין, מעיד מטעם ההגנה צילום: פלאש 90.

האלופים התייחסו לשלושה סוגיות מרכזיות. סוגיית נוהל פתיחה באש, סוגיית אחריות הפיקוד במקרה וסוגיית ההחלטה לערוך משפט פלילי לחייל אל מול החלופות הקיימות כמו לנהל תחקיר צה"לי.

נוהל פתיחה באש

"מחבלים צריך להרוג, דינם למות", אמר דיין בעדותו. לאחר התבטאות זו, שאלו השופטים את דיין, "משהו פה לא ברור – מתי לא צריך להרוג מחבלים. מתי יש מחבל שהוא חי ואתה לא יכול להרוג אותו?" על כך ענה דיין כי לא צריך לירות במחבל כאשר ישנן פקודות שמורות שלא צריך לירות בו או אם זה לא בסדר העדיפויות של המשימה. בלשונו, "אם זה בניגוד לפקודות. אם נאמר בפקודות שאף אחד לא יורה בלי אישור, הוא צריך להסביר למה ירה. ואם בסדר העדיפות של המשימה זה לא נמצא".

גם ביטון התייחס לסוגיית נוהלי הפתיחה באש, ואמר כי "חייל שזיהה כוונה ויכולת, יש לו אור ירוק לפתוח באש. במקרה כזה על כוונה אף אחד לא יכול לטעון: עצם זה שהוא דקר חייל צה"ל קודם לכן, הכוונה של המחבל ברורה. הוא בא לפגוע בכמה שיותר חיילי צה"ל. על היכולת שלו, אתה יכול לחשוב דבר אחד, והוא (אזריה) יכול לחשוב דבר אחר".

ביטון הוסיף "אם החייל בתמונת מצב שלו על פי ההוראות, חש בסכנה גם אם כולם לא חשים בה, הוא לבד מזהה, זה מספיק בשביל לבצע את הירי. היכולת של המחבל להפעיל חגורת נפץ או מטען, כשהוא שוכב בחודש מארס עם מעיל, שהחייל אזריה לא יודע אם יש מטען או לא מתחת לאותו מעיל – החשש הזה, מספיקה תזוזה קטנה של המחבל כדי שיבוצע ירי לעברו. זה נקרא כוונה ויכולת בזירה מבצעית. מספיק שהוא לבד יזהה – מספיק כדי שיבצע את הירי".

העמדתו של אזריה למשפט פלילי

"על סמך מה גלגלו את זה למשפט פלילי?" שאל דיין, "הטענה הבסיסית שלי היא שלוחם, גם אם טעה ושגה לא מגלגלים את זה למשפט פלילי. אם ועדת חקירה הייתה מוצאת שהיה פה זדון אז זה מוצדק. אם מדובר פה בזדון אז צריך להעמיד את החייל באשמת רצח". על עצם העמדתו של אזריה לדין אמר כי "זה הזמן לעשות עסקת טיעון ולמנוע את הנזק שנגרם".

"אני כופר בזה שהמשפט הגיע לפה" אמר האלוף ביטון. "מי שהיה צריך לדון בשאלה הזו זה המפקדים, והם היו צריכים לעשות תחקיר מבצעי אמיתי ולשמוע את דעתו של כל אחד ואחד. התחושה הזו, של סכנה, היא כזו שהלחץ מתגבר אצלך ובסוף זה מביא אותך לפעולה".

התנהלותם של המפקדים

שני האלופים ביקרו את  התנהלות המפקדים בדרגים השונים בחוות הדעת שהגישו, "הפיקוד על האירוע וניהול הזירה היה לקוי", כתב דיין. "היה מחדל פיקודי מצד מפקד החטיבה, מפקד הגדוד ומפקד הפלוגה", הוסיף ביטון. "לדעתי, המ"פ נכנס לטראומה מעצם הירי. התיק הזה מהווה קו שבר, הכרעה לא נכונה תוביל לכך שאף חייל לא יוכל בסופו של דבר לבצע ירי מציל חיים".

"גם במלחמה חיילים שפועלים צריך לבחון קודם כל על ידי המפקדים", אמר ביטון בעדותו. "מכיוון שבמקרה דנן המפקדים לא טרחו לעשות תחקיר עם כל הנוכחים בזירה המבצעים וישר אצו רצו לבית המשפט, אז אני בא ואומר את שאומר בחוות דעתי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!