דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שעון חורף

עוברים הלילה לשעון חורף: מה שצריך לדעת על הזזת המחוגים

בשעה 2:00 יוזז השעון שעה אחת אחורה | ד"ר נדיה גולדובסקי ממשרד הכלכלה מסבירה מהו השעון הלאומי, למה זה מחייב להפסיד שעת אור יום, ואיך ההורמונים בגוף האדם מושפעים מכך

עוברים לשעון חורף, בלילה שבין שבת לראשון (עיצוב: אידאה)
עוברים לשעון חורף, בלילה שבין שבת לראשון (עיצוב: אידאה)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

החלפת שעון הקיץ לשעון חורף תתבצע הלילה (בין יום שבת לראשון). העברת הזמן לשעון חורף ולשעון קיץ, מתבצעת בישראל לפי הגרסה האחרונה של חוק קביעת הזמן משנת 2013. לפי החוק, כמדי שנה, ביום ראשון האחרון של חודש אוקטובר, מזיזים את השעון בישראל שעה אחת אחורה (מהשעה 02:00 לשעה 01:00).

ד"ר נדיה גולדובסקי, האחראית על הזמן הלאומי במשרד הכלכלה והתעשייה, מסבירה שבקיץ למשל, מרוויחים שעת אור מאוחרת, ובחורף מתעוררים בשעות בהן השמש מתחילה לזרוח, וכך לא מתפספסות שעות חיוניות לניצול האדם או המשק. מעבר לשעון הקיץ מאפשר חיסכון בחשמל בשנה אחת בעלות של מאות מיליוני שקלים.

להרגשת הדכדוך והעייפות יש הסבר מדעי

בחורף, כשאור השמש מוגבל ויש יותר שעות חושך ביממה, רמות הורמון המלטונין בגוף עולות, מה שעשוי להשרות תחושת נמנום ועייפות. תפקיד המלטונין (מכונה גם “הורמון חושך”) הוא לווסת את מחזוריות השינה, מתוך מטרה להתאים את השינה לשעון הביולוגי.

גם הסרוטונין, הורמון נוסף האחראי בין היתר על מצב הרוח והרגשות, קשור ע"פ מחקרים, באופן ישיר, למידת החשיפה של האדם לאור. הירידה בכמות הסרוטונין בגוף בחורף עלולה לגרום למצב רוח ירוד ומדוכדך.

ב-30 באוקטובר, שעת הזריחה תהיה ב-5:35 ושעת השקיעה תהיה 17:26 ושעות האור הצפויות בתאריך זה הן 11 שעות ו-51 דקות. למחרת, ב-31 באוקטובר, עם כניסת שעון החורף, שעת הזריחה תהיה ב-5:56 ושעת השקיעה ב-16:51, כאשר שעת אור יום אחת תלך לאיבוד (סה"כ 10 שעות ו-55 דקות שעות אור).

חורף בישראל (Shutterstock)
חורף בישראל (Shutterstock)

ביום הארוך ביותר בשנה ב-21 ביוני אורך שעות אור היום מסתכם ב-14 שעות ו-14 דקות, וביום הקצר ביותר בשנה ב-21 בדצמבר, אורך שעות אור היום מסתכם ב-10 שעות ו-3 דקות.

לפי ההגדרה, שעון החורף בישראל הוא הזמן הרשמי הלאומי המסומן כ-(UTC(INPL. זאת ביחס לזמן הבינלאומי שהוא זמן יקום מתואם. הזמן העולמי UTC מהווה את הזמן בקו האורך 0ᴼ מעלות אשר גיאוגרפית נמצא בעיר גריניץ'. הזמן המקומי הישראלי (UTC(INPL מקדים את הזמן הבינלאומי בשעתיים בחורף UTC+2 ומקדים בשלוש שעות את הזמן הבינלאומי בקיץ UTC+3.

במילים אחרות, במועד ההחלפה ובמעבר משעון קיץ לשעון חורף, הזמן זז שעה אחת אחורה, מהשעה 02:00 אל השעה 01:00. כשבישראל השעה תהיה 1:00 הזמן הבינלאומי יורה על השעה – 23:00. שעון חורף 2021 יחל ביום ראשון, 31 באוקטובר בשעה 02:00 בלילה. שעון החורף יסתיים ביום שישי, 25.03.2022 במרץ בשעה 02:00.

מהו השעון הלאומי?

  • הזמן של מדינת ישראל נקבע במעבדה הלאומית לפיסיקה שבמשרד הכלכלה, בעזרת מערכת מיוחדת שמשווה 86,400 פעמים ביממה את תוצאות מדידת הזמן בארץ עם תוצאות מדידת זמן של מעבדות לאומיות אחרות בעולם.
  • המעבדה הלאומית לפיסיקה מהווה למעשה את השעון של המדינה ואת הסטנדרט הלאומי לזמן. זמן ישראל נקבע לפי חוק הזמן משנת 1992. המעבדה קובעת ומודדת את הזמן והתדר המשמשים לצרכים ביטחוניים ואזרחיים כגון: שידורי טלוויזיה, שיחות טלפון, מחשבים, מכשירי ניווט ומערכות צבאיות כמו: "כיפת ברזל", מערכת ה-"חץ" ו"שרביט קסמים".
  • במעבדה הלאומית ישנם ארבעה שעונים אטומיים מסוג צזיום, ציוד להשוואות הבינלאומיות, ציוד לביצוע מדידות וכיולים ללקוחות תעשייתיות וצבאיות כגון: רפאל, אלביט, התעשייה האווירית, חיל אוויר, חברת חשמל.
  • בשנת 2019 בהתאם לסטנדרט הלאומי לזמן ותדר, הוכנסו שעונים אטומיים מדור חדש וגם מערכת להשוואות בינלאומיות חדשנית. כתוצאה מחידוש הציוד דיוק הסטנדרט הלאומי עלה לרמה 1X10-14.
  • בראשון לינואר שנת 2017, נוספה שנייה נוספת שנקראה Leap Second לזמן הבינלאומי UTC, על מנת לתאם את הזמן UTC עם הסתובבות כדור הארץ. הזמן הבינלאומי UTC מבוסס על 500 שעונים אטומיים שנמצאים ב-85 מעבדות לאומיות ברחבי העולם. הזמן UTC נקבע במוסד הבינלאומי שנקרא BIPM בפריז. ארבעה שעונים של מדינת ישראל גם משתתפים בקביעת הזמן העולמי UTC.
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!