דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פלילים

משפט ופלילים / הונאת אשרות עבודה: הקורבנות גורשו מהארץ והמשטרה מסרבת לחקור

כך טוען עורך דינם של עובדים מאוקראינה שנתפסו עם אשרות עבודה מזויפות, וטוענים כי הונו אותם. בינתיים גורשו העובדים שיכולים לשפוך אור על הפרשה. עו"ד גמבריאן: "כאילו הם עשו יד אחת עם העבריינים"

העובדים במלון בים המלח גורשו לאחר שהתגלה כי האשרות שבידיהם מזוייפות. מלונות בים המלח (צילום: יוסי זמיר  פלאש 90)
העובדים במלון בים המלח גורשו לאחר שהתגלה כי האשרות שבידיהם מזוייפות. מלונות בים המלח (צילום: יוסי זמיר פלאש 90)
דוד טברסקי

אוקסנה וטאראס סמאה הגיעו לארץ מאוקראינה כדי לעבוד. דרך האינטרנט יצר הזוג קשר עם ו' שהבטיח להם אשרות עבודה חוקיות תמורת 500 דולר לאשרה. כשהגיעו לארץ פגשו את ס' שגבה מהם את התשלום, צילם תמונות שלהם, הכין העתקים של הדרכונים שלהם והבטיח שיקבלו לידיהם המסמכים החוקיים הדרושים לעבודה בישראל. משם הועברו השניים לדירה בערד, אותה חלקו עם חמישה אנשים נוספים והתחילו לעבוד במלון רימונים בים המלח.

בפשיטה של משטרת ההגירה על בית המלון בחודש אוגוסט האחרון הסתבר לכולם – לעובדים וגם למחלקת כוח האדם של המלון – שאשרות העבודה שבידיהם מזויפות. אוקסנה וטאראס, נלקחו לכלא גבעון ויחד איתם 17 עובדים נוספים, כולם אזרחים אוקראינים וכולם, לטענתם, הונו על ידי אותו סוחר עובדים ו'.

עו"ד אלכסנדר גמבריאן, המייצג את העובדים יחד עם עו"ד אנסטסיה סהר, טוען כי פנה ליחידת ליחידת להב 433, היחידה הארצית למלחמה בשחיתות ובפשע המאורגן במשטרת ישראל, אך לטענתו סירבו שם לבדוק את המקרה בטענה שהם לא מקבלים תלונות מאזרחים. גם ביחידה לחקירות הונאה בתל אביב לא מצאו לנכון לפתוח בחקירה. בשיחה עם 'דבר ראשון' סיפר גמבריאן כי אחת החוקרות ביחידה אף אמרה לו כי לקוחותיו הם נוכלים. כשביקשתי לפרטיה היא פנתה אליי : 'אתה יודע לכתוב עברית?' 25 שנה אני בארץ ו-20 שנה עורך דין, מעולם לא חוויתי יחס כזה", הוסיף.

הניסיונות החוזרים ונשנים לשכנע את המשטרה לפתוח בחקירה לא צלחו, ובסוף חודש אוגוסט גירשה המדינה שמונה מהעצורים.

בתגובה לפנייתם של עורכי הדין מסר עוזרו של השר לביטחון פנים גלעד ארדן כי "המשרד לא מטפל בבעיות כאלה אך ינסה לעשות משהו בנידון בלי להבטיח תוצאות". עם זאת, בתוך 24 שעות מהפנייה נודע לעורכי הדין כי יחידת ההונאה מינתה חוקר לטיפול בנושא."מחלקת ההונאה חקרה את זה בדיוק יום אחד ואז קברה את זה, הם התחילו לחקור רק אחרי שגירשו חלק מהעובדים וגבו עדויות מלקוחותיי, אבל מה תעזור העדות הזו כאשר אי אפשר להביא את העדים למשפט?", אמר גמבריאן.

בתחילת חודש ספטמבר גורשו יתר העובדים בחזרה לאוקראינה. "אפילו לא הודיעו למשרד הפנים על הכוונה לחקור, בעוד שהם יודעים שמגרשים את האנשים" סיפר גמבריאן, "כאילו הם עשו יד אחת עם העבריינים – להעיף את המתלוננים ואת העדים מהארץ, ואז אין חקירה. הם אפילו לא גבו עדות אחת. הם פשוט עזרו לעבריינים להתחמק מהדין".

גמבריאן סיפר כי פרשה דומה שנחשפה לפני מספר חודשים בה ההתנהלות הייתה אחרת לחלוטין. "בפרשת בלדי השאירו את כל העדים בארץ, המדינה הנפיקה להם ויזות עבודה רשמיות, תפסו את העבריינים והם מחכים למשפט. בחיים שלי לא תיארתי לעצמי שהמשטרה לא תרצה לחקור עניין כזה". לטענתו, ממשיכים העבריינים להנפיק אשרות מזויפות ואותו ו' רק החליף את מספר הטלפון. "נתתי למשטרה את כל המידע שהיה בידיי, מה עוד הם צריכים? אני לא יכול לעשות להם מעצר אזרחי".

ממשטרת ישראל נמסר כי "בגין המידע נשוא הפניה נפתחה חקירה המצויה בבחינת הגורמים המקצועיים, לאחר שבוצעו מספר פעולות על ידי היחידה החוקרת ואשר מטבע הדברים לא נפרט אודותיהן. ככלל, סוגיית הבקשה להשארת נתינים זרים בארץ לצורכי חקירה מטופלת בהתאם לתבחינים מקצועיים בשיתוף הפעולה הדרוש עם הרשויות הרלוונטיות".

תגובת המשרד לביטחון פנים לא התקבלה נכון לשעה זו.

בהכנת הידיעה השתתפה מיכל רוזן

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!