דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דרום ת"א

דרום ת"א / תושבי דרום ת"א יצאו להפגין ברחובות צפון העיר במחאה על מצבם

במסגרת צעדה שהחלה בלונדון מיניסטור והסתיימה בכיכר רבין מחו המפגינים על כך שלדבריהם שכונות המגורים שלהם "נכבשו" על ידי מסתננים ומהגרי עבודה. שפי פז, מארגנת ההפגנה: "בסופו של דבר אף אחד לא רואה אותנו, לא המדינה, לא בג"ץ ולא ארגוני השמאל"

הפגנת תושבי דרום תל אביב אמש (צילום: דבר ראשון)
הפגנת תושבי דרום תל אביב אמש (צילום: דבר ראשון)
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

"עד עתה התקיימו ההפגנות שלנו בבית, בשכונות שנכבשו ובגנים שנגזלו, מול המסתננים, מול תומכיהם מהשמאל ומארגוני הסיוע, מול הממשלה ומול עיריית ת״א. הפעם אנחנו יוצאים צפונה, אל העיר הלבנה, אל התושבים השבעים שנהנים מעבודתם של המסתננים, אל מי שקוראים לנו גזענים ואל מי שאוהבים אותנו בשקט. ואנחנו באים לצעוק: גם אנחנו תל אביבים והרגתם אותנו." כך נכתב בהזמנה להפגנה של תושבי דרום תל אביב שהתקיימה אמש (שני) במרכז תל אביב.

כ-150 אנשים הגיעו להפגנה שהתחילה בלונדון מינסטור והמשיכה לאורך אבן גבירול, עד לכיכר רבין – עיריית תל-אביב. "יש כאן מי שלא יודע שיש הרבה מסתננים בלתי חוקיים שחיים לא רק בדרום תל אביב, אלא כבר בכל מקום בארץ." אמר ארז משמור, תושב רמת-גן בן 33 שהגיע לתמוך במפגינים.

מפגין נוסף בשם מארק הסביר מדוע הגיע למרכז ת"א: "אני, בכל הפגנה בדרום תל אביב לא הגעתי. מה שמתחיל בדרום תל אביב נגמר בדרום תל אביב. אם ראש העיר מתייחס לדרום תל אביב כפח של המדינה אין ברירה אלה להגיע אליו".

ההפגנה נערכה כשברקע עומדת החלטת בג"צ שיכריע בחודש הבא האם לאשר את תכנית הממשלה להוצאת אפריקאים השוהים בארץ באופן לא חוקי למה שמכונה "מדינה שלישית", מדינה שבה לא עומדת בפניהם סכנת חיים.

הפגנת תושבי דרום תל אביב אמש (צילום: דבר ראשון)
הפגנת תושבי דרום תל אביב אמש (צילום: דבר ראשון)
הפגנת תושבי דרום תל אביב אמש (צילום: דבר ראשון)
הפגנת תושבי דרום תל אביב אמש (צילום: דבר ראשון)

האשמים האמיתיים

הרבה כאב וזעם התפרצו ברחובות תל אביב, כשהמפגינות והמפגינים קראו "ביבי עבריין, חולדאי סייען" ו"עמותות מסתננים את דמנו הם שותים". שפי פז מארגנת המחאה, ואחת הפעילות הבולטות של מאבק תושבי דרום ת"א, אמרה כי "בסופו של דבר אף אחד לא רואה אותנו, לא המדינה, לא בג"ץ ולא ארגוני השמאל".

זעמם של התושבים מופנה יותר מכל כלפי המתנדבים שמסתובבים יום יום בין 'מחסני הילדים' והגנים ומביאים בגדים ואוכל לילדי מהגרי העבודה. המדינה והממשלה זוכות אף הן לקיתונות של בוז וכעס מצד התושבים, "אם הממשלה באמת הייתה רוצה לקבל החלטות, היא הייתה מגייסת את הרוב, שזה השרים ואת חברי כנסת. גם לממשלה יש אינטרס פוליטי. בסופו של דבר לאף אחד לא אכפת מהתושבים. אם הממשלה הייתה רוצה לקחת את ההחלטה היא הייתה עושה".

הפגנת תושבי דרום תל אביב אמש (צילום: דבר ראשון)
הפגנת תושבי דרום תל אביב אמש (צילום: דבר ראשון)

עשור של מאבק

עוד מפנה פז אצבע מאשימה גם כלפי המדינה ובג"ץ, "אלמלא העמותות ובג"ץ, הייתה מתקיימת החזרה חמה. ואלמלא העמותות ובג"ץ היו מפזרים אותם מגדרה עד חדרה ולא כולם בדרום ת"א, ואלמלא בג"ץ סירס את חוק המסתננים הראשון שהיה מעולה, וגרם לעזיבה של כמעט 10 אלף מסתננים, המצב היה יותר טוב. אחר כך היה את חוק המסתננים השני שהיה מסורס אבל עוד היו לו שיניים, ואז החוק השלישי שכבר היה לא רלוונטי".

"גם אני, אם הייתי צריכה לשבת כמה חודשים במתקן כליאה בחולות ואז יכולה לגור במדינת ישראל, הייתי עושה את זה", אמרה פז בהתייחסה לחוק הנוכחי אשר מאפשר החזקה של שוהה בלתי חוקי במתקן השהייה בחולות לתקופה של עד 18 חודשים. "חוק ההסתננות מת", לדבריה.

המפגינה תמי סיכמה, "לפני 10 שנים היה אפשר להסתובב בשכונה בכיף. היום תראי לי תושב שכונה שמסוגל לעשות את זה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!