דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

לראשונה בעולם: חולי פיברומיאלגיה יהיו זכאים לקצבה מהביטוח הלאומי

המחלה הגורמת לכאבי שרירים ממושכים ועייפות הוכרה כמזכה בקצבה של עד 40%, ותיבחן העלאה נוספת | ההכרזה הושגה בתום מאבק בהתנגדות משרד האוצר | שר הרווחה מאיר כהן: "לא ירחק היום ושאר מדינות העולם יצטרפו אלינו"

שר הרווחה מאיר כהן (צילום: גילי יערי/פלאש 90)
שר הרווחה מאיר כהן (צילום: גילי יערי/פלאש 90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

שר הרווחה מאיר כהן חתם היום (שלישי) על הכרה בחולי פיברומיאלגיה כזכאים לקצבה. ישראל תהיה המדינה הראשונה בעולם שתכיר בפיברומיאלגיה כמחלה מוכרת, המקנה שיעורי נכות וקצבאות מטעם המדינה. החולים יהיו זכאים לקצבת נכות בשיעור של עד 40%. המהלך בוצע למרות ניסיונות של משרד האוצר להתנגד להכרה במחלה, שעיכבו אותה במשך שנתיים בהן מתקיים גם הליך בבג"ץ.

תסמונת הפיברומיאלגיה, המכונה בעברית דאבת השרירים, מתוארת באתר שירותי בריאות כללית כ"כאב כרוני מפושט וברגישות עזה על פני מקומות רבים בגוף בצירוף עייפות". במאמר שחיברו ד"ר אנדרה מטלון, מומחה לפיברומיאלגיה, וד"ר דנה פלורנטין, מומחית לרפואת משפחה, נכתב שהתסמונת "פוגעת קשות ברמת התפקוד המקצועי, החברתי והמשפחתי של הלוקים בה". תסמיני המחלה כוללים גם הפרעות שינה, כאבי ראש וסחרחורות, תסמיני חרדה ו/או דיכאון, קשיי ריכוז וזיכרון ובעיות עיכול.

לפי מטלון ופלורנטין, בין 2% ל־8% מהאוכלוסייה סובלים מפיברומיאלגיה, כאשר שיעור הנשים הסובל מהתסמונת גדול פי 7 עד פי 9 משיעור הגברים. המחלה מאובחנת בדרך כלל בין גיל 20 לגיל 50, אך היא יכולה לתקוף גם ילדים. עוד הם מציינים שעקב ריבוי התסמינים, כ-75% מהחולים במחלה איינם מאובחנים.

תקנות הביטוח הלאומי קובעות את שיעורי הנכות הניתנים בעבור מחלות וליקויים שונים לצורך קצבאות נכות כללית או נפגעי עבודה. עד היום, מחלת הפיברומיאלגיה לא הופיעה ברשימת הליקויים המזכים בקצבה, ובשל כך הוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי ניסו לפתור את הקושי באמצעות קביעת אחוזי נכות חליפיים המתאימים לסימפטומים השונים של המחלה.

במהלך השנים האחרונות ישבו נציגי הביטוח הלאומי עם נציגי חולי הפיברומיאלגיה וכן עם האיגוד הרפואי הישראלי בתחום הראומטולוגיה, על מנת לגבש סעיף ליקוי ספציפי וייחודי לתסמונת זו.

הסיבה שעדיין אין הכרה גורפת במחלה נובעת מהעובדה שרופאים רבים בעולם סבורים כי מדובר בליקוי נפשי. הביטוח הלאומי מתנגד לקביעה זו, ובסיום בחינה מקצועית של רופאי המוסד, הלשכה המשפטית ואגף הגמלאות הוחלט כי יש מקום להוסיף את תסמונת הפיברומיאלגיה אל ספר הליקויים, לפיו עובדות כלל הועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי. בביטוח הלאומי ציינו שבארה"ב מכירים במחלה זו אך ורק עבור חיילים, בעוד שבישראל ההכרה והזכאות לקצבה מיועדת לכלל האזרחים שסובלים ממנה, דבר המהווה פריצת דרך בעולם.

בנובמבר 2019, הכריז הביטוח הלאומי כי בתום הבדיקות הרפואיות המקיפות הוחלט על הכנסת מחלת הפיברומיאלגיה לספר הליקויים המזכים בנכות בביטוח הלאומי והכרה במחלה כסעיף בפני עצמו, אך משרד האוצר מנע החלטה זו. בעקבות התנגדות האוצר, הצדדים הגיעו לדיונים בבג"ץ יחד עם הארגונים היציגים של החולים במחלת הפיברומיאלגיה.

עם התקדמות הדיונים בבג"ץ, משרד האוצר התבקש להציג תשובה לגבי אי הסכמתו להחלטה רפואית גרידא. כעת, שנתיים מתחילת הדיונים, הגיעו משרדי האוצר והרווחה להסכמה זמנית, במסגרתה שר הרווחה והשירותים החברתיים מאיר כהן חתם על הכרה מוחלטת במחלה ברף של עד 40% – דבר שיביא לזכאות חודשית ללוקים בפיברומיאלגיה. בתקנות עליהן חתם שר הרווחה ישנה גם הכרה בסימפטומים למי שלוקים מכאבי המחלה לאורך זמן המשפיעים על התפקוד בחומרה נמוכה, בינונית וגבוהה וזאת ללא תלות בליקויים נוספים.

עם זאת, הביטוח הלאומי התחייב בפני הארגונים, שבתום חצי שנת פעילות תיבחן האפשרות להעלות את תקרת אחוזי הנכות מ-40% ל- 50%.

שר הרווחה והשירותים החברתיים, מאיר כהן: "שנתיים הם זמן ממושך מידי להמתין להחלטה כשחולי הפיברומיאלגיה מבקשים הכרה וסובלים מכאבים בגוף המשפיעים על התפקוד היום-יומי שלהם. אני גאה להיות השר שחותם על הכרה זו, כחלוץ מבין מדינות העולם, שקשוב לצרכי הציבור ולכאבו ומקדמים סיוע, טיפול והגנה סוציאלית לחולי הפיברומיאלגיה. אני סבור שלא ירחק היום ושאר מדינות העולם יצטרפו אלינו ויתייחסו למחלה הזו ברצינות הראויה ויקדמו הכרה חוקית, משפטית במי שסובלים ממנה"

מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר: "לאחר שנים של עבודת נמלים מקצועית, הביטוח הלאומי, כחלוץ בראש המחנה, הצליח להכניס את הפיברומיאלגיה לספר הליקויים, לטובת הציבור המתמודד עם תוצריה התפקודיים. מדובר בצעד נוסף, אחד מיני רבים, שהביטוח הלאומי מקדם כמענה לזכויות הסוציאליות של תושבי המדינה"

השבוע יפורסם התיקון המוצע לידיעת הציבור והערותיו למשך 21 ימים ולאחריו הוא יועבר לשר הבריאות, למשרד המשפטים ולשר הרווחה על מנת לקבעו בתקנות. תהליך זה צפוי להסתיים בתוך מספר שבועות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!