דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הקטל בענף הבנייה

2,500 מנופאים ינקטו צעדים ארגוניים נגד הקטל בענף הבנייה

ההסתדרות הכריזה סכסוך עבודה בעקבות ״הזלזול וההפקרה של חיי מנופאים באתרי בנייה״ | יו״ר האיגוד, יצחק מויאל: ״משרד הכלכלה נכשל במשימתו להגן על העובדים״

זירת תאונה קטלנית באזור התעשייה מישור אדומים (צילום: דוברות זק"א)
זירת תאונה קטלנית באזור התעשייה מישור אדומים (צילום: דוברות זק"א)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות הכריזה היום (ג') על סכסוך עבודה של המנופאים בענף הבניין. זאת, על רקע תאונות העבודה הרבות בענף הבנייה ואי-הקפדה של מעסיקים, על חוקי העבודה והרווחה של העובדים. באיגוד עובדי הבניין והתעשיות הנלוות בהסתדרות, דורשים ממשרד הכלכלה והתעשייה, מהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, מהתאחדות מעסיקי המנופאים ומחברות כוח אדם להעסקת מנופאים – לפעול לשמירה על בטיחות המנופאים ולקיים את חוקי העבודה.

הסכסוך רלוונטי לכ-2,500 מנופאים בכל הארץ, ומאפשר להסתדרות לנקוט בצעדים ארגוניים בתוך שבועיים. הוא הוכרז על רקע: "תופעה חמורה של זלזול והפקרה של חיי המנופאים באתרי הבנייה עקב התנהלות שיטתית ופוגענית, בכל הקשור לבטיחות בעבודה ושלמות גופם ובריאותם של המנופאים", כך נכתב בעילות לסכסוך.

"יש ריבוי מקרים של מועסקים באתרי בנייה, הקשורים לעבודת המנופאים, שהינם עובדים בלתי מורשים או לא עברו הכשרה מתאימה להכוונת המנופאים, דבר שגורם לבעיות בטיחות קשות ולפגיעות. בנוסף, על מנת לעמוד ביעדים ובלוחות זמנים מוכתבים, נדרשים המנופאים לעבוד מעבר לשעות העבודה המותרות בחוק, דבר שיש בו בבירור כדי לסכן את חייהם של המנופאים ושל כלל העובדים באתר הבנייה", כאמור בהודעת ההסתדרות.

בנציגות העובדים דורשים הסדרה מוסכמת במסגרת קיבוצית, שעיקרה שמירה והגנה על זכותם הבסיסית של העובדים לעבודה בטוחה באתרי הבנייה, וטוענים: "חרף ניסיונות להביא לפתרון הסכסוך ולהגברת הבטיחות של המנופאים במקומות העבודה, נציגות העובדים נתקלה בסחבת ובגרירת רגלים".

יו"ר איגוד עובדי הבניין והתעשיות הנלוות, יצחק מויאל: "עשיתי את כל המאמצים כדי למנוע את הסכסוך ופניתי לכל הגורמים, כולל התאחדות הקבלנים ומשרד הכלכלה, כדי למנוע את ניצול העובדים המוחלשים. הפרות הבטיחות יכולות לגרום לאסונות ולמוות. לא אתן למסמס את החוקים והתקנות שהעברנו במסמך השרים, למיגור תאונות העבודה בענף הבניין. אני שולח אצבע מאשימה למינהל האכיפה וההסדרה של משרד הכלכלה שנכשל במשימתו על הגנת העובדים, ודורש מהתאחדות הקבלנים לפעול מיידית לתקן את המצב".

יו"ר הוועד הארצי של מפעילי עגורן-צריח, דן ורשבסקי: "אנחנו לא ניתן לפגוע בזכויות, בתנאים ובבטיחות של העובדים. נפעל בכל דרך לשינוי משמעותי, לטובת העובדים ולטובת המקצוע".

מנכ"ל התאחדות מעסיקי המנופאים, אדי בן ליש: "ענף מפעילי עגורן צריח הידרדר בשנים האחרונות וכמעט כל החברות העוסקות בתחום עוברות על החוק. כאשר נותנים היתר להעסקת מנופאים בסיטונאות, ללא פיקוח ללא אכיפה וללא ענישה – השוק פרוץ. חברות כוח אדם אינן שומרות על כללי הבטיחות. אני מברך על הכרזת סכסוך העבודה, בתקווה שיחזיר את החוק והבטיחות לענף".

מפעילי עגורני הצריח הם אמנם קבוצה קטנה יחסית בענף הבניין, אולם בשל מרכזיות העגורנים באתרי הבניה, שביתה בתחום עשויה לשתק חלק ניכר מאתרי הבניה בישראל – בדגש על אתרי בניה בהם ישנה בניה לגובה. המנופאים התאגדו בהסתדרות בשנת 2016 וחתמו על הסכם קיבוצי ענפי ארצי עם צו הרחבה בשנת 2017.

בעקבות מאבק ההסתדרות והסכם הבטיחות שנחתם ביולי 2019, נחקק חוק שאיננו מאפשר העסקת מנופאים באמצעות חברות כוח אדם שאינן ייעודיות לתחום. עם זאת, לטענת הוועד הארצי והתאחדות מעסיקי המנופאים, חברות רבות להעסקת מנופאים מקבלות לכך אישור, על אף שאינן מקפידות על ההכשרה של המפעילים ועל הוראות חוקי הבטיחות והעבודה.

מפקחי הסדרה ואכיפה פשטו על 30 אתרי בניה בכל הארץ

במשרד העבודה ציינו כי אתמול פשטו מפקחי מנהל הסדרה ואכיפה על 30 אתרי בניה בכל רחבי הארץ, ופעלו במקביל גם במספר משרדים של חברות בעלות היתר מיוחד להפעלת עגורני צריח. זאת, במטרה לבחון את הבטיחות בעבודה וכן את תנאי ההעסקה והכשרתם ובטיחותם של המנופאים בשטח.

במהלך האירוע נתפסו מסמכי העסקה ומסמכים נוספים, וצוותי האכיפה המשולבים של המינהלים גבו עדויות ממפעילי העגורן (המנופאים) שנמצאו במקום ואף בדקו את תוקף רישיונם.

"בשנים האחרונות נמצא ענף הבניה בצמיחה מתמדת, ולצד צמיחה זו יש להקפיד על תנאי העבודה של העובדים ובטיחותם; המבצע נועד לשים זרקור על תנאי העסקתם ובטיחותם של מפעילי העגורן, תוך שימת דגש על עמידה בדרישות חוק שעות עבודה ומנוחה. לעמידה בהוראות החוק יש חשיבות הן מבחינת זכויות עובדים והן מבחינת בטיחותם, ומניעת תאונות עבודה הנגרמות מעבודה בשעות מרובות" מסרו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!