דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

האקר ניצל פרצה בקוד ומאיים למוטט את האתוס של כלכלת הקריפטו

'אנדי' בן ה-16 העביר לידיו נכסים בשווי 16 מיליון דולר שהוא מסרב להשיב בטענה שבמסחר כזה "הקוד הוא החוק" | כעת עולם הקריפטו בדילמה: לקבל את הטענה שלו או לפנות לבית המשפט ולהודות שלחוקי המדינה יש מקום אצלם

מתקפת סייבר (אילוסטרציה: Shutterstock)
מתקפת סייבר (אילוסטרציה: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

האקר בן 16 הצליח להעביר לידיו נכסים דיגיטליים במיליוני דולרים ומסרב להחזיר אותם לבעליהם המקוריים. לטענתו, האתוס של "הקוד הוא החוק" הופך את השימוש שלו בפרצות בקוד ללגיטימי. האירוע מעמיד את עולם הקריפטו במלכוד: אם תביעה משפטית תיאלץ אותו להחזיר את הנכסים האתוס יתמוטט ויתברר שהחוק הוא החוק, והקוד הוא רק קוד.

"הקוד הוא החוק" הוא רעיון שמגיע ממעמקי המחשבה הימנית קיצונית של קהילת הקריפטו. כדי לייתר את מעורבות המדינה באכיפת החוק, מוצע להשתמש בתוכנות מחשב שקובעות את החוקים הפיננסיים וגם מיישמות אותן באופן אוטומטי. הבעיה מתחילה כשיש באגים בקוד.

זה בדיוק המקרה של 'אנדי', ככל הנראה, האקר וגאון מתמטי בן 16. הוא הנדס התקפה מתוחכמת על יישומי מסחר פיננסי מבוזר (DeFi), במסגרתם אנשים מלווים זה לזה נכסי קריפטו.

אנדי מצא שיטה, בעזרת גופים נוספים, שאפשרה לו לנצל חולשות בקוד של זירת מסחר בשם Indexed Finance כדי למכור לו נכסי דיגיטליים המופקדים בה במחיר נמוך. לפי אתר קהילת הקריפטו CoinDesk, ההאקר הצעיר רוקן מהזירה נכסים בשווי 34 מיליון דולר אותם הוא מסרב להשיב, תוך יצירת רווח לכאורה בהיקף של 16 מיליון דולר לעצמו.

הדילמה העמוקה של קהילת המסחר המבוזר

צוותים שונים של מארגני הזירה, שמסתבר שאינה מבוזרת אלא מנוהלת על ידי מארגנים, חקרו את ההתקפה והצליחו לאתר את מי שלכאורה הרוויח ממנה.

בתגובה, אנדי פנה לעוקבים שלו בטוויטר בבקשה שיסייעו לו להשיג ייעוץ משפטי. הטענה הבסיסית שלו, כאמור, היא ש'קוד הוא חוק' במסחר מסוג זה, ומי שהפקיד את נכסיו בזירה שיש בה חולשות קוד, עשה את זה על דעת עצמו.

בכך אנדי העמיד את משתתפי ה-DeFi בדילמה עמוקה: או שישלימו עם ההשלכות של החולשה וריקון נכסיהם, או שיפעילו כלים משפטיים תוך שמיטת הבסיס האידיאולוגי שלהם בדרישה להפעיל את החוק הממשי ולא רק את הקוד.

דילון קלר, מארגן של הזירה, הזהיר מפני שימוש בטקטיקות לא חוקיות של קהילת הקריפטו נגד אנדי, כמו איומים ממשיים עליו ועל משפחתו.

המקור לאיומים הללו, הוא הסירוב הרעיוני לפעול במסגרת החוק ולהיעזר במערכות המדינה, שכלכלת הקריפטו אמורה להוות להם חלופה רעיונית.

יש מקרים בהם איומים לחשוף ולפגוע באופן ממשי במי שחטף את נכסי הקהילה לעצמו שכנע אנשים להחזיר את הנכסים הגנובים.

קלר תומך במיצוי הטיעון המשפטי, לפיו אנדי גנב נכסים שלא שייכים לו. לטענה שלא ברור ממי הוא גנב, השיב שזה לא שונה מגניבת כספי מגבית מהכנסייה, שגם הם שייכים במהותם לקהילה ולא לגוף אחד מוגדר.

קלר נשען על עצתם של עורכי דין לפיה הטיעון ש"קוד הוא חוק" יתמוטט בבית המשפט. לטענתם, השופטים לא יאמצו לעצמם את האתוס של קהילת ה-DeFi, שביסודו מנוגד למדינה בכללותו.

עו"ד סטפן פאלי אמר ל-CoinDesk שזה יהיה הרגע בו הטענה בעד 'רגולציה עצמית' של זירות ה-DeFiתתמוטט סופית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!