דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"מעסיקים לא חוזרים אלי"

מקום העבודה של שרה לנגליב (69) נסגר בתחילת השנה, מאז היא לא מוצאת עבודה חדשה. "אני לא יכולה לנוח, ההכנסה היחידה שלי היא קצבת זקנה של 2,100 שקלים, ופנסיה של 900 שקלים"

שרה לגליב:"בינתיים אני עוד איכשהו מחזיקה את הראש מעל המים, אבל אני שורפת את כל החסכונות שלי" (צילום: אלבום פרטי)
שרה לגליב:"בינתיים אני עוד איכשהו מחזיקה את הראש מעל המים, אבל אני שורפת את כל החסכונות שלי" (צילום: אלבום פרטי)

"מעסיקים שומעים את הגיל שלי ולא מחזירים טלפון. אין תשובה ואין כלום", אומרת שרה לנגליב (69), גרושה ואם לשניים מנהריה. "גם ככה קשה בגילי לעבוד במשרה מלאה, דבר שמעסיקים לא מתפשרים עליו. תוסיף לזה שאני מתגוררת בפריפריה ובקושי יש פה עבודות, איזה עבודה אני אמצא בנהריה".

כשהייתה חיילת עבדה כטכנאית רנטגן, עצמאית – הפעילה מכון לצילומי שיניים. "בתחילת הדרך עבדתי בלי הפסקה, משמרות של 24 שעות, כמו המתמחים היום בבתי החולים. בשלב מסוים עזבתי את התחום כי הציוד נהיה יקר. אז עברתי לשיווק בבית ההשקעות".

"הדור שלנו היה מבוני המדינה", היא אומרת בהתרגשות, "אנחנו הדור שנלחם ב-67' ו-73', ודווקא אנחנו נפלנו בין הכיסאות. חצי מאתנו התחילו לצבור פנסיה רק אחרי 2008, בקושי הספקנו לצבור".

לנגליב עבדה בעשור האחרון בשיווק ומכירות בבית השקעות. בינואר 2021 נסגר מקום העבודה, ומאז היא מחפשת עבודה ולא מוצאת. "כל החיים עבדתי, בלי הפסקות, לא מגיע לי עכשיו לנוח? אבל אני לא יכולה. ההכנסה היחידה שלי היא קצבת זקנה של 2,100 שקלים, ופנסיה של 900 שקלים. איך אפשר להתקיים מדבר כזה?".

"כבר חודש אני שולחת קורות חיים, לא קבלתי שום הצעה"

איך את מחפשת עבודה?
"השרה לשוויון חברתי, מירב כהן, הקימה מוקד תעסוקה לגיל השלישי. כבר חודש אני שולחת אליהם קורות חיים ולא קבלתי שום הצעה. זאת בדיחה, הם מציעים לי סדנאות בזום, ברשתות החברתיות, דבר שלא מקדם אותי בעבודה, הממשלה סתם מוציאה כסף, איך זה יכול לקדם אותי, אין להם באמת משהו להציע לי".

איך מסתדרים מ-3,000 שקלים בחודש?
"בינתיים אני עוד איכשהו מחזיקה את הראש מעל המים, אבל אני שורפת את כל החסכונות שלי. חוץ מזה, מנסים להצטמצם בהכל, אני הולכת לסופר וקונה רק את הדברים הבסיסיים, סופרת כל שקל, בקיץ הבא בקושי אפתח מזגן, בחורף הזה אנסה להדליק חימום כמה שפחות ובמקום אשב עם שמיכות, על בילויים בכלל אין מה לדבר, הבילוי היחיד שלי זה לעשות הליכה. רמת החיים ירדה לא בחצי, אלא בשלושת-רבעי".

גם לא מגדילים את קצבת הזיקנה וגם לקחו את המענקים

מה היית רוצה שיקרה?
"כל עוד לא מגדילים את קצבת הזקנה, שכרגע עומדת על כ-2,000 שקלים ליחיד, שימשיכו לשלם את מענק ההסתגלות. זה מספיק בשביל לחיות? מתי פעם אחרונה הגדילו את הקצבה? שיגדילו אותה באופן דיפרנציאלי, למי שיש פנסיה קטנה שיקבל קצבה גדולה ולמי שיש פנסיה גדולה שיקבל פחות".

"לא מזמן הגדילו את קצבת השלמת-ההכנסה, אבל חצי מהקשישים, 19 אלף שקיבלו מענק הסתגלות, לא עומדים בקריטריונים. אני למשל, לא עומדת בקריטריונים בגלל הרכב שבבעלותי. פעם היה לי רכב ישן משנתון 2002, לפני שנתיים עשיתי תאונה והלך האוטו, אז קניתי רכב חדש, מה שפוסל אותי מהשלמת הכנסה. זה שיש לי רכב זה אומר שאני עשירה".

לנגליב פעילה במסגרת העמותה 121 מנוע לשינוי חברתי. "ב-1 לנובמבר הולכת להיות הפגנה להעלאת קצבת הזקנה בירושלים, יש שתי נשים שמרימות את זה, בתחילת החודש הייתה הפגנה ברמת גן, היא לא הייתה גדולה, אבל אני מאמינה שההפגנה הקרובה תהיה גדולה יותר.

מה הצעדים הבאים?
"אנחנו שולחים מיילים לשרים, מנסים לעשות רעש בפייסבוק ויש דיבור על אוהל מחאה. אנחנו מעל מיליון אזרחים ותיקים בישראל, אם זה יימשך ככה, אנחנו נצא למאבק. אנשים מאוד כועסים על הממשלה המנותקת הזאת, בבחירות הבאות הם לא יקבלו שום קול מאיתנו לא הליכוד, ולא הממשלה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!