דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

רפורמת הכשרות אושרה לקריאה שנייה ושלישית; עשרות משגיחי כשרות הפגינו בתל אביב

הוועדה לשירותי דת יהודיים אישרה את המהלך שיזם השר מתן כהנא ויעביר את מערך הכשרות למודל של תאגידים פרטיים | מנהל חטיבה ארצי בחטיבה הדתית בהסתדרות, יניב שפירא: "יום שחור ל-4,000 עובדים שנזרקו מכל המדרגות"

ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הוועדה לשירותי דת יהודיים בכנסת אישרה הבוקר (רביעי) את רפורמת הכשרות שיזם שר הדתות מתן כהנא לקריאה שנייה ושלישית כחלק מחוק ההסדרים. מאות משגיחי כשרות הפגינו בתל אביב נגד המהלך.

משגיחי כשרות מפגינים בתל אביב הגד אישור הרפורמה במערך. (צילום: מטה המאבק ברפורמת הכשרות)
משגיחי כשרות מפגינים בתל אביב הגד אישור הרפורמה במערך. (צילום: מטה המאבק ברפורמת הכשרות)

הוועדה דחתה אלפי הסתייגויות שהוגשו, אבל קיבלה הסתייגויות בודדות שאושרו בהסכמת הקואליציה. החוק שאושר כולל את מעבר מערך הכשרות למודל של גופי כשרות פרטיים שיעניקו שירותים לעסקים לאחר שיקבלו אישור מהממונה על הכשרות ברבנות הראשית. בהתאם, יועסקו משגיחי הכשרות כעובדי כוח אדם בתאגידים.

הגופים יוכלו לפעול על פי הנחיות הכשרות של הרבנות הראשית, או לחילופין על ידי סטנדרט אלטרנטיבי שייקבע על ידי שלושה רבני ערים. גם המועצות הדתיות יוכלו להציע שירותי כשרות בכל מקום בארץ, ולא רק בעיר בה הן פועלות, ולמעשה לנסות ולהתחרות בתאגידים הפרטיים.

מחיר תעודות הכשרות לעסקים לא יהיה אחיד וייקבע על ידי כל תאגיד כשרות ומועצה דתית. משגיחי כשרות יחויבו בהסמכה של הרבנות הראשית.

בעקבות אישור הרפורמה בוועדה יצאו  עשרות עובדי מערך הכשרות להפגין ברחוב אבן גבירול בתל אביב. "זאת רפורמת הרס הכשרות. אלפי אנשים יפוטרו בעקבות הרפורמה שתעבור" נמסר ממטה המאבק כנגד הרפורמה

יו"ר הוועדה, ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו): "היו דיוני עומק שנעשו גם בעזרת חברי האופוזיציה. עשינו סדר במועצות הדתיות. החזרנו את הכבוד לנשים, כי גם דיני עבודה יחולו על כל התאגידים".

"שברנו את מונפול הרבנות. מה שכואב להם זה השליטה והכח לקבוע לכולנו" הוסיפה, "ייתכן שלא חשבנו מספיק ויבואו עוד תיקונים. אין חוק שלא עובר תיקונים. עשינו מהפכה. העברנו בוועדה את הרפורמה, שתייעל את מערך הכשרות בישראל תוזיל עלויות, תוריד את יוקר המחייה ותטיב עם בעלי העסקים ששילמו עד עכשיו ביוקר עבור תעודת הכשרות".

מנהל חטיבה ארצי בחטיבה הדתית בהסתדרות, יניב שפירא: "זהו יום שחור ל-4,000 עובדי מערכת הכשרות שנזרקו מכל המדרגות. החוק שמתן כהנא מוביל שותק בכל מה שקשור לעובדים".

"עובדי הכשרות לא שקופים ולא מגיע להם יחס משפיל ומזלזל", הוסיף, "תפקידו של השר לשירותי הדת להיאבק על פרנסתם של מי שנותן עבור המשרד את השירות לאזרחי ישראל בכשרות מזה 70 שנה. החוק עבר היום והרגשה של אנשי השטח היא שבגדו בהם".

‏סיעת ש"ס מסרה בתגובה לאישור הרפורמה: "יום עצוב לעם ישראל, שבו אבן גדולה בחומת המדינה היהודית נופלת. המרחב הציבורי בישראל עומד להפוך ללא כשר. השר מתן כהנא הוא המוציא לפועל בדרך להחרבת הסטטוס קוו ופגיעה קשה במוסד הרבנות הראשית".

עו"ד רפי מלאכי מנהל החטיבה הדתית בהסתדרות הסביר לנוכחים את המאבק מול משרדי הממשלה בעקבות הפגיעה הכלכלית הקשה בהם: "לא ננוח ולא נשקוט עד שנעצור את הגזירה הנוראית שמרחפת מעל הראש של כולנו. זאת רפורמה שהיא הרס הכשרות אבל בעיקר פגיעה כלכלית בכם ובכל אזרחי ישראל. היא לא תעלה את רמת הכשרות, תעלה את יוקר המחיה ותשלח אלפי משפחות לרעוב לפת לחם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!