דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

תקרת התשלום במזומן תרד ל-6,000 שקלים

ועדת החוקה אישרה צו לצמצום נוסף של התשלום במזומן | בעסקה בין שני גורמים פרטיים, תרד התקרה ל-15 אלף שקלים, מלבד רכישת רכב

כסף. העובד דרש תשלום עבור 60 שעות נוספות בחודש (צילום: shutterstock)
כסף. העובד דרש תשלום עבור 60 שעות נוספות בחודש (צילום: shutterstock)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

תקרות הסכומים בחוק לצמצום השימוש במזומן, הסכום המרבי שיותר לתשלום אצל עוסק ירד ל-6,000 שקלים במקום 11,000 שקלים היום, ו-15,000 שקלים בעסקה בין אנשים פרטיים במקום 50,000 שקלים היום.

בנוסף, אושרו שיעורי הקנסות שיוטלו על מי שיפרו את החוק. בעת רכישת רכב ע"י אדם פרטי, תהיה תקרת השימוש במזומן גבוהה יותר ותעמוד על 50,000 שקלים.

בבחינה שנערכה במשרד האוצר לקראת הכנת הצו לעדכון הסכומים נמצאה מגמת ירידה בדפוסי גידול המזומן בתקופה של כניסת החוק לתוקף, שנבלמה עם פריצת משבר הקורונה, וכן נמצא המשך גידול בשימוש באמצעי תשלום אלקטרוניים כתחליף למזומן שנמשכת בשנים האחרונות. שר האוצר פנה, בהסכמת שר המשפטים ונגיד בנק ישראל, לקבלת אישור הוועדה להפחתת סכום התקרות, אשר תיכנס לתוקף ב-1 באוגוסט 2022.

בהתאם להערכות, עדכון הסכומים יוביל לתוספת הכנסות של 150 מיליון שקלים בשנת 2022 ו-300 מיליון שקלים משנת 2023 ואילך. זאת כתוצאה מצפי לירידה בתשלום שאינו מדווח עם אישור החוק.

כמו-כן, אישרה הוועדה את התקנות של שר המשפטים לפיהן יוטל קנס מנהלי בגין הפרת החוק ע"י אנשים פרטיים. בחוק נקבעו הוראות בנוגע למתן או קבלת תשלום במזומן או בצ'ק, שהפרתן מהווה עבירה פלילית בגינה ניתן להגיש כתב אישום. הקנסות המנהליים שאושרו יהוו חלופה לכתב אישום ויאפשרו אכיפה יעילה יותר.

אם התשלום במזומן, התשלום בצ'ק או צ'ק מוסב הוא עד 25,000 שקלים, שיעור הקנס המנהלי יעמוד על 10%. אם התשלום במזומן, התשלום בצ'ק או הצ'ק המוסב הוא מ-25,000 שקלים עד 50,000 שקלים, שיעור הקנס המנהלי יעמוד על 15%.  אם התשלום במזומן, התשלום בצ'ק או הצ'ק המוסב גבוה מ-50,000 שקלים, שיעור הקנס המנהלי יעמוד על 25%.

ולעניין מקבל תשלום במזומן עבור שכר עבודה בסכום של מ-6,000 עד 8,500 שקלים, שיעור הקנס המנהלי יעמוד על 5%.

עוד נקבע כי בעבירה מנהלית חוזרת יתווסף על הקנס המנהלי הקבוע לאותה עבירה סכום השווה לקנס המינהלי הראשון. נקבע שעבירה מנהלית חוזרת תהיה עבירה שנעברה בתוך שנתיים מהעבירה הקודמת של אותה הוראה בחוק שבגינה הוטל הקנס המנהלי.

בנוסף נקבע כי מ-1 באוגוסט 2022 (כניסת עדכון הסכומים לתוקף) ולמשך שנתיים, לא יוטל קנס מנהלי על עובר עבירה של קבלת תשלום שכר עבודה במזומן בסכום של עד 8,500 שקלים, אלא אם נשלחה לו התראה לפיה אם יעבור את העבירה פעם נוספת יוטל עליו קנס מנהלי בשל אותה עבירה.

“דרישת רשות המיסים להגביל עוד את השימוש במזומן פוגעת באזרחים שומרי חוק, בגלל מעטים שמפרים אותו. מקווים שהסיפור הזה הוא עז – כמו שבאוצר אוהבים לשתול בתקציב ובחוק ההסדרים", אמר שי גל, ראש תחום כנסת וממשלה בהסתדרות ובפורום העצמאים בדיון.

“ מי שירצה לרמות את רשות המסים, לעשות הון שחור, ימצא את הדרך בכל מקרה ואין סיבה בגלל קומץ עבריינים להטיל על ציבור העסקים קשיים מהסוג הזה. העובדה כי עסקאות מפוקפקות מתבצעות במזומן, לא אומרת שכל עסקה במזומן היא עסקה מפוקפקת" הוא הוסיף.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!