דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ארגון העבודה הבינלאומי: אי-שוויון בחיסונים מגדיל את הפערים בין המדינות

הארגון פרסם דו"ח ובו עדכון של התחזיות שלו מאובדן שעות עבודה בהיקף של 100 מיליון משרות לאובדן בהיקף של 125 מיליון משרות | אירופה ומרכז אסיה ספגו את המכות הקלות ביותר, לעומת אפריקה, אמריקה ומדינות ערב שנפגעו קשות

אישה מתחסנת בהודו. חלוקת חיסונים לא שוויונית מגדילה את הפערים (AP Photo/Mahesh Kumar A)
אישה מתחסנת בהודו. חלוקת חיסונים לא שוויונית מגדילה את הפערים (AP Photo/Mahesh Kumar A)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

הפער הגדול בין מדינות עשירות לעניות במגמות התאוששות התעסוקה ימשיך להעמיק בלי תמיכה פיננסית, טכנית וקונקרטית, כך הזהיר היום (רביעי) ארגון העבודה העולמי בדו"ח שבוחן את השפעת הקורונה על שוקי העבודה בעולם.

על פי הדו"ח, שעות העבודה שנמחקו ב-2021 בגלל המגפה יהיו גבוה משמעותית ממה שהוערך בעבר, שכן התאוששות במקצבים שונים בין מדינות מפותחות ומתפתחות מאיימת על הכלכלה העולמית כולה.

צפי שעות העבודה העולמיות ב-2021 נמוך ב-4.3% מברבעון הרביעי של 2019, ושווה ערך ל-125 מיליון משרות. זהו עדכון דרמטי של תחזית יוני 2021 של הארגון, אז הירידה שנחזתה הייתה 3.5%, או 100 מיליון משרות.

ברבעון השלישי של 2021 סך שעות העבודה במדינות בעלות הכנסה גבוהה היה נמוך ב-3.6% מהרבעון הרביעי של 2019. לעומת זאת, הפער במדינות בעלות הכנסה נמוכה עמד על 5.7%, ובמדינות בעלות הכנסה בינונית-נמוכה על 7.3%.

אירופה ומרכז אסיה חוו את האובדן הקטן ביותר של שעות עבודה, בהשוואה לרמות שלפני המגפה (2.5%). אחריהן הגיעו אסיה והאוקיינוס ​​השקט עם 4.6%. אפריקה, אמריקה ומדינות ערב הראו ירידות של 5.6%, 5.4% ו-6.5% בהתאמה.

חיסונים ותמריצים פיסקליים

הפער הגדול בין מדינות ואזורים נובע בעיקר מההבדלים הגדולים בהפצת החיסונים ובחבילות התמריצים הפיסקליות.

ההערכות מצביעות על כך שלכל 14 אנשים שחוסנו במלואם ברבעון השני של 2021, נוספה משרה מלאה לשוק העבודה העולמי. זה חיזק משמעותית את ההתאוששות.

אובדן שעות העבודה בהיעדר חיסונים היה עומדים על 6% ברבעון השני של 2021, במקום 4.8% שנרשמו בפועל.

עם זאת, פריסה מאוד לא אחידה של חיסונים פירושה שההשפעה החיובית הייתה חזקה במדינות בעלות הכנסה גבוהה, זניחה במדינות בעלות הכנסה בינונית-נמוכה וכמעט אפסית במדינות בעלות הכנסה נמוכה.

הארגון טוען שחוסר האיזון יכול לבוא על תיקונו במהירות וביעילות באמצעות סולידריות גלובלית גדולה יותר ביחס לחיסונים. כמו כן, מעריכים בארגון שאם למדינות בעלות הכנסה נמוכה תהיה גישה שוויונית יותר לחיסונים, התאוששות משעות העבודה תדביק את הכלכלות העשירות בקצת יותר מרבעון.

חבילות תמריצים פיסקליות המשיכו להיות גורם המפתח האחר במסלולי ההתאוששות. עם זאת, פער התמריצים הפיסקליים נותר ברובו ללא מענה, כש-86% מאמצעי התמריצים העולמיים מתרכזים במדינות בעלות הכנסה גבוהה. ההערכות מראות שבממוצע עלייה בתמריץ פיסקלי של 1% מהתמ"ג השנתי הגדילה את שעות העבודה השנתיות ב-0.3 נקודות האחוז ביחס לרבעון האחרון של 2019.

פערי פריון וארגונים

משבר הקורונה השפיע גם על הפריון. פער הפריון בין מדינות מפותחות למתפתחות צפוי להתרחב מ-17.5:1 ל-18:1 במונחים ריאליים, הגבוה ביותר שנרשם מאז 2005.

"המסלול הנוכחי של שוקי העבודה הוא של התאוששות מעוכבת עם סיכונים משמעותיים והבדל גדול בין כלכלות מפותחות למתפתחות", אמר מזכ"ל הארגון גיא ריידר. "באופן דרמטי, חלוקת חיסונים לא שוויונית ויכולות פיסקליות מניעות את המגמות הללו, ויש לטפל בשתיהן בדחיפות".

ריידר הוסיף שהארגון כבר החל לפעול בנושא ביוני, כשוועידת העבודה הבינלאומית אימצה קריאה עולמית לפעולה להתאוששות ממוקדת של בני אדם מהקורונה, מפת דרכים שמחייבת מדינות להבטיח שההתאוששות הכלכלית והחברתית שלהן מהמשבר תהיה כוללת, בת-קיימא ועמידה. "הגיע הזמן ליישם את מפת הדרכים הזו, שתואמת ותומכת במלואה באג'נדה המשותפת של האו"ם ובמאיץ הגלובלי שלו לתעסוקה והגנה חברתית", הוסיף ריידר.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!