דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

"מקווה שנצליח להציל חיים": קמפיין מימון המונים לפרויקט סיוע רפואי לחסרי בית

רוני-לי סנה, עובדת סוציאלית מתל אביב, מקווה לגייס את הסכום לדרוש ל'רפואת רחוב', שפרויקטים דומים לו פועלים ב-85 ערים בעולם: "הזכות לבריאות היא זכות אדם בסיסית, אף אחד לא עושה טובה לאף אחד"

חסרי בית בדרום תל אביב. (צילום: פילקס לופה)
חסרי בית בדרום תל אביב. (צילום: פילקס לופה)
יהל פרג'

"חיפשתי מטופל שלי, עברנו בסמטת עכו, וראיתי את הפצעים של האנשים שהיו שם, אבל אף אחד לא רצה לדבר איתי כעובדת סוציאלית, זה היה מתסכל מאוד וחיפשתי איך ליצור קשר. באותו הלילה המוח שלי לא הפסיק לעבוד, וכל הזמן אמרתי לעצמי 'הלוואי ורופא היה מטייל איתי'", ככה נולד אצל רוני-לי סנה הרעיון להביא לישראל את 'רפואת הרחוב', פרויקט שמציע לחסרי הבית טיפול רפואי. כעת היא פתחה פרויקט מימון המונים למיזם.

"זה היה בתקופת הקורונה, כשעבדתי בעמותת 'לשובע', ושם נחשפתי לאנשים ולצרכים שלהם", מספרת סנה ל'דבר', "הלוואי והיה בישראל דיור תחילה, אבל בינתיים צריך לעבוד עם מה שיש. הזכות לבריאות היא זכות אדם בסיסית, אף אחד לא עושה טובה לאף אחד".

לפי הנתונים שאספה ב-2020 היחידה לדרי רחוב של עיריית תל אביב, יש כ-1,200 אנשים הידועים כדרי רחוב רק בעיר, כשברחבי הארץ המספר המעודכן הוא כ-3,500. סנה משתמשת במונח 'חסרי בית', שמתאר אוכלוסייה רחבה יותר מזו שחייה רק ברחוב, אבל הפרויקט השאפתני שלה יתמקד בה, לפחות בהתחלה.

רפואת רחוב היא פרקטיקה נפוצה ב-11 מדינות ברחבי העולם, כשהעיקרון שלה הוא פשוט למדי: חסרי הבית מתמודדים עם שלל בעיות רפואיות והנגישות שלהם לשירותים רפואיים מכל סוג נמוכה מאוד.

"מה בנאדם שצריך להתפנות לבית החולים עושה עם החפצים שלו? עם העגלה?", מסבירה סנה, "ואם בסוף הוא לא צריך פינוי, יש חובות. אפילו לקחת מדדים, שזה דבר שנוח לאנשים שיש להם בית לעשות במרפאה ולחסרי בית הרבה פחות, יכול להציל חיים".

בפרויקט מימון ההמונים שעלה השבוע מבקשים סנה ועמותת מגרש ביתי, לגייס 100 אלף שקלים לטובת ציוד והתנעה ראשונית. "החלום הוא שתהיה ניידת", היא אומרת, "אבל בשלב הראשוני אנחנו נצא רופא, עובדת סוציאלית וחובשת או פרמדיק וסטודנט לרפואה מאוניברסיטת תל אביב ונסייר פעם בשבוע. הרופא יוכל לתת מרשמים, ומכתבי הפנייה. הצורך בשטח הוא ענק, ואני מקווה שנצליח לייצר אמון מההתחלה".

סנה החלה כבר לגייס רופאים מומחים בשלל תחומים. בין השאר הצטרפו למיזם ד"ר מיכאל לוין, מומחה לגניקולוגיה, והרופא הראשון שאמר לסנה שזה אפשרי, ופרופ' מיק אלקן, מומחה לרפואה זיהומית בעל ותק בטיפול באוכלוסיות מודרות בארץ ובחו"ל שעובד במרפאת לוינסקי.

היא חברה גם לעמותת 'מגרש ביתי', שעוסקת בשיקום חסרי בית באמצעות אימוני כדורגל קבוצתיים. "הם הכי מתאימים להוציא את הפרויקט הזה לפועל", היא אומרת, "כי זאת עמותה עם תפיסה מאוד הוליסטית, והם שמים דגש על הקשר עם חסרי הבית".

בדרום תל אביב פועלות מספר עמותות שמעניקות שירותים רפואיים לשלל אוכלוסיות, בהן 'מרפאת לוינסקי', מרפאה קהילתית לאיתור ולטיפול במחלות מין ועמותת 'יזהר' שמסייעת למכורים לסמים. עם זאת, לחסרי הבית צרכים יחודיים.

"הלוואי ומשרד הבריאות יקח את זה", אומרת סנה, "יש לנו מערכת בריאות מעולה, אנחנו לא ארה"ב, אבל חסרי הבית נופלים בין הכיסאות. בין השאר הפרויקט שלנו יעבוד על חיבור בין כל הגורמים: קופות החולים, בתי החולים וחסרי הבית. יש תסכול בשני הצדדים".

"נלך עם תיקים מלאים בציוד רפואי על הגב, יהיה לנו קצת אוכל, מוצרי היגיינה, ציוד חימום. הטיפול יהיה ברמה גבוהה", היא מסכמת, "יהיה ביטוח וטופס הסכמה, הכל תחת חיסיון רפואי. ייקח זמן ליצור אמון, אבל הצורך בשטח עצום, ואני מקווה שנצליח להציל חיים".

לפרטים נוספים ולתרומה לפרויקט מימון ההמונים – לחצו כאן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!