דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ממשלת מלזיה הציגה את התקציב הגדול בתולדותיה כדי לתמוך בהתאוששות הכלכלה

הצעת התקציב ל-2022 כוללת מענקים למשקי הבית העניים ביותר, סובסידיות ותמריצים ליצירת מאות אלפי מקומות עבודה | הממשלה תטיל מס חד פעמי של 24%-33% על החברות הרווחיות ביותר במדינה

ראש ממשלת מלזיה איסמעיל סברי יעקוב(באמצע) ושר האוצר זפרול עזיז (שני משמאל) בדרך להצגת הצעת תקציב 2022 בפרלמנט המלזי. (צילום:Famer Roheni/Malaysia Department of Information via AP)
ראש ממשלת מלזיה איסמעיל סברי יעקוב(באמצע) ושר האוצר זפרול עזיז (שני משמאל) בדרך להצגת הצעת תקציב 2022 בפרלמנט המלזי. (צילום:Famer Roheni/Malaysia Department of Information via AP)

ממשלת מלזיה הציגה היום (שישי) את הצעת התקציב ל-2022, שיהיה כנראה הגדול ביותר בתולדות המדינה בניסיון להאיץ את התאוששות הכלכלה המקומית ממשבר הקורונה. ההצעה כוללת תמריצים שונים לתעשייה, מענקים כספיים במזומן לשכבות הנמוכות ומס חד פעמי על החברות הרווחיות ביותר במשק.

שר האוצר זפרול עזיז הציג למחוקקים הצעה לתקציב בהיקף 332.1 מיליארד רינגיט (כ-252 מיליארד שקלים), עלייה מ-320.6 מיליארד הרינגיט (כ-244 מיליארד שקלים) של תקציב השנה הנוכחית.

שר האוצר של מלזיה זפרול עזיז (עומד במרכז) נושא את נאום תקציב 2022 בפרלמנט בבירה קואלה למפור. (צילום: Famer Roheni/Malaysia Department of Information via AP)
שר האוצר של מלזיה זפרול עזיז (עומד במרכז) נושא את נאום תקציב 2022 בפרלמנט בבירה קואלה למפור. (צילום: Famer Roheni/Malaysia Department of Information via AP)

עזיז אמר שהסגר שהטילה הממשלה ברבעון השלישי של שנה פגע בהתאוששות הכלכלית. לדבריו, 95% מהמבוגרים במלזיה, ו-60% מבני הנוער, מחוסנים באופן מלא, והתקציב המוצע תוכנן כדי "לחזק את ההתאוששות הכלכלית, לבנות את החוסן הנפשי ולקדם רפורמות".

לדברי זפרול, כלכלת מלזיה צפויה לצמוח ב-5.5%-6.5% ב-2022, עלייה מהצפי של 3%-4% לשנה הנוכחית. בשנה שעברה התכווצה הכלכלה המקומית ב-5.6%. למרות העלייה בהוצאה הממשלתית, הוא אמר שהגירעון הממשלתי צפוי דווקא לרדת השנה מ-6.5% ל-6%.

בעקבות הפגיעה הקשה בהכנסות של אזרחי מלזיה, התקציב החדש כולל 8.2 מיליארד רינגיט (כ-6.2 מיליארד שקלים) שיחולקו כמענקים במזומן ל-9.6 מיליון משקי הבית והתושבים העניים ביותר במדינה.

קרוב ל-5 מיליארד רינגיט (כ-3.8 מיליארד שקלים) יוקצו ליצירת 600 אלף מקומות עבודה. התקציב יכלול גם קרוב ל-31 מיליארד רינגיט (כ-23.6 מיליארד שקלים) שלפי זפרול יוקצו לסובסידיות, סיוע ותמריצים אחרים שיקלו על הנטל של הציבור.

שר אוצר אמר שהממשלה תטיל מס חד פעמי על החברות הרווחיות ביותר על מנת לחזק את הקופה הציבורית. המס יוטל על כל חברה שמייצרת רווחים שיעלו על 100 מיליון רינגיט (כ-76.1 מיליון שקלים). לפי זפרול, 100 מיליון הרינגיט הראשונים ימוסו ב-24%, השאר ימוסו ב-33%.

חברי האופוזיציה תהו איך הממשלה מתכננת לגייס מספיק כסף למימון התקציב המורחב, וטענו שהוא לא ממוקד מספיק על סיוע לעסקים ביציאה מהמשבר.

"הם ילוו, וילוו, וילוו. עם התקציב הזה, החוב הלאומי יחצה את רף טריליון הרינגיט (כ-760 מיליארד שקלים) ב-2022. עלות כיסוי החוב ב-2022 הזה תהיה 43 מיליארד רינגיט (כ-32.7 מיליארד שקלים), זה יותר מ-32 מיליארד הרינגיט (כ-24.3 מיליארד שקלים)  שהוקצו לבריאות", צייץ חבר האופוזיציה וונג צ'ן.

התקציב המוצע יהיה הראשון שיעביר הממשל של איסמעיל סברי יעקוב, שנכנס לתפקיד  ראש הממשלה בחודש אוגוסט אחרי שני חילופי ממשלות מאז הבחירות ב-2018. איסמעיל היה סגנו של ראש הממשלה הקודם מוהידין יאסין, שהתפטר אחר פחות מ-18 חודשים בתפקיד בעקבות מתחים פנימיים בקואליציה שהקים.

בחירתו של איסמעיל החזירה את כיסא ראש הממשלה לשליטת מפלגת 'הארגון המאוחד הלאומי של המלאים' (UMNO), שעמדה בראשות המדינה מאז שמלזיה קיבלה את עצמאותה מהבריטים ב-1957, אבל הפסידה בבחירות 2018 בעקבות שערורייה כספית במסגרתה הואשם ראש הממשלה בגניבת מיליארדי דולרים.

התקציב המוצע נתפס, חלקית לפחות, כמאמץ של איסמעיל ומפלגתו לזכות מחדש בתמיכת הציבור, במיוחד של המלאים האתניים באזורים הכפריים, ולהראות שהיא יכולה לשוב ולהנהיג את המדינה.

הבחירות הכלליות הבאות לא אמורות להתקיים לפני 2023, אבל רבים במלזיה צופים שהן יוקדמו לשנה הבאה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!