דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארגון העבודה העולמי

עולם העבודה / בכיר בארגון העבודה העולמי: "לחלק רווחי הגלובליזציה באופן שוויוני יותר"

היינץ קולר, מנהל המחלקה האירופית ב-ILO, נשא דברים בכנס האגודה לחקר יחסי העבודה בישראל. לדבריו "יש צורך ליצור מיליוני משרות חדשות והוגנות עבור צעירים, נשים ואוכלוסיות פגיעות בשוק העבודה".

כנס האגודה לחקר יחסי העבודה בישראל (צילום: דבר ראשון).
כנס האגודה לחקר יחסי העבודה בישראל (צילום: דבר ראשון).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"אנו חיים בעולם של ראייה לטווח הקצר ורוצים תוצאות מיידיות, אבל עולם העבודה אינו משחק מחשב – שינויים בו מתרחשים לאורך תקופות זמן ארוכות בהרבה", אמר אתמול (שלישי) היינץ קולר, מנהל המחלקה האירופית בארגון העבודה העולמי (ILO) המבקר כעת בישראל. "עולם העבודה אכן עובר תהליכי שינוי במהירות ובהיקף חסר תקדים, בגלל השינוי העולמי, ובעומק שלא ראינו לאורך שנות קיומו של ארגון העבודה העולמי. תהליכי השינוי הללו יוצרים רמות גבוהות של חוסר ודאות, ולעיתים אף פחד מפני השינוי. והפחד הוא יועץ רע מאוד". קולר הרצה בכנס האגודה הישראלית לחקר יחסי העבודה, שעסק ב"עולם העבודה של המחר".

קולר אמר גם כי על אף שההיבטים החומריים של העבודה חשובים, "הרעיון של עבודה מקיף גם את הרעיון של הגשמה עצמית, לעשות דבר שהוא גדול מהפרט, להיות חלק מהחברה". הוא ציטט את פרויד שאמר ש'העבודה היא החיבור של היחיד למציאות', והוסיף ש"משום כך חיוני לנתח את דפוסי העבודה החדשים, כשעבודה יחידה לכל החיים אינה כבר הכלל, וההשפעה שלהם על הפרט ועל החברה".

פרנץ קולר, מנהל המחלקה האירופית בארגון העבודה העולמי (צילום: דבר ראשון).
פרנץ קולר, מנהל המחלקה האירופית בארגון העבודה העולמי (צילום: דבר ראשון).

אחד האתגרים הניצבים בפני עולם העבודה על פי קולר הוא התמודדות עם השפעת תהליכי הגלובליזציה, ובתוכם ההגירה ההמונית לאירופה. "האתגר האמיתי של הגלובליזציה הוא לחלוק את רווחיה באופן שוויוני יותר ורחב יותר מכפי שנעשה עד כה. זו סיבת הקיום של ארגון העבודה העולמי, כפי שבאה לידי ביטוי בהצהרת פילדלפיה כי 'לכל בני האדם יש הזכות לחתור לשיפור תנאי חייהם החומריים ולהתפתחות רוחנית בתנאי חירות, כבוד, ביטחון כלכלי והזדמנות שווה'". אתגר נוסף שציין הוא יצירתן של מיליוני משרות חדשות והוגנות, שיוכלו להתאים לצעירים, לנשים ולאוכלוסיות פגיעות. אתגר נוסף. קולר התייחס גם לצורך ביצירת עולם עבודה בר קיימא מבחינה סביבתית.

"עלינו להישמר מפני דטרמיניזם טכנולוגי שעשוי בסופו של דבר להיות הרסני", אמר קולר, "יש לנו המון ספרים על ההשלכות האפשריות של המהפכה התעשייתית הרביעית. יש שיאמרו שכמות אדירה של של משרות תיעלם, ויש שאומרים את ההיפך. האמת היא שאיש לא יודע. השאלה המשמעותית בעיניי היא האם מהפיכה רביעית זו תאפשר לנו לארגן את העבודה בדרכים שמעולם לא יכולנו להיעזר בהן בעבר – באמצעות פלטפורמות וירטואליות, כלכלת שיתוף ועוד".

עו"ד נעמי לנדאו, יו"ר האגודה הישראלית לחקר יחסי העבודה: אנשים מדברים זה אל זה באסמסים, וואטסאפים ופייסבוק אבל לא מדברים זה עם זה. תופעה זו מקרינה על יחסי העבודה היום ובוודאי תשפיע עליהם גם בעתיד

עו"ד נעמי לנדאו, יו"ר האגודה הישראלית לחקר יחסי העבודה, פתחה את הכנס במחשבה על נכדתה בת התשע. "אם היא תבוא אליי ותשאל אותי 'סבתא, מה אעשה כשאהיה גדולה?' אני אהיה נבוכה, כי אני יודעת שחלק ממקצועות ההווה ייעלמו כליל בעתיד", אמרה. לדבריה, עולם העבודה המשתנה מתאפיין ברמות גבוהות של ניכור "אנשים מדברים זה אל זה באסמסים, וואטסאפים ופייסבוק אבל לא מדברים זה עם זה. תופעה זו מקרינה על יחסי העבודה היום ובוודאי תשפיע עליהם גם בעתיד. אנו הופכים לעבדים מודרניים של המאה הנוכחית. הגבולות בין שעות העבודה היטשטשו, והעבודה אינה מסתיימת אלא כשאנו בוחרים ללכת לישון, או סוגרים עצמנו במודע מכל תקשורת חיצונית. כך שלא רק תכני העבודה משתנים אלא גם זמינות העובד וגבולות מקום העבודה, וזה נעשה מבחירה, בלית ברירה ואף בכפייה".

אבי יחזקאל, יו"ר אגף ארגון ומרחבים בהסתדרות, רואה גם את יתרונות העולם המשתנה. "בחברה עם אלפי עובדים, עשרה עובדים הקימו ועד פעולה ומאגדים – דווקא באמצעות הדיגיטל שמאפשר להגיע להרבה עובדים. אנחנו רואים ביחסי העבודה הגורם מספר אחד המוביל לשינוי חברתי" אמר, "לכן אפשר לראות עשרות אלפי מתאגדים חדשים, בעיקר צעירים. הדור הצעיר רואה בהתאגדות וההתארגנות מוצר יעיל שרוצים אותו ומוכנים לעבוד עליו".

ד"ר וורנר פושרה, מנהל קרן פרידריך אברט בישראל שהיתה שותפה לארגון הכנס, אמר כי בעולם העבודה המשתנה גוברת החשיבות של מערכות חינוך איכותיות, שיאפשרו לתלמידים כלים להתאים עצמם לשינויי החברה. "יש לזה היבטים משחררים, המאפשרים גם את ההשתתפות בחברה הדמוקרטית". עוד אמר פושרה כי יש חשיבות להגדלת היקף יחסי העבודה הקיבוציים. "עובדים רבים אינם מאורגנים, והדבר צריך להשתנות כדי להימנע את התפוררותם של סטנדרטיים בעולם העבודה".

פושרה הוסיף כי יש צורך להיערך להגדרות גמישות יותר של עבודה. "עובדים היום רוצים יותר חופש לבחור את שעות העבודה שלהם ולכן נחוצים חוזי עבודה חכמים, ומדיניות עבודה גמישה יותר. עובדים צריכים לא להיענש על הבחירה שלא לעבוד במשרה מלאה משיקולים של משפחה או משיקולים אחרים. צריך גם להכיר בעבודה הרבה המושקעת בטיפול בבני אדם, ולצמצם את הדיכוטומיה בין עבודה שכירה ובין עבודת הטיפול במשפחה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!