דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

עצמאים חסמו את צומת עזריאלי במחאה על מס הגודש: "אנחנו הפרה החולבת של המדינה"

שבי ונטורה, קבלן שיפוצים: "כבר היום קבלנים מייקרים את העבודה ב-35%, כי אין חנייה. אחרי המס המצב יחמיר" | דני שמואל, בעל קליניקה טיפולית: "מטופלים לא יוכלו לבוא, אנחנו לא נוכל להגיע לטיפול בית"

נשיא לה"ב רועי כהן (מימין) ובעלי עסקים בהפגנה בצומת עזריאלי בתל אביב, במחאה על מס הגודש (צילום: גדעון מרקוביץ')
נשיא לה"ב רועי כהן (מימין) ובעלי עסקים בהפגנה בצומת עזריאלי בתל אביב, במחאה על מס הגודש (צילום: גדעון מרקוביץ')
הדס יום טוב

עצמאים ובעלי עסקים חסמו הבוקר (ראשון) את צומת השלום בתל אביב, במחאה על מתווה אגרות הגודש. ארגון לה"ב, לשכת העצמאים בישראל, מתריע שגביית אגרות מבעלי כלי רכב שייכנסו לגוש דן בשעות העומס יהוו "גרזן על ראשם של העצמאים", ויכבידו במיוחד על בעלי העסקים הקטנים, שנדרשים לנסוע ברחבי הארץ והעיר כדי להגיע לספקים ולקוחות.

עצמאים ובעלי עסקים חוסמים את צומת עזריאלי בתל אביב במחאה על מס הגודש (צילום: הדס יום טוב)
עצמאים ובעלי עסקים חוסמים את צומת עזריאלי בתל אביב במחאה על מס הגודש (צילום: הדס יום טוב)

המחאה היתה קצרה יחסית והשתתפו בה בעיקר ראשי הארגון, שהסבירו שמדובר ב"התנעה" של מאבק שיתרחב בימים הקרובים.

"לא יעיל ופוגע בעיקר בתושבים"

שבי ונטורה מהתאחדות קבלני השיפוצים מזהיר מהפגיעה בתושבי גוש דן. "במרכז, בגלל הגודש שעבר קיים, קבלני שיפוצים כבר היום או שלא מגיעים, או שמייקרים ב-35%. אין חניה, אין איפה לפרוק סחורה, יש כאלה אפילו שמחייבים את הבעלים לשלם את דמי החנייה. ברגע שתהיה אגרת גודש המצב יחמיר. גם המקומיים מזמינים סחורה מבחוץ ועובדים בעיר עם אופניים ועגלה, מה שטוב לתיקונים קטנים, אבל לא לשיפוץ מאסיבי. זה לא יעיל, וזה פוגע בעיקר בתושבים פה."

שבי ונטורה. "זה פוגע בעיקר בתושבים" (צילום: הדס יום טוב)
שבי ונטורה. "זה פוגע בעיקר בתושבים" (צילום: הדס יום טוב)

"אין לנו שום אלטרנטיבה אחרת, אין תחבורה ציבורית נורמלית"

דני שמואל, יו"ר איגוד האוסטאופתים, אומר ש"אנחנו מרגישים שאנחנו הפרה החולבת של כל המדינה. אנחנו דורשים להוריד את המס הזה שמושת בסוף עלינו. זה פשוט לא במקום". לדברי שמואל, "לרובנו יש קליניקות פרטיות, וכל מי שעצמאי באיזור המרכז הולך להיפגע ממס הפקקים הזה. קליינטים לא יוכלו לבוא, אנחנו לא נוכל לצאת ולהיכנס קליניקה עם המכונית, לא נוכל להגיע לטיפולי בית, כי כל כניסה או יציאה מהאזור תחויב במס."

"זה מס באצטלה של משהו טוב שקורה במדינה, נגד הזיהום והפקקים, אבל לא ברור לנו שהוא יותווה למקומות הנכונים, ולנו אין שום אלטרנטיבה אחרת", אומר שמואל, "אין תחבורה ציבורית נורמלית, אין איך להגיע בצורה יעילה."

לדברי שמואל, גם תושבי גוש דן ייפגעו מאגרת הגוש. "אם מישהו מזמין טכנאי מזגנים בתל אביב, הטכנאי יחשוב פעמיים אם להגיע אליו, או שישית את העלות על הלקוח בלית ברירה".

נשיא להב, רועי כהן, אמר בהפגנה: "הגענו היום להתחיל במחאה ביום הכי פקוק בשבוע, כדי שאנשים יבינו שבסוף זה מס על הפרנסה שלנו, של העצמאים. אנשים רוצים לעבוד ושמים להם מכשולים. אנשים לא מבינים את המשמעות של המס הזה. זה הולך להיכנס רק ב-2025 וזה נראה רחוק, אבל זו בדיוק האשליה. יגיע הרגע שנצטרך לפדות את המס הזה ואנשים לא יבינו מאיפה זה נחת עליהם. לכן אנחנו נלחמים עכשיו, רגע לפני שזה יעבור השבוע בכנסת בקריאה שניה ושלישית. חייבים לעצור את הטירוף הזה. ואם מחילים מס פקקים, יש להכיר בו כהוצאה מוכרת במס 100%".

צחי זוהר, יו"ר מחוז תל אביב בלהב, מדגיש את ההשפעה הקריטית של מס הגודש על ציבור העצמאים. "כנותני שירותים, העצמאים נכנסים לאזורי הגודש, וגם הלקוחות שלהם נכנסים לאזורי הגודש. כלומר, יכול להיות שניתקל במצב שלקוח יעדיף ללכת לעצמאי אחר, לא מאזור הגודש, על מנת לחסוך את המס. מה גם שאנשים שייכנסו ויצאו באופן קבוע יצטרכו לשלם מס של אלפי שקלים בחודש. אם לפחות זה ייחשב כהוצאה מוכרת 100% לעצמאים, אז מדובר בחצי נחמה. זה המינימום שהממשלה יכולה לעשות עבור עצמאי העיר בסיטואציה ההזויה הזו.

צחי זוהר. "תחבורה ציבורית יעילה וטובה זה מה שיביא את הפתרון" (צילום: הדס יום טוב)
צחי זוהר. "תחבורה ציבורית יעילה וטובה זה מה שיביא את הפתרון" (צילום: הדס יום טוב)

זוהר מדגיש ש"אנחנו בלהב לא ניתן לזה יד, ונרתום יחד איתנו את כל ארגוני העצמאים. מדובר בחצי מיליון איש, ונעשה כל שניתן על מנת לעזור ולתמוך בציבור שלנו."

זוהר מדגיש שישנן דרכים אחרות, אפקטיביות יותר, לצמצם את עומסי התנועה בגוש דן. "אין ספק שתחבורה ציבורית יעילה וטובה, כפי שאנחנו רואים במדינות באירופה כשאנחנו נוסעים לבקר, זה מה שיביא את הפתרון, ולא אגרות ומיסים למי שנאלץ להיכנס ולצאת מהעיר. צריך לעשות כל שניתן כדי להגיע לשם בהקדם האפשרי. אבל עד אז, לפחות לא להפיל את רוב המיסוי על ציבור העצמאים שגם ככה נושאים ברוב הנטל במדינה."

 

מתווה אגרות הגודש אושר לקריאה שנייה ושלישית בוועדת הכספים בחמישי האחרון, לקראת אישור סופי במליאה במסגרת חוק ההסדרים. המוחים דורשים להחריג עצמאים ובעלי עסקים מהאגרות, או להכיר בהן כהוצאה מוכרת של 100%.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!