דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

״פשוט עסקה כדאית״: התקציב של בריטניה יכלול את הגדלת הוצאות המדינה, השקעה בתשתיות ובבריאות

שר האוצר הבריטי מרחיב את התקציב, למרות שאמר בעבר שיפחית מיסים ויקטין את ההוצאה הציבורית: ״בקרוב נקטוף את פירות ההשקעה״

שר האוצר של בריטניה רישי סונק מחזיק בקופסת המסמכים האדומה בה מופקד התקציב באופן מסורתי (צילום: AP/Alastair Grant)
שר האוצר של בריטניה רישי סונק מחזיק בקופסת המסמכים האדומה בה מופקד התקציב באופן מסורתי (צילום: AP/Alastair Grant)
יונתן קירשנבאום

למרות הצהרות חוזרת של ממשלת בריטניה לפיהם תקצץ בהוצאות הממשלה, שזינקו בעקבות משבר הקורונה, התקציב שנחשף השבוע דווקא ממשיך להגדיל את ההשקעות הממשלתיות בתשתיות ובמערכות הציבוריות, ובעיקר מערכת הבריאות.

התקציב שהגיש שר האוצר הבריטי רישי סונאק, המזהה עצמו כשמרן ואמר שהוא רואה את עצמו "בעל משימה מוסרית להפחית את ההוצאה הממשלתית ושיעור המס", יביא את הוצאות הממשלה לשיעור הגבוה ביותר מהתוצר מאז שנות ה-50 של המאה הקודמת.

ההתאוששות המרשימה של הכלכלה הבריטית ממשבר הקורונה תודות לשיעור התחסנות גבוה ורשת הגנה שפרסה הממשלה גרמו לרבים במפלגה השמרנית לקרוא לתחילת צמצום ההוצאה הממשלתית הגבוהה. אלא שהתקציב שסונאק הציג דוחה את הקיצוצים לשנים הבאות "אחרי התאוששות יציבה מהמשבר" לדבריו של סונאק.

על פי התכנית הכלכלית של מפלגתו של סונאק, הקיצוצים בהוצאות השוטפות של הממשלה מתוכננים להתחיל בשנת 2024, ורק אז יתחיל לרדת יחס החוב תוצר של בריטניה, שעומד על כ-106% תוצר. המשמעות היא שהממשלה הבריטית מתכננת להמשיך ולהגדיל את היקף גיוס החוב שלה בשנים הקרובות- אבל בקצב נמוך יותר. הממשלה צופה ירידה בהיקף גיוס החוב מסכום של 7.9% תוצר בשנת 2021 ל-3.3% בלבד בשנה הבאה.

סונאק הגן בשבוע האחרון על ההחלטה להמשיך ולהגדיל את היקף השקעות ההון החדשות של הממשלה הבריטית גם בתקציב הנוכחי. מעבר לתוספות של מספר מיליארדי פאונד למשרדים כמו הבריאות, המשפט והחינוך, התקציב הנוכחי מכיל המשך של מגמת מימון פרויקטי התשתית באזורים הפריפריאליים של בריטניה, ביניהם 7 מיליארד פאונד לתשתיות התחבורה בעיר מנצ'סטר,  וכ-6 מיליארד פאונד לתשתיות בתי החולים במדינה.

"להשקעות האלו יש החזר גבוה מאד, בטווח הקרוב יחסית כבר נקטוף את הפירות של ההחלטות האלו" אמר סונאק השבוע בריאיון לרשת הביביסי, כשנשאל מדוע החליט להמשיך ולהגדיל את תקציב השקעות ההון של הממשלה על אף ההתאוששות במשק. "אנחנו צריכים לנצל את המצב בשווקים היום. העלות של נטילת חובות חדשים היא אפסית, לעומת החזר גבוה מאד שנקבל מההשקעות האלו. פשוט מאד מדובר בעסקה כדאית בשלב הזה" הוא אמר.

סונאק גם שלל את הטענה שהוצאות הממשלה הגבוהות הן הסיבה לשיעור האינפלציה שעומד על כ-3%, מעט מעל יעד האינפלציה של הבנק המרכזי, והבהיר כי הממשלה צופה שהאינפלציה תתחיל במגמת ירידה כבר בשנה הבאה. "מכיוון שמדובר בבעיה עולמית שמקורה בפגיעה בשרשראות האספקה העולמית כתוצאה מהמגפה, התופעה הזאת הולכת ללוות אותנו בתקופה הקרובה. ויתור על השקעות הוא לא צעד הגיוני, בגלל שההשקעות הן לא הסיבה לאינפלציה שאנחנו רואים לאחרונה" הוא אמר.

התקציב של סונאק לא מכיל קיצוץ בשיעורי המס שהוגדלו בתקופת המשבר- בעיקר מס חברות, על אף דרישות מפלגתו. סונאק הבטיח כי משרד האוצר הבריטי יקצץ בשיעורי המס בעתיד, אבל הסביר את התעקשותו לשמור על שיעור מס גובה באופן יחסי בכך שהממשלה נדרשת להכנסות גבוהות יותר ממסים כדי לממן את הוצאותיה. מספר פרשנים בבריטניה כבר הצביעו על כך שבמצב שבו הפעילות הכלכלית נמצאת בשפל מיסוי נוסף על עסקים עלול לגרום לפגיעה בקצב ההתאוששות של המשק, אבל סונאק דחה את הטענה. שר האוצר הבריטי התעקש שהוא נמצא במשימה מוסרית להפחית את שיעורי המס בבריטניה, אבל דחה את מועד הקיצוץ לזמן שבו יקוצצו גם הוצאות הממשלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!