דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ההסתדרות נגד פיטורי 200 כבאים עם זקן: "קרב מאסף של נציב הכבאות נגד הכבאים"

הכבאים יזומנו השבוע לשימוע לפני פיטורים בהוראת הנציב דדי שמחי, בנימוק שהזקן פוגע באטימות מסכות המגן | באיגוד הכבאים טוענים שמסכות חדשות שכבר נמצאות בידי הכבאות יוכלו לפתור את הבעיה

כבאים באתר נפילת רקטה ברמת גן במבצע ״שומר החומות״ (צילום: דוברות כיבוי והצלה מחוז דן)
כבאים באתר נפילת רקטה ברמת גן במבצע ״שומר החומות״ (צילום: דוברות כיבוי והצלה מחוז דן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

כ-200 כבאים צפויים להיות מזומנים לשימועים לפני פיטורים החל ממחר (שני) אם לא יגלחו את זקניהם, ובכלל זאת כבאים המגדלים זקן מטעמי דת או מטעמים רפואיים. בהסתדרות המעו"ף, המייצגת את הכבאים, הודיעו שינקטו צעדים ארגוניים ומשפטים נגד הפיטורים.

יו"ר הסתדרות המעו"ף, גיל בר-טל, הודיע בחמישי במכתב למנכ"ל המשרד לביטחון פנים, תומר לוטן, שבכוונת ההסתדרות לפעול בצעדים ארגוניים ומשפטיים כנגד פיטורי העובדים וחובת הגילוח: "גם הנחיות ושינויים יש להפעיל בשום שכל, שיקול דעת, תום לב ודרך מקובלת ולאחר מו"מ והסכמות".

בנציבות הכבאות טוענים כי הדרישה לגילוח הזקן מטרתה לשפר את איטום מסכות המגן המשמשות את הכבאים בעת כניסה לאזורים בוערים ואפופי עשן וחומרים מסוכנים. מנגד, בארגון הכבאים טוענים שבמערך הכבאות קיימות מסיכות שאיטומן אינו מושפע מקיומו או אי קיומו של שיער פנים, ובכמות מספקת ביחס לכמות הכבאים המזוקנים מטעמי דת או בריאות, שאינה עולה על 10% מהכבאים המבצעיים. במהלך השבועות האחרונים ערכו הכבאים שורה של הפגנות ומחאות כנגד ההחלטה.

לקריאת ארגון הכבאים הצטרף גם נציב הכבאות וההצלה לשעבר, שלמה כהן. לדבריו שיער הפנים איננו פוגע באטימות המסכה, שכן המסכות מפעילות לחץ חיובי המונע חדירת העשן. עוד ציין כהן כי במערך הכבאות הגדול בעולם, במטרופולין ניו-יורק בארה"ב, משרתים מאות רבות של כבאים מזוקנים. כהן הדגיש כי חובת הגילוח צפויה לסכל את השתלבותן של אוכלוסיות מגוונות בשירות הכבאות, בדגש על חרדים, דתיים ומוסלמים, ועלול גם לפגוע בהתנדבות למערך באזורים כמו יהודה ושומרון.

בחמישי האחרון פרסם נציב הכבאות, דדי שמחי, מכתב למנהלי התחנות במערך הכבאות, ובו קבע כי גם כבאים שאינם מתגלחים בשל בעיות עור נדרשים להסיר את שיער פניהם באמצעות משחות להסרת שיער, או הורדת שיער פניהם בטיפולי לייזר, על חשבונם. העלות המוערכת של טיפולי לייזר עומדת על כ-3,600 שקלים. שמחי ציין ש"הכבאות תפעל לסייע בהלוואות" לכבאים שיבקשו לבצע טיפול זה.

בשני שעבר הודיע נציב הכבאות שפנה לסמפכ"ל משטרת ישראל ולנציבות שירות בתי הסוהר, שהביעו נכונות לבחון את שילובם של כבאים שיפוטרו ממערך הכבאות על רקע סירובם להתגלח בארגונים אלו.

במכתב ששלח יו"ר הסתדרות המעוף גיל בר-טל למנכ"ל המשרד לביטחון פנים תומר לוטן, טען בר-טל שהמהלך הנוכחי של שמחי הוא "קרב מאסף של נציב הכבאות בכבאי ישראל לקראת סיום תפקידו", ומהווה שלב נוסף בהרס יחסי העבודה בכבאות שאפיין את כהונתו של שמחי, הצפויה להסתיים בפברואר הקרוב.

גיל בר-טל, יו״ר הסתדרות המעו״ף. "לעצור את הפקודות שיביאו לנשירה מיידית של כ-200 כבאים ממערך הכבאות" (צילום: אילן בשור)
גיל בר-טל, יו״ר הסתדרות המעו״ף. "לעצור את הפקודות שיביאו לנשירה מיידית של כ-200 כבאים ממערך הכבאות" (צילום: אילן בשור)

"כידוע לך היטב, על מנת לשרת ככבאי יש לעבור הכשרה ארוכה, להתמקצע ולעבור את ההכשרות המתאימות", כתב בר-טל ללוטן, "המדינה משקיעה סכומים לא מבוטלים בהכשרת כל כבאי וכבאי, למען עיבוי המערך והתמקצעותו, וזאת לטובת כלל אזרחי ישראל. כיצד עולה בקנה אחד הצורך להגדיל את כוח האדם במערך ולהקים תחנות כיבוי נוספות מתוך תפיסה כי יש לשפר את הקיים, והניסיון 'להיפטר' מ-200 כבאים המהווים 10% מכוח האדם המבצעי?".

לדברי בר-טל, הרעיון שכבאים שהוכשרו בהכשרה ארוכה למקצוע יגויסו למשטרה או לשב"ס, למקצועות אליהם לא הוכשרו, הוא בגדר הצעה המנותקת מהמציאות, כמו גם ההצעה שיועברו לעבודת יום שאינה מבצעים, ותפחית כ-50% משכרם.

הכבאים: מסכות הכבאים החדשות אינן מושפעות משיער פנים

למכתבו של בר-טל צורף סרט וידאו המדגים את אופן חבישת המסכות החדשות המצויות בידי מערך הכבאות. המסכות מתחברות באמצעות 'קליפס' לקסדות הכבאי, כאשר על פניו מונח בד ייחודי המסייע באיטומן, ואינו מושפע מקיומו או אי קיומו של שיער פנים. לדברי בר-טל, "משעה שאתם מחלקים מסכות אלו בימים אלו ממש, ומשעה שקיימים פחות מ-10% מהעובדים שאינם מתגלחים בגלל אמונה דתית או בעיות עור, אבקשך להורות לנציב הכבאות 'להרגיע' את מחול השדים והבהילות המדומה, ולעצור את הפקודות שיביאו לנשירה מיידית של כ-200 כבאים ממערך הכבאות".

מהמשרד לביטחון הפנים נמסר: "החלטת הנציב מעוגנת בפסיקת בית הדין לעבודה מספטמבר שבחן חוות דעת מומחים רבות, כולל כאלו שהובאו על ידי ועד העובדים, וקבע כי גידול זקן מהווה סכנה ממשית לחיי לוחמי האש בעת מילוי תפקידם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!