דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא ובטחון

המרגל שלא חזר / אלמנתו של אלי כהן: "מקווה שיקום מישהו ויספר איפה הוא קבור"

סרטים המתעדים את הוצאתו להורג של המרגל הישראלי ב-1965 נחשפו ע"י גורמי אופוזיציה בסוריה, והעלו מחדש את כאב המשפחה. "אם זה ראש הממשלה, ואם זה מהמוסד, שיילחמו ויביאו את אלי"

אמו, אחיותיו ואלמנתו של אלי כהן ז"ל, בטקס האזכרה 30 יום להוצאתו להורג (מתוך ארכיון התצלומים הלאומי).
אמו, אחיותיו ואלמנתו של אלי כהן ז"ל, בטקס האזכרה 30 יום להוצאתו להורג (מתוך ארכיון התצלומים הלאומי).

סרטי ארכיון המתעדים את רגעי הוצאתו להורג של המרגל הישראלי אלי כהן ע"י ממשלת סוריה ב-1965 נחשפו אתמול (שלישי). ככל הנראה הוחזקו הסרטים על ידי המשטר הסורי והגיעו לידי כוחות המורדים בסוריה. הסרטים הופצו לתקשורת הישראלית על ידי מנדי ספדי – יועץ פוליטי. אמנם תיעודים שונים של האירוע כבר פורסמו בעבר והסרטונים אינם מגלים פרטים חדשים, אך פרסומם העלה מחדש את זכרו של אלי כהן ותרומתו לבטחון ישראל, לצד העובדה כי גופתו לא הוחזרה לישראל עד היום.

בסרטונים ניתן לראות המוני אנשים מתכנסים בכיכר מרג'ה שבמרכז העיר דמשק ביום ה-18 במאי 1965, כדי לצפות בהוצאתו להורג של 'הבוגד' אלי כהן. לאחר מכן נראית הוצאתו להורג בתלייה, וגופתו מועברת לארון קבורה מעץ ומועלית למשאית צבאית. לאחר מכן המשאית עוזבת את הכיכר ולצידה משאיות דומות הנוסעות בשיירה.

אלמנתו של אלי כהן, נאדיה, אמרה בראיון לערוץ 2 כי על אף שראתה קטעים דומים בעבר, הצפייה בסרט עוררה בה כאב גדול. היא קראה לממשלה לעשות כל מאמץ כדי לברר היכן קבור בעלה. "היה בכי והייתה עצבות לראות את זה מוחשי, איך מורידים את אלי מהחבל לתוך ארון, לראות שלושה רכבים מתרוצצים שם, לראות את ההמונים בכיכר, והכל מלווה במוזיקה רועשת, שמחה, זה לא פשוט", תיארה נאדיה. "גם ככה ביומיום לא קל, אבל כשצצים דברים כאלה, זה פשוט מטריף את הדעת, מטריף את נשמתי".

אלי כהן (מתוך ארכיון התצלומים הלאומי).
אלי כהן (מתוך ארכיון התצלומים הלאומי).

"אני רק מקווה שיקום מישהו ויספר איפה אלי קבור, שיביאו אותו. שיהיה פטריוט אחד ויגלה איפה הגופה, שייתן לנו את השקט והנחמה. אם זה ראש הממשלה, ואם זה מהמוסד, שיילחמו ויביאו את אלי", היא קראה. "מספיק לנו הייסורים האלה שהוא שם ואנחנו פה. שיקום מישהו ויהיה גיבור, שיחזיר לנו את השקט. גם במוות יש קנאה, כשמישהו משתטח על הקבר ולנו גם את זה אין".

אלי כהן נחשב לאחד מגדולי המרגלים של ישראל. הוא נולד במצרים בשנת 1924, ובהיותו בן 33 עלה לישראל והתגורר בבת ים. בשנת 1960 גויס לאמ"ן כמרגל, עבר להתגורר בארגנטינה בזהות בדויה של איש עסקים סורי ויצר קשרים עם יוצאי סוריה שהתגוררו במדינה. בשנת 1962 עבר כהן להתגורר בדמשק, התיידד עם אישים בכירים בצמרת הצבא והמשטר והשיג מידע רב על התכניות של סוריה לפגוע בישראל. המידע שהעביר למפעיליו היה חיוני וסייע לישראל להיערך למלחמת ששת הימים. בשנת 1965 נלכד כהן על ידי השלטון הסורי, נשפט ונגזר עליו גזר דין מוות. על אף נסיונות של ישראל למנוע את ביצוע גזר הדין, הוצא כהן להורג בתלייה בכיכר מרג'ה, ומקום קבורתו לא נודע עד היום. הוא הותיר אחריו את אשתו, נאדיה, ושלושת ילדיהם.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!