דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

75%-100% משווי יום מחלה: דמי הבידוד הוארכו בחודשיים, בתקווה שחיסון ילדים יצמצם את הצורך בהם

ועדת העבודה והרווחה האריכה בחודשיים את התשלום לעובדים בבידוד ולהורים לילדים בבידוד | חברי כנסת בוועדה קראו להחריג מהזכות לתשלום הורים שלא התחסנו, אבל יו"ר הוועדה אפרת רייטן מרום התנגדה: "אסור להידרדר למצב שהחוקים האלה הופכים לענישה שלוקחת מאנשים את זכויותיהם"

ח"כ אפרת רייטן מרום, יו״ר ועדת העבודה והרווחה בכנסת (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
ח"כ אפרת רייטן מרום, יו״ר ועדת העבודה והרווחה בכנסת (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

דמי הבידוד לעובדים בבידוד ולעובדים שנדרשים לשהות עם ילדיהם בבידוד הוארכו בחודשיים, כך אישרה היום (שני) ועדת העבודה והרווחה. עד היום שילמה המדינה כ-152 מיליון שקלים לכ-11 אלף מעסיקים בגין כ-530 אלף ימי בידוד. באוצר צופים שבעקבות חיסוני הילדים תחול ירידה במספר ימי הבידוד.

איציק דניאל, רכז תעסוקה באגף התקציבים במשרד האוצר הסביר שעל פי הצו הקיים אדם לא מחוסן שנדרש להיכנס לבידוד מקבל כיום 75% מגובה שווי דמי המחלה, בעקבות התיקון שהובילה ח"כ קרן ברק (הליכוד). במקרה של הורה שנעדר בעקבות ילד שנדרש בבידוד, ההורה זכאי ל-100% מהשווי, ללא הבחנה בין הורה מחוסן ללא מחוסן.

בגין דמי הבידוד ששולמו לעובדים, בעל עסק זכאי לקבל שיפוי של 75%-50% מגובה התשלום מהביטוח הלאומי, בהתאם לגודל העסק. עוד הסביר דניאל שהשיקולים בהארכת הוראת השעה בחודשיים בלבד היו תקציביים וכן הצפי לתחילת חיסוני ילדים, שאמורים לדבריו "להוריד משמעותית את מספר ימי הבידוד".

ח"כ יוראי להב הרצנו (כחול לבן) תהה מדוע לתת דמי בידוד לאדם שבחר לא להתחסן. לדבריו: "מי שבחר שלא להתחסן, שינצל ימי מחלה או חופשה. זה מייצר סרגל תמריצים שלילי להתחסנות". לטענה זו הצטרפה גם מוריה ברבי מהתאחדות התעשיינים, שקראה להפסיק את הסדר דמי הבידוד למי שבוחר שלא להתחסן.

יו"ר הוועדה אפרת רייטן מרום אמרה: "לא מצאנו עד היום הוכחה לכך שתשלום דמי הבידוד מהווה תמריץ שלילי להתחסן. אסור להידרדר למצב שהחוקים האלה הופכים לענישה שלוקחת מאנשים את זכויותיהם".

ראש תחום כנסת וממשלה בהסתדרות שי גל אמר: "בידוד הוא לא בחירה. הוא הפך לחובה אזרחית במציאות העולמית. חייבים למנוע אובדן פרנסה מהעצמאים שייאלצו להיכנס לבידוד, וזאת האחריות של הבית הזה". לדבריו, ההסתדרות ופורום העצמאים שלצדה סבורים שיש לשפות עסקים קטנים שנאלצים לסגור שעריהם בשל בידוד עובדים, וכן עצמאים שאינם מעסיקים עובדים נוספים בעסק ונדרשים להיכנס לבידוד, בשיעור של 100%. לטענתם, מדובר בכ-67% מהעסקים הקטנים.

"זה תיקון מינורי שלא יעלה הבה כסף לאוצר המדינה. הימים האלה עד לאישור התקציב זאת ההזדמנות האחרונה שלכם. אל תגידו 'כבר אי אפשר'. אפשר. כל אחת ואחד מכם, חברי הכנסת בקואליציה, יכול ברגע זה להתנות את ההצבעה בעד התקציב ברשת ביטחון לעצמאים, לא הצהרתית, אמיתית. בדמי אבטלה לעצמאים, ימי מחלה ושאר תנאים סוציאליים".

ביחס להיעדר המענה לעצמאים שנדרשים לבידוד עדכן דניאל שהמשרד יגיש את התייחסותו לבית המשפט לתביעה שהגיש ארגון העצמאים לה"ב עד 21 בנובמבר. רייטן מרום אמרה: "לא ניתן להפריד את סוגיית העצמאים מהדיון שמתקיים כאן היום. אנחנו שבים וקוראים לצדדים להגיע לפתרון ולדווחו בהקדם לוועדה".

בתום הדיון אמרה: "הארכה של חודשיים זה זמן מספק כדי להגיע למסקנות חדשות, לרבות לגבי חיסוני הילדים, סוגיית העצמאים וכל מה שדורש חשיבה מחודשת. נשמח בנוסף לקבל נתונים על פילוח ימי הבידוד מבחינה מגדרית, גיאוגרפית ועוד, מה שיאפשר לנו להבין לעומק את החלוקה ולבצע חשיבה בהתאם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!