דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

רפורמת הפיגומים מתעכבת פעם נוספת: "בעיה בהתנהלות הפקידותית של המשרדים"

הוועדה שהקים סגן שרת הכלכלה יאיר גולן לא קבעה קריטריונים לאישור פיגומים| יו"ר איגוד קבלני הפיגומים: "לא נוכל לעמוד בעלויות כבדות, בלי סיוע"

פיגומים בתקן האירופאי של חברת פרי, ארכיון. (צילום: עמר כהן)
פיגומים בתקן האירופאי של חברת פרי, ארכיון. (צילום: עמר כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

רפורמת הפיגומים שאמורה הייתה להתחיל עוד בשנת 2019 מתעכבת פעם נוספת. הוועדה שהוקמה באוגוסט בראשות מפקח העבודה הראשי במינהל הבטיחות, על פי דרישת סגן שרת הכלכלה ח"כ יאיר גולן, לא קבעה במהלך אוקטובר את הקריטריונים לאישור פיגומים בתקן הישראלי החדש, בהתאם ללוחות הזמנים שתוכננו. גם סוגיית הפיצויים והסיוע לקבלני הפיגומים להיערך לרפורמה שהיתה אמורה להיות מוסדרת אף היא החודש – טרם הוסדרה.על פי ההסכמות בפגישה שנערכה באוגוסט בין ח"כ גולן, נציגי ענף הבניין והמפקח הראשי במינהל הבטיחות שבזרוע העבודה, אמורה הייתה להסתיים העבודה להגדרת הקריטריונים שיהיו המחייבים בתקן הישראלי החדש עד ה-24 באוקטובר. עד ה-17 באוקטובר, אמורה הייתה להתגבש הנחייה ברורה באשר לשיפוי הכספי של קבלני הפיגומים בגין העלויות שיושתו עליהם לצורך התאמת המלאי שלהם לדרישות החדשות – כל זאת על מנת שהחל מה-17 באפריל 2022 ניתן יהיה להתחיל ולאכוף את חובת השימוש בתקן הפיגומים החדש.

סגן שרת הכלכלה יאיר גולן (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)
סגן שרת הכלכלה יאיר גולן (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)

עם זאת, במשרד הכלכלה מסרו ל'דבר': "בהתאם למציאות בשטח, חלו שינוים בלוחות הזמנים. השינוי, נגרם עקב מספר גורמים וביניהם עבודתו של מכון התקנים על מפרט טכני חדש – תהליך שדורש זמן רב". בשבוע שעבר, הוסיפו, התקיימה ישיבה של כל הגורמים הרלוונטיים ובה הוחלט שכבר בשבועות הקרובים תצא הנחייה ברורה בעניין. במכון התקנים עצמו מסרו מנגד ל'דבר', שהעבירו כבר את כל הידע המקצועי הנדרש למינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית.כזכור, על פי התקנות שעברו בינואר 2019, ערב פיזור הכנסת ה-20, אמור היה תקן הפיגומים החדש לחול מזה למעלה משנה על פיגומים מעל שמונה מטרים, והחל מחודש ספטמבר האחרון על כלל הפיגומים בישראל.עוד במהלך הדיונים לאישור התקנות, התחייב מכון התקנים להעמיד את התנאים הדרושים לבדיקת ואישור הפיגומים בתוך חודשים ספורים על מנת לעמוד בלוח זמנים זה ולאפשר את יישום הרפורמה. אלא שבפועל אישר מכון התקנים עד כה רק שני דגמי פיגומים מתוצרת גרמניה בהתאם לתקן החדש, שאין בהם די על מנת לענות על הביקושים בענף הבנייה הישראלי. לצד זאת, שני הדגמים המיובאים על ידי שני יבואנים בלבד, יצרו מצב של מונופול שייקר באופן משמעותי את עלויות הבניה.העובדה שאף דגם פיגומים שמיוצר בישראל עדיין לא אושר, לא אפשרה גם לקבלני הפיגומים הישראלים לסמן ולהתאים ולהכשיר את המלאי הקיים במחסניהם, כ-5 מיליון מטרים רבועים של פיגומים – תהליך שידרוש לדבריהם גם השקעות משמעותיות שהמדינה טרם הציעה בהן כל סיוע.

פיגומים באתר בנייה. ארכיון (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
פיגומים באתר בנייה. ארכיון (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

"עד כה אף אחד לא פנה אלינו ולא דיבר איתנו על העלויות שיושתו עלינו", אומר ל'דבר' מאיר שמש, יו"ר איגוד קבלני הפיגומים. "התרענו כבר ב-2018 שנזדקק לסיוע הזה. קבלני הפיגומים הם ברובם עובדי כפיים, אנשים שעובדים לפרנסתם, עסקים לא גדולים, שלא יוכלו לעמוד בעלויות כבדות כל כך בלא סיוע". לדבריו, ככל שחולף הזמן עלויות חומרי הגלם ותהליכי השינוע הולכים ומעמירים על רקע מצב השוק העולמי. לדבריו, רק לפני שנה 100 'מיטות' עלו כ-25 אלף שקלים, וכיום מחירן הוכפל ועומד על כ-60 אלף שקלים. "ככל שמתעכבים, כך יהיה יותר ויותר קשה לקבלנים להיערך ליישום הרפורמה. התחושה היא שסגן השר גולן קשוב לצרכים שלנו, אבל יש כאן בעיה בהתנהלות הפקידותית של המשרדים שפעם אחר פעם אינם עומדים בלוחות הזמנים שהתחייבו להם".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!