דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

נעמת העניקה מלגות ומענקי מחקר לנשים בתחומי מגדר ומדעים

יו"ר נעמת חגית פאר אמרה בטקס שנערך אתמול (א'): "כל עוד מתאפשר בישראל שיח סקסיסטי ופוגעני, יש לארגוני הנשים תפקיד. כל עוד נשים מוטרדות, מוכות ונרצחות, מודרות ממוקדי קבלת ההחלטות, מופלות בשכרן ובקידומן, אזי המשימה לא הושלמה"

חלוקת מענקי מחקר ומלגות לדוקטורנטיות. "ששום תקרת זכוכית לא תרתיע אתכן מלממש את תשוקתכן לידע, לחקר, לגילוי או לאמירה בעלת משמעות והשפעה" (צילום: נעמת)
חלוקת מענקי מחקר ומלגות לדוקטורנטיות. "ששום תקרת זכוכית לא תרתיע אתכן מלממש את תשוקתכן לידע, לחקר, לגילוי או לאמירה בעלת משמעות והשפעה" (צילום: נעמת)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

"רק בשבוע החולף השתמשו שני פוליטיקאים בכירים בהתבטאויות סקסיסטיות ופוגעניות כלפי קולגות שלהן, שרות בשולחן הממשלה", אמרה יו"ר נעמת חגית פאר בטקס הענקת המלגות ומענקי המחקר של נעמת אתמול (ראשון). "כל עוד מתאפשר בישראל שיח כזה, נראה שלנו, ארגוני הנשים, עדיין יש תפקיד. כל עוד נשים מוטרדות, מוכות ונרצחות, מודרות ממוקדי קבלת ההחלטות, מופלות בשכרן ובקידומן, אזי המשימה לא הושלמה. אנו נמשיך לומר את שיש לנו לומר, ונמשיך לתמוך בנשים ולסייע להן בכל דרך, לפלס שבילים בעולמות גבריים.

"אני מברכת אתכן, דוקטורנטיות יקרות, ומאחלת לכן ששום תקרת זכוכית לא תרתיע אתכן מלממש את תשוקתכן לידע, לחקר, לגילוי או לאמירה בעלת משמעות והשפעה".

לפני כ-17 שנה נעמת החלה להעניק מלגות מחקר לדוקטורנטיות שעבודתן עוסקת בתחום לימודי מגדר, קידום מעמד האישה ושוויון בין המינים. עד היום זכו כ-70 חוקרות צעירות לקבל את מענק המחקר.

מענקי מחקר בתחום השוויון בין המינים ולימודי מגדר הוענקו אתמול לארבע נשים:

איריס ליברובסקי מאוניברסיטת תל אביב על מחקרה בנושא שאיפות למנהיגות של נשים באמצע החיים – בחינת המודל החברתי קוגניטיבי לקריירה, בהנחיית פרופ' רחל גלי צינמון. ליברובסקי אמרה על המחקר: "לאחר שנים בתפקידים בכירים כמנהלת משאבי אנוש ופיתוח ארגוני, הדרכה ולמידה בארגונים גדולים בשוק התעסוקה, נולד בי הצורך לחקור תופעות שחוויתי בעצמי במהלך הקריירה, ולהבין מה מניע נשים גם בגילים מתקדמים לשאוף לתפקידים ניהוליים בהתחשב בקשיים שמביאה אינטרסקציונאליות זו לתחום הקריירה".

נוהא אבראהים מאוניברסיטת חיפה קיבלה מענק על מחקרה בנושא הפסקות הריון יזומות כפריזמה להבנת הפוליטיקה של גוף האישה הערבייה בישראל, בהנחיית פרופ' דפנה כרמלי וד"ר מעיין אגמון. אבראהים אמרה על מחקרה: "הדיון בתחום הפסקות ההריון היזומות אצל נשים ערביות בחברה הישראלית יכול לקדם את ההבנה של מציאות החיים המורכבת שלהן ושל האופן שבו הן מבינות אותה.

"המחקר יתעד וינתח את חוויותיהן של הנשים סביב הפסקות ההיריון וכיצד הן מפרשות אותן בהקשר של תפיסות הסביבה, לאום ומעמד, יחסי מגדר, מיניות, זוגיות ומשפחה, אוטונומיה ושליטה. בנוסף, תיעוד חוויותיהן ופרשניותיהן של הנשים בנושא יתרום להשמעת קולן של נשים ערביות במרחב הציבורי הישראלי".

שירי אורון מאוניברסיטת בר אילן קיבלה מענק עבור מחקרה בנושא אלימות רגשית בראי תאוריות של פגיעות ואפיסטמולוגיה של אי צדק, בהנחיית ד"ר מירי רוזמרין. אורון סיפרה על מחקרה: "הדוקטורט שלי ייחודי וחדשני, בהיותו משלב מבט רחב ומעמיק על התופעה של אלימות רגשית מהיבטים משפטיים, פילוסופיים, פסיכו-סוציאליים וחברתיים, באופן שמאפשר יצירת שפה חדשה להבנת התופעה של אלימות רגשית שהיא כל כך שכיחה ובעלת השלכות מרחיקות לכת על החברה כולה".

ליאור אלפנט מאוניברסיטת בן גוריון קיבלה מענק עבור מחקרה בנושא סוף עידן התמימות: אי-שוויון מגדרי בתעשיית הקולנוע בישראל, בהנחיית פרופ' ניצה ברקוביץ. לדברי אלפנט, "ענף הקולנוע הוא תחום עיסוק מרכזי באמנות ובכלל, ובישראל עובדים בו אלפי נשים וגברים. זהו תחום שנחשב 'זוהר', אך מתחת לפני השטח מסתתרים מנגנוני אי-שיוויון מגדרי שראוי להילחם בהם. נכון לכתיבת שורות אלה, טרם נכתב מחקר דומה על השדה, והמחקר שלי הוא חלוצי ומבקש ליצור לא רק מציאות חדשה עבור הנשים שעוסקות בו, אלא גם שורשים והיסטוריוגרפיה של הנשים בתעשיית הקולנוע בישראל, ושל השדה מבחינה מגדרית.

"בנוסף ולא פחות חשוב, זהו מחקר אקטיביסטי מתחילתו ועד סופו: הוא החל מהאקטיביזם הפרטי שלי בשדה, המשיך בשיתוף עם הקולנועניות הפועלות בו, ובסיומו עתיד להפוך למדיניות ובתקווה לשינוי אמיתי בשטח. המחקר הזה, שמאגד את הניסיון המקצועי שלי ושל אחרות, משלב בין מחקר איכותני לכמותי ולניתוח טקסטים, הוא הצעד הראשון אבל גם הכלי המרכזי ליצירת שינוי חברתי בתחום".

תחום נוסף שבו ניכר מיעוט של נשים הן בעולם התעסוקה והן באוניברסיטאות ובמכוני המחקר הינו תחום המדע והטכנולוגיה על כל שלוחותיו. לפני 9 שנים, בזכות קרן המלגות ע"ש בבה אידלסון, החלו להעניק בנעמת מדי שנה 4 מענקי מחקר לדוקטורנטיות בתחום המדע והטכנולוגיה. השנה מענקי המחקר בתחום המדעים הוענקו למחקרים בתחום הווירולוגיה על היבטיה השונים: ביולוגיה, פיזיולוגיה, גנטיקה מולקולרית, חיסונים ובריאות הציבור. ארבע נשים קיבלו את המענקים:

יערה פינקל ממכון וייצמן למדע קיבלה מענק על מחקרה בנושא אפיון תרגום החלבונים בהדבקה של נגיף הקורונה SARS-CoV-2. המחקר נערך בהנחיית ד"ר נעם שטרן-גינוסר.

שאילה רויטמן מהטכניון קיבלה מענק עבור מחקרה על איפיון יכולות מטבוליות של וירוסים ימיים, בהנחיית פרופ' עודד בז'ה.

טליה קוסטין מאוניברסיטת תל אביב קיבלה מענק עבור מחקרה על חקר אבולוציה ואפידמיולוגיה של נגיפי RNA תוך שימוש בריצוף גנומי ופילוגנזה, בהנחיית פרופ' עדי שטרן.

סמדר שילה ממכון וייצמן למדע קיבלה מענק עבור מחקרה על הדינמיקה של מגפת הקורונה בישראל, בהנחיית פרופ׳ עידו עמית ופרופ׳ מיכל שוורץ.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!