דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משבר הדיור הציבורי

ח״כ לזימי בדרישה לשר אלקין: להקפיא פינוי משפחות בדיור הציבורי

חברת הכנסת התבססה בפנייתה על מחקר שערכה בקרב שש מדינות מפותחות, בהן קיים דיור ציבורי להמונים | הדיון בוועדת הכלכלה שאמור היה לעסוק בסוגייה, נדחה בשבוע

ח"כ נעמה לזימי (צילום: פלאש90)
ח"כ נעמה לזימי (צילום: פלאש90)
דוד טברסקי

ח"כ נעמה לזימי שלחה מכתב לשר השיכון זאב אלקין, בדרישה להקפיא את הפינויים המתוכננים בדיור הציבורי עד לבחינה משפטית מחודשת של קריטריוני הזכאות. על המכתב חתומים יו"ר ועדת הכלכלה, מיכאל ביטון וח"כ יסמין פרידמן וגבי לסקי. ועדת הכלכלה צריכה הייתה להתכנס הבוקר (שני) לדיון דחוף על הפינויים הצפויים, אך היא נדחתה בשבוע. חרף הקריאות לעצרת הפינויים, פעילי הדיור הציבורי מתריעים מפינויה של משפחה גדולה מדירתה ביום חמישי הקרוב.

הלשכה המשפטית של הכנסת הגישה ללזימי מסמך בשבוע אחרון, שבחן את קריטריוני הזכאות בשש מדינות מובילות במערב שבהם מערכות דיור סוציאליות המוניות. כזכור, לזימי דחפה להקמתה של ועדה מיוחדת שתבחן את הקריטריונים לזכאות, שלה הביע תמיכה גם השר אלקין וח"כ ביטון. לדברי לזימי, במדינות מפותחות רבות בעולם נהוגים קריטריונים נוקשים פחות מאלו הנהוגים בישראל. "זה מצביע על התכנות להקלה משמעותית באלו, ועל צורך אקוטי בבחינה מחודשת של הנושא", נכתב במכתב. 

לזימי מציינת שבקריטריונים שנבחנו במחקר ניתן למצוא גמישות במבחני ההכנסה של מבקשי הדיור, פתרונות תפעול שונים למערך הדיור הציבורי וחלופות דיור איכותיות. "הפינויים מהדיור הציבורי הם פשע ממסדי שחייבים להפסיק לאלתר״, ציינה לזימי. "אי עדכון הקריטריונים משרת את תת ההשקעה בדיור ציבורי ומשסה אוכלוסיה קשה באחרת".

על פי המסמך, רוב הקריטריונים קשורים לקבלת זכאות קשורים להיבטים כלכליים בלבד, וזאת כאשר בישראל הקריטריון המשפחתי מקבל משקל כבד בשיקולי הדעת של הועדותבאוסטרליה המבקשים צריכים לעמוד בקריטריונים של רף הכנסה ואי החזקת נכסים קודמים, כאשר מבחן ההכנסה משתנה בהתאם למקום מגוריו של המבקשת לזכאות.

באירלנד התשלום על שכר הדירה דיפרנציאלי למשכורת, ודייר נחשב לזכאי לדיור ציבורי כל עוד אין יכולת לספק אופציית דיור חלופי נאותה. בבריטניה יש תיעדוף ברור לנזקקים לתמיכה כספית מטעם המדינה, אנשים עם צרכים בריאותיים ואנשים הנדרשים לעזוב את בתיהם בגלל בעיות משפחתיות. בגרמניה והולנד עיקר הקריטריונים מאפשרים לקבל זכאות, אם המבקש הוא בעל הכנסה נמוכה.  

על פי נתוני משרד השיכון, מאז שהתחדשו הפינויים באפריל האחרון, פונו כ-90 דיירים שהוגדרו על ידי המשרד כפולשים. הפינויים התחדשו, לאחר שהוקפאו על ידי שר השיכון הקודם, יואב גלנט. מסמך של מרכז המחקר של הכנסת מצא שישנם מעל ל-30 אלף ממתינים לדירות דיור ציבורי.

בדו"ח על מצב הפינויים משנת 2017 שערכה אורנה ברביבאי, כיום שרת הכלכלה, היו בעת עריכתו כ-8,000 מועמדים פוטנציאליים לפינויים מדירות דיור ציבורי, ביניהם מאות עם צו פינוי מידי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!