דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף ללא גבולות

נגיף ללא גבולות: התחלואה משתוללת ברוסיה, התפרצות ביוון

יותר מ-200 אלף חולים ברוסיה תוך פחות משבוע | אוקראינה טיפסה למקום החמישי בעולם במספר הנדבקים והמתים לנפש | ביוון נרשם שיא חדש בתחלואה

רופאים מחברים חולה קורונה למכונת הנשמה. מוסקבה, רוסיה.(AP Photo/Pavel Golovkin)
רופאים מחברים חולה קורונה למכונת הנשמה. מוסקבה, רוסיה.(AP Photo/Pavel Golovkin)
אוריאל לוי

קרוב ל-250 מיליון בני אדם ברחבי העולם אובחנו כנשאי קורונה מאז פרצה המגפה לפני כשנתיים, כך עולה משכלול הנתונים שמפרסמות הממשלות ורשויות הבריאות בעולם. מספר קורבנות המגפה עלה אתמול מעל ל-5 מיליון בני אדם.

נתונים רוחביים של תפוצת המגפה ברחבי העולם מלמדים כי אנו מצויים כעת בתחילתו של הגל השישי מאז התפרצה המגפה, והגל הרביעי שארע באביב האחרון (שיאו בשבוע האחרון של אפריל) היה החמור ביותר. עם זאת, בכל מדינה סופרים גלים אחרים שכן ההתפשטות איננה זהה בין המדינות, כך שבאירופה מזהירים כעת מתחילתו של הגל הרביעי.

רוסיה: למעלה מ-1,000 מתים ביממה זה למעלה משבועיים

רוסיה ומדינות נוספות במזרח אירופה, נשטפות בימים אלו בגל תחלואה חסר תקדים. בחמשת הימים האחרונים אובחנו ברוסיה יותר מ-200 אלף חולים חדשים, ומספר המתים היומי גבוה מ-1,000 מזה כשבועיים. בשבוע שעבר נסגרו כל בתי העסק הלא חיוניים בבירה מוסקבה, ובשאר המדינה הוטל סגר בן שבוע, שצפוי להתארך.

אתמול פנה נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לצבא והורה לו להיערך לאפשרות שיהיה עליו לפרוס בשטח עוד בתי חולים שדה כדי לטפל בנדבקים. "המצב במדינה קשה מאוד", אמר פוטין בפגישה עם שר ההגנה סרגיי שויגו, "יותר מ-40 אלף נדבקים ביום – זה מעולם לא קרה".

הגורם להתפשטות הגבוהה של הנגיף ברוסיה היא שיעורם הנמוך של המחוסנים במדינה. אף שרוסיה הייתה המדינה הראשונה בעולם שייצרה חיסון לנגיף, "ספוטניק V" שמו, ואף שפוטין טען כי השתמש בו כדי לחסן את ביתו כבר באוגוסט 2020, אזרחי רוסיה מצביעים ברגליים. רק 33% מאזרחי רוסיה מחוסנים. פחות אפילו מהממוצע העולמי העומד על 39%.

ברוסיה מיוצרים בימינו שלושה חיסונים שונים שזכו לאישורים הנדרשים ואף עברו ביקורות של גורמי בריאות בינלאומיים. הנשיא פוטין התחסן באחד מהם לפני כשמונה חודשים – אך סרב לפרסם איזה מהחיסונים הרוסיים הוזרק לו. מומחים מעריכים כי סרבנותם של אזרחי רוסיה להתחסן נובעת מחוסר האמון הרב השורר ברחוב הרוסי כלפי מוסדות השלטון.

אוקראינה: כמעט 300 מתים ביממה, מהגבוהים בעולם לנפש

גם במדינות אחרות במזרח אירופה, בהן אוקראינה, רומניה ובולגריה שיעורי התחסנות נמוכים במיוחד והמגפה מתפשטת במהירות. באוקראינה רק 17% מאזרחי המדינה התחסנו נגד הנגיף. אתמול זינקה אוקראינה למקום החמישי בעולם מבחינת מספר הנדבקים היומי (13,936), ומספר המתים היומי (298).

מלבד ארה"ב ורוסיה שאוכלוסייתן עצומה בהשוואה לזו של אוקראינה, שתי המדינות הנוספות שמתו בהן יותר חולים מאשר אוקראינה אתמול הן רומניה (311) ובולגריה (310). ברומניה התחסנו רק 30% מהאוכלוסיה, ובבולגריה רק 20%. גם במקרים אלו המומחים קושרים את הסירוב להתחסן בחוסר האמון הכרוני ברשויות, שמאפיין מדינות שהיו נתונות למשטרים עריצים בעבר, והדמוקרטיה מתקשה לתפוס בהן אחיזה.

הולנד: 1,200 חולים במצב קשה, 84% מהאוכלוסיה מחוסנת

גם במערב אירופה מזהירים בשבועות האחרונים מפני הגל הרביעי. העלייה במספר הנדבקים מתונה יותר מאשר במזרח היבשת אולם לא ניתן להתעלם ממנה. הולנד הודיעה אמש כי תחזיר השבוע לתוקף הגבלות בעקבות העלייה בתחלואה. זאת לאחר עלייה מתונה במספר הנדבקים שנמשכת כבר יותר מחודש רצוף.

יותר מ-1,200 חולי קורונה מאושפזים בבתי החולים בהולנד – המספר הגבוה ביותר זה חמישה חודשים. בתי חולים רבים בהולנד נאלצים שוב לצמצם את השירותים שהם מגישים למטופלים שאינם חולי קורונה, כדי לפנות מקום לנשאי הנגיף. כ-84% מהאוכלוסייה הבוגרת של הולנד קיבלה את כל מנות החיסון הנדרשות נגד הנגיף.

יוון: 5,449 נדבקים חדשים – מספר שיא מתחילת המגיפה

יוון דיווחה אתמול על 5,449 נדבקים חדשים – המספר היומי הגבוה ביותר שלה מאז תחילת המגפה. "לא גמרנו עם הקורונה", אמר דובר הממשלה ג'אניס אויקונומו. "כל עוד יש אנשים לא מחוסנים, הנגיף מוצא דרך להתפשט". כ-60.5% מהיוונים התחסנו נגד קורונה, מעט פחות מהממוצע באיחוד האירופי, שעומד על 64.7%.

ארה״ב: 9,000 עובדי עיריית ניו יורק שלא התחסנו הוצאו לחל״ת

בארה"ב, בינתיים, נכנסה אתמול לתוקף הוצאתם של כ-9,000 עובדים בעיריית ניו יורק לחופשה ללא תשלום, משום שסירבו להתחסן נגד קורונה. המועד האחרון להתחסנות שהציב להם ראש העיר ביל דה בלזיו חלף ביום שישי, ובין האלפים שלא התחסנו ולכן לא יוכלו לכאורה להמשיך לעבוד יש כבאים, שוטרים ואנשי תברואה רבים.

בניו יורק היו שהזהירו בימים האחרונים כי היעדרם יקשה לנהל את העיר ויפגע באיכות חייהם של התושבים, אולם דה בלזיו שב וטען כי לעירייה יש די משאבים למלא את החסר. לדברי ראש העיר, 90% מעובדי העירייה, בהם גם כבאים, שוטרים ועובדי תברואה, התחסנו. הנתון הזה הושג בין השאר בזכות גל של מתחסנים בשעות האחרונות שלפני פקיעת האולטימטום.

אלפי כבאים הודיעו אתמול כי הם חולים ולא יוכלו להגיע לעבודה, כצעד מחאה על הצעד נגד חבריהם. על כל פנים, לטענת דה בלזיו, לפי שעה לא נרשמו שיבושים בעיר בעקבות הוצאתם ההמונית של העובדים לחל"ת. עובדי תברואה שכן התחסנו האריכו את שעות העבודה שלהם ופינו אתמול כמויות אשפה גדולות מהרגיל, כדי לוודא שלא תיערם אשפה ברחובות. בשירותי הכיבוי, מנגד, אמרו כי מבין 350 יחידות הכיבוי של העיר 18 הושבתו, וכי ביחידות רבות אחרות אין צוות מלא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!