דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ה באייר תשפ"ב 26.05.22
26°תל אביב
  • 28°ירושלים
  • 26°תל אביב
  • 26°חיפה
  • 26°אשדוד
  • 31°באר שבע
  • 37°אילת
  • 35°טבריה
  • 29°צפת
  • 30°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה ותשתיות

זיהום הנפט בעברונה: כתב אישום הוגש נגד קצא"א ובכיריה בגין אחריות לאסון ב-2014

התביעה טוענת שהחברה וארבעה בעלי תפקידים בה, אחראים למחדלים ולכשלים שגרמו לאסון האקולוגי בו דלפו לנחל כ-5 מיליון ליטרים של נפט | כ-144 דונם נפגעו בדליפה, ועלויות הנזקים הוערכו בלמעלה מ-100 מיליון שקל

שמורת עברונה באירוע פריצת הנפט (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
אסף צבי

המחלקה להנחיית התובעים מוסמכי היועץ המשפטי לממשלה בפרקליטות המדינה הגישה היום (שלישי) לבית משפט השלום בבאר שבע כתב אישום נגד חברת קצא"א וארבעה בעלי תפקידים בחברה בעבר ובהווה, בגין אחריותם לאירוע דליפת נפט בהיקף נרחב בשמורת עברונה בשנת 2014 וזיהום שנגרם כתוצאה מכך.

מכתב האישום עולה כי חברת קצא"א ובעלי תפקידים בחברה – סמנכ"לי ביצוע והנדסה שמחה קורן ושלמה לוי, מהנדס אגף הנדסה – ארתור וייס וחיים בר סלע, מנהל יחידת אחזקת הקווים בקצא"א, נושאים, כל אחד לפי חלקו, באחריות למחדלים ולכשלים אשר גרמו לפגיעה אקולוגית מהגדולות שאירעו במדינה.

סך השטח שספג את הפגיעה הגדולה ביותר עמד על כ-144 דונם, ועלויות הנזקים הוערכו בחוות דעת של מומחים בסכומים העולים על 100 מיליון שקל.

התיק נחקר בהובלת המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה, בשיתוף עם משטרת ישראל ורשות הטבע והגנים. במסגרת זו, הוקם צוות חקירה מיוחד (צח"מ) ביחידה שערך פעולות חקירה משמעותיות ששפכו אור על נסיבות האירוע.

שמורת עברונה באירוע פריצת הנפט (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

לפי כתב האישום, בדצמבר 2014 דלפו כ-5 מיליון ליטרים של נפט גולמי מקו צינור של חברת קצא"א- קו צינור אשקלון אילת בע"מ לעבר שמורת ערבת עברונה, הנמצאת כ-10 ק"מ מצפון לאילת ומשתרעת על כ-40 קמ"ר בערבה הדרומית.

במסגרת בניית שדה תעופה "רמון" בערבה, ולצורך סלילת שביל גישה, נדרש שינוי תוואי של חלק מהצינור אשקלון- אילת, המשמש להובלת נפט גולמי, וזאת באמצעות הסטה מערבה של מקטע צינור המצוי סמוך לצומת באר אורה. לצורך כך, נדרשה קצא"א לבצע עבודות של הסטת הצינור והנמכתו. כחלק מהפרויקט, תוכננה הנחת מקטע צינור חדש, שאורכו כ-800 מטרים, במרחק של כ-6 מטרים מערבה לקו הקיים, וחיבורו לצינור הקיים.

במסגרת עבודות הסטת הצינור, אירע כשל הנדסי בגינו התפרק הצינור ופרצו ממנו כ-5 מיליון ליטרים של נפט גולמי, זרמו על פני הקרקע, וזיהמו שטחים נרחבים בשמורת עברונה. כתוצאה מהאירוע, נגרמו לשמורה ולמערכת האקולוגית נזקים רבים. זרימת הדלק סחפה עמה צמחים ובעלי חיים, לרבות מינים מוגנים וגרמה לפגיעה במבנה הקרקע ובמיקרו בתי גידול. כמו כן, נגרמה פגיעה בקרום פני הקרקע ובזמינות המים באזור.

מקצא"א נמסר בתגובה: "קצא"א מחויבת לערכי הטבע והגנת הסביבה, ומשקיעה לאורך השנים לשם כך משאבים רבים. מדובר באירוע חריג מלפני כשבע שנים, שאירע בעקבות כשל נקודתי, שלא במהלך פעילותה השוטפת של החברה, אלא במסגרת עבודות לשינוי תוואי הצינור לצורך בניית שדה התעופה "רמון".

מיד לאחר קרות האירוע נהגה קצא״א באחריות וביעילות ופעלה באופן מקצועי ומהיר.
מאז האירוע החברה הפיקה לקחים, שינתה נהלים ופועלת רבות לשיקום הקרקע, כולל באמצעים החדישים ביותר בעולם, במסגרת זו ביצעה פרויקט ייחודי לניקוי הקרקע בשיתוף רשות הטבע והגנים".

תגובת החברה להגנת הטבע: "האסון בעברונה, התרחש לפני 7 שנים. כעת רוצים לתת לאותה חברה ממש, להכפיל פי כמה וכמה, את היקף שינוע הנפט במפרץ אילת, סמוך לאחת משוניות האלמוגים המיוחדות והחשובות בעולם. זה הזמן לבטל את הסכם קצא"א.
רה"מ בנט, שר החוץ לפיד – זה בידיים שלכם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!