דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
26.9°תל אביב
  • 26.7°ירושלים
  • 26.9°תל אביב
  • 20.6°חיפה
  • 23.6°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 31.5°אילת
  • 24.3°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 26.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

"הרשתות נהנות מהתחזקות השקל, הן יכולות לספוג את עליית המחירים"

בזמן שקמעונאים שונים מכריזים על העלאת מחירים לצרכן בישראל, התחזקות השקל פועלת לטובתן | הכלכלן שלמה מעוז: "אין הצדקה לעליית המחירים לצרכן"

מדפי סופרמרקט (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל/פלאש 90)
מדפי סופרמרקט (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל/פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

כמה בעלי רשתות שיווק גדולות כבר מכינים את הציבור הישראלי לעליית מחירים, ואמרו בראיונות בשבוע האחרון כי מדובר בתהליך בלתי נמנע. עלויות הייצור וההפצה אכן עלו בחודשים האחרונים, בעקבות מחסור בשבבים ובעובדים, שיבושים בשרשרת האספקה, ועליית מחירי הדלק.

עם זאת, הקמעונאים "שכחו" שלצד ההתייקרויות יש גם גורמים שפועלים לטובתם – ובראשם הייסוף המתמשך בשער השקל מול הדולר. הדולר ירד השבוע לשפל של 25 שנה. מדובר בחדשות רעות ליצואנים, אך ביתרון ליבואנים ולקמעונאים בישראל.

"הייסוף חזק של השקל מול הדולר. הוא עלה ב7% מתחילת השנה וב-4% ריאלית מול סל המטבעות. כלומר – בשקל הם קונים יותר", אמר הכלכלן שלמה מעוז בשיחה עם "דבר". אתמול הדרדר הדולר לשפל חדש, ונגע לראשונה מזה 25 שנה ברף ה-3.10 שקלים לדולר.

מעוז הוא כלכלן, מרצה ופרשן בתחום הכלכלה והפיננסים ובעברו הכלכלן הראשי בבית ההשקות אקלסנס נשואה, מציע לא להתרשם מהקריאות של הקמעונאים. הוא ציין כי ישנם עוד גורמים שפועלים לטובת מצבם של קמעונאים בישראל. "רווח הגולמי בארץ הוא מאוד גבוה יחסית לחוץ לארץ ויש להם מקום לספוג. דבר שלישי, בגלל שיש פחות ישראלים בחו"ל הם מנצלים את ההזדמנות. לדעתי אין הצדקה לעליית המחירים לצרכן", אמר. 

שלמה מעוז (צילום: פלאש 90)
שלמה מעוז (צילום: פלאש 90)

אכן, שנת 2020 הייתה שנה טובה לרשתות המזון. הציבור שהה פחות בחו"ל והרבה יותר זמן בבית, מה שהגביר את הקניות ברשתות, שהיו פתוחות בכל הסגרים. רשת רמי לוי הרוויחה, לצורך העניין, 175 מיליון שקלים בשנת 2020, ו-60 מיליון שקלים ברבעון האחרון.

עם זאת, ללא לחץ תחרותי או חרם צרכנים, נטית בעלי הרשתות היא לחלק את הרווח כדיבידנד ולא לספוג בעזרתו התייקרויות לטובת הצרכן.

מעוז מסביר כי האינפלציה בישראל נמוכה יותר מאשר בארצות הברית, למשל, או בריטניה, ארצות בהן יש מחסור חריף יותר בכלי רכב ונהגים – מה שמייצר התייקרות משמעותית יותר בתחבורה ובשירותים העסקיים ולכן יש יותר צידוק גם להתייקרות כלפי הצרכן.

לדבריו, חלק מהיכולת של קמעונאים בישראל ייקר מחירים מבוססת על זה שלא כל הישראלים יודעים לקנות מוצרים מיובאים ברשת, ותלויים רק בסוחרים הישראלים. "אני מציע לעשות קורסים שילמדו איך עושים קניות און ליין, אפשר היום לקנות שם כמעט הכול, כולל טואלטיקה, אולי חוץ מחומוס".

סיבה נוספת שאולי מאפשרת עליית מחירים בישראל היא ההשפעה הכלכלית של משבר הקורונה – בעוד חלק מהציבור נשחק בהכנסותיו, חלק אחר דווקא חוסך סכומים משמעותיים בעוד יש לו פחות הזדמנויות להוציא אותם באפיקים כמו תיירות ובילויים. "אני מציע להפוך את חודש נובמבר לחודש שבו לא קונים, אלא רק מה שחייבים. זה יעצור עליות מחירים בישראל", אומר מעוז.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!