דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נשים ערביות ישראליות

דעות / הדס חפץ הרוש מזכירה ל'גלובס' שיש גם נשים ערביות בישראל

"בחרתי 10 נשים, מספר שמהווה 20% מתוך 50, ועל כן ייצוג ראוי לפי היחס של האזרחים הערבים באוכלוסייה הישראלית. כל אחת ואחת ברשימה הזו יכלה בקלות להיכנס לרשימה של ליידי 'גלובס'."

משפיעות, חזקות, ערביות. לוסי אהריש ועאידה תומא סלימאן (צילום ארכיון: הדס פרוש ונתי שוחט / פלאש 90).
משפיעות, חזקות, ערביות. לוסי אהריש ועאידה תומא סלימאן (צילום ארכיון: הדס פרוש ונתי שוחט / פלאש 90).
הדס חפץ הרוש
הדס חפץ הרוש
כותבת אורחת
צרו קשר עם המערכת:

טקסט שכתבתי והתפרסם בערבית באתר אלמסדר ופייסבוק שליהגיע הזמן שנכיר נשים ערביות חזקות ומשפיעות.

השבוע פרסם המגזין "ליידי גלובס" את רשימת חמישים הנשים המשפיעות בישראל לשנת 2016. ברשימה אפשר למצוא נשים ישראליות משלל תחומים – כלכלה, טכנולוגיה, פוליטיקה, תרבות, תקשורת, ועוד. אך מבין 50 הנשים, לא נכללת אף לא אישה אחת ערביה.

האזרחים הערבים מהווים כמעט 20% מהאוכלוסייה בישראל, וביניהם ניתן למצוא אין ספור נשים חזקות, עצמאיות, מקצועיות ומעניינות, שהשפיעו על חייהם של רבים ורבות, ערבים ויהודים. ובכל זאת, המגזין הנחשב לא ראה לנכון להכניס ולו אישה ערבייה אחת לרשימת הנשים המשפיעות שערך.
לכן החלטתי ליצור בעצמי רשימה של נשים ערביות משפיעות בישראל.

אסייג מראש ואדגיש שכל רשימה כזו חוטאת למציאות, כיוון שהיא מדירה מתוכה המון נשים חזקות ומשפיעות, שכל אחת מהן היא עולם ומלואו. בעצם, כל אישה ערביה עצמאית וחזקה מהווה השפעה עצומה על החברה, הן החברה הערבית, והן החברה הישראלית כולה.

ובכל זאת, ראיתי חשיבות מכרעת לתת מענה לאותו חוסר צדק וחוסר ייצוג של נשים ערביות. בחרתי 10 נשים, מספר שמהווה 20% מתוך 50, ועל כן ייצוג ראוי לפי היחס של האזרחים הערבים באוכלוסייה הישראלית. כל אחת ואחת ברשימה הזו יכלה בקלות להיכנס לרשימה של ליידי גלובס.

את הבחירה עשיתי על סמך המלצות, הן של אזרחים (בעיקר נשים ערביות), והן של גופים, וכן על סמך הידע שלי והפרסומים בתקשורת הישראלית (היהודית והערבית). ניסיתי לבחור נשים מתחומים שונים שמייצגות צדדים שונים של החברה הערבית בישראל, וכאלה שהן מספיק מוכרות והשפיעו על חייהם של הרבה אנשים. הרי לפניכם הרשימה:

עאידה תומא סלימאן – חברת כנסת מטעם חד"ש והרשימה הערבית המשותפת. יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, והאישה הערבייה הראשונה שעומדת בראש ועדה בכנסת. מנכ"לית ומייסדת של העמותה הפמיניסטית "נשים נגד אלימות".

נבילה אספניולי – אשת חינוך, פמיניסטית ופעילה פוליטית. פעילה במרכז הפמיניסטי היהודי-ערבי "אשה לאשה" וכן בקואליציית "נשים לשלום". ערכה מחקרים הנוגעים לאפליה על רקע מיני, פרסמה מאמרים רבים על מעמד האישה וכן ספרים, ביניהם ספר ילדים על חינוך מיני וזהות מינית.

לוסי אהריש – עיתונאית, שחקנית ומגישת טלוויזיה. מגישה תכנית אקטואליה פופולארית בשפה העברית, פועלת רבות לקידום שוויון בין יהודים וערבים, ומרבה להתבטא נגד גילויי שנאה ואלימות משני הצדדים.

חנין זועבי – ח"כ מטעם מפלגת בל"ד והרשימה המשותפת. ידועה מאוד בישראל בשל עמדותיה החריפות נגד הכיבוש ונגד חיילי צה"ל, ובשל הפרובוקציות הרבות שהיא מעוררת בנושא. היא נחשבת לפרלמנטרית פעילה והגישה מספר רב של הצעות חוק חברתיות, רבות מהן עוסקות גם בזכויות נשים.

רים יונס – מייסדת ובעלת חברת "אלפא אומגה" לפיתוח וייצור מכשור רפואי. חלוצת הנשים הערביות בהייטק בישראל, מהווה דוגמא ומופת לניהול עסקי מוצלח, ואחת הנשים המובילות בכלכלה הישראלית.

מקבולה נסאר – אשת תקשורת, מפיקה, עיתונאית ושדרנית ברדיו "אלשמס". פעילה חברתית ופוליטית בחברה הערבית. ידועה בעמדותיה הליברליות ובגישתה הבלתי מתפשרת כנגד עוולות בחברה הערבית והישראלית כאחד.

פרידה ג'אבר בראנסי – עיתונאית ועורכת ראשית של העיתון פאנורמה ואתר האינטרנט פאנט، האתר הערבי המצליח ביותר בישראל. ייסדה גם את אתר האינטרנט "ניסוואן" (נשים) – אשר פונה במיוחד לקהל הנשי ונותן להן במה, פועלת רבות למען קידום מעמדן של נשים ערביות בישראל.

רים בנא – אמנית، זמרת ומלחינה. כותבת שירים פוליטיים שנוגעים למציאות הפלסטינית והיא מגדירה עצמה גם לוחמת חופש. בשנים האחרונות נלחמת רים בנא עם מחלת הסרטן. לאחר ששערה נשר בעקבות טיפולים כימותרפיים היא המשיכה להופיע בקרחת, למרות הביקורות נגדה, והיוותה השראה לחולות סרטן רבות שמתמודדות עם התופעה.

עו"ד מרים כבהא – נציבת שוויון ההזדמנויות בעבודה בישראל. האישה הערבייה הבכירה ביותר בשרות הציבורי ישראלי. בעבר כיהנה כחברה בוועדת ההיגוי של מיזם "קולקטיב אימפקט" לתעסוקת בני החברה הערבית אזרחי המדינה, וכחברה בפורום לקידום תעסוקת נשים בעיריית חיפה.

ח'ולוד ח'מיס – פעילה פמיניסטית, מקימה שותפה של העמוד "תוסכותיש" (אל תשתקי) – מרחב בטוח לנשים ערביות לשיתוף סיפורים ועדויות על ניצול והטרדות מיניות, שמטרתו לשבור את מחסום השתיקה סביב אלימות מינית. פעילה וחברה במרכז הפמיניסטי "אשה לאשה", וסופרת.

הדס חפץ הרוש היא כותבת ועורכת באתר אלמסדר. פמיניסטית, מזרחית, שמאלנית, טבעונית ואוהבת אדם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!