דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אליזבת וורן

בעולם / ביקורת חריפה נגד מנכ"ל וולס פארגו בסנאט האמריקני

ג'ון סטומפף, מנכ"ל הבנק השני בגדלו בארה"ב, הוזמן לשימוע בפני ועדת הבנקאות של הסנאט על רקע אישומים להתנהלות לא תקינה מצד אנשי המכירות של הבנק. במשך קרוב לשלוש שעות הטיחו בו הסנאטורים מילים קשות.

מנכ״ל הבנק ולס פארגו ג׳ון סטאמפף בעת שימוע בסנאט ארה״ב (צילום: סוכנות AP).
מנכ״ל הבנק ולס פארגו ג׳ון סטאמפף בעת שימוע בסנאט ארה״ב (צילום: סוכנות AP).

ג'ון סטומפף, מנכ"ל וולס פארגו,חברת שירותים פיננסיים אמריקנית רב-לאומית, נראה מעט מופתע מהמילים החריפות שהטיחו לעברו סנטורים מכל קצוות הקשת הפוליטית במהלך שימוע שנערך ביום שלישי האחרון בנוגע להאשמות להתנהלות לא תקינה של עובדיו.

במשך קרוב לשלוש שעות היה מנכ"ל הבנק השני בגדלו בארה"ב נתון לביקורת קשה מצד חברי הפאנל שאף קראו לו להתפטר. הסנאטורים לחצו את סטומפף ביחס לטענות מהרשויות הרגולטוריות לפיהן פתחו עובדי וולס פארגו מיליוני חשבונות ללא אישור, העבירו לתוכם כספי לקוחות ואף רשמו אנשים לשירותי בנקאות מקוונים. כל זאת במאמץ קדחתני לעמוד ביעדי המכירות שהוצבו להם.

בנייני הבנק האמריקאי ולס פארגו באטלנטה (צילום: Ken Teegar / ויקיפדיה).
בנייני הבנק האמריקאי וולס פארגו באטלנטה (צילום: Ken Teegar / ויקיפדיה).

כרטיסי בנק הונפקו והופעלו, כמו גם קודים סודיים, וכל זאת ללא ידיעת הלקוחות, כך טענו בתחילת החודש הרשויות במדינת קליפורניה והרשויות הפדרליות, כאשר הטילו על החברה מסן פרנסיסקו קנסות בגובה כולל של 185 מיליון דולר.

למרות שניתן לכנות חלק מהתנהלות ועדת הבנקאות של הסנאט "תיאטרון פוליטי", חברי הוועדה הראו אחדות בין-מפלגתית נדירה בגינוי וולס פארגו ולא היו שבעי רצון מגילויי החרטה של סטומפף.

"מילים רכות לא יספיקו" אמר לסטומפף הסנאטור שרוד בראון מאוהיו, החבר הדמוקרטי הבכיר ביותר בוועדה, "אלה לא היו 'מוצרים לא רצויים' שנוצרו באופן קסום. זו הייתה הונאה. הונאה שלא תיקנת או לא תיקנת מספיק מהר".

סטומפף אמר כי הוא חש "צער עמוק" על כך שהבנק לא היה אחראי מספיק מול לקוחותיו ולא פעל בנושא מוקדם יותר. לטענת הבנק 2.6 מיליוני דולר הושבו ללקוחות עבור עמלות על מוצרים שנמכרו להם ללא אישור.

סנאטורים משתי המפלגות, כאמור, התקיפו את המנכ"ל ללא הרף. בוב קורקר, סנאטור רפובליקני שמרני מטנסי, אמר כי תהיה זו "רשלנות פושעת" אם וולס פארגו לא יצמצם את שכר הבכירים שלו. אליזבת וורן, הסנאטורית הדמוקרטית ממסצ'וסטס המבקרת תדיר את וול סטריט, קראה לפתוח בחקירה פלילית נגד וולס פארגו וסטומפף וטענה כי המנכ"ל גילה "מנהיגות פחדנית" במהלך התקופה הארוכה בה פעל הבנק באופן לא תקין.

"אני חושב שהוא ננזף בעצמה שקצת טלטלה אותו" אמר כריס קוטובסקי, אנליסט בחברת אופנהיימר ושות'. הוא השווה את התנהגותו בשימוע לאופן "היציב והמחושב" בו הוא מתנסח בדרך כלל.

יעדי המכירות האגרסיביים של הבנק ידועים בענף כבר שנים ארוכות. משק בית ממוצע של לקוח בוולס פארגו רכש בממוצע יותר משישה מוצרים בנקאיים. מדד שבכירי הבנק היו מדגישים בכל דיווח רבעוני למשקיעים. הבנק אפילו פתח ביוזמה להעלות את מספר המוצרים הממוצע לשמונה, אם כי לא הגיעו מעולם ליעד זה. סטומפף כינה את הרעיון לשכנע לקוחות לקנות עוד ועוד מוצרים "העמקת מערכת היחסים".

חברי ועדת הסנאט לא קיבלו את הטענה שסטומפף ובכירים אחרים בבנק לא ידעו על הבעיה עד 2013 – כשהלוס אנג'לס טיימס חשף את הפרשה. העבירות החלו, ככל הנראה, מספר שנים קודם לכן כפי שאמר סטומפף בתשובה לשאלות.

בלטה בהיעדרה מהשימוע קארי טולסטד, מי שעמדה בראש חטיבת הבנקאות הקמעונאית של וולס פארגו, שהודיעה ביולי האחרון כי תפרוש השנה מהבנק וצפויה לקבל חבילת פיצויים בשווי של קרוב ל-125 מיליון דולר.

הסנאטורים תקפו את סטומפף בחריפות על חבילת הפרישה של טולסטד ודרשו שיסביר מדוע לא השמשה מועצת המנהלים של בנק – בה הוא מכהן כיו"ר – בסמכותה לשלול אותה ממנה. בתגובה לשאלה נוספת של וורן, אמר סטומפף כי הבנק לא שקל בשום שלב לפטר את טולסטד.

במסגרת הסכם הפשרה שחתם עם הרשויות, לא הודה הבנק בעבירות המיוחסות לא אך גם לא הכחיש אותן. מאוחר יותר הודיע דובר של וולס פארגו כי בכוונתם להפסיק את שיטת יעדי המכירות עד תחילת ינואר 2017.

סטומפף נתן במהלך השימוע מעט פרטים על 5,300 העובדים שפוטרו בעקבות הפרשה. לדבריו פוטרו "פקידי בנק, מנהלי בנק, מנהלים של מנהלים ואפילו נשיא אזור".  לא מספיק גבוה בפירמידה, אמרו הסנאטורים בתגובה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!