דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

תכנית התשתיות של ביידן על סך 1.2 טריליון דולר אושרה סופית

התכנית עברה בתמיכה נדירה של נציגים רפובליקנים לאחר שהופרדה מתכנית "לבנות מחדש טוב יותר", הכוללת השקעה חברתית גדולה | שישה דמוקרטים מהקצה השמאלי של המפלגה התנגדו לחוק

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בוועידת האקלים (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בוועידת האקלים (צילום: AP Photo/Evan Vucci)

בית הנבחרים האמריקני אישר את תכנית התשתיות הדו מפלגתית של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ביום שישי בלילה על סך 1.2 טריליון דולר. ההצעה שתעבור לשולחנו של ביידן לחתימה סופית הופרדה מהחקיקה של תכנית "לבנות מחדש טוב יותר", המתרכזת במעבר לאנרגיות מתחדשות ותוכניות סוציאליות.

החוק החדש יגדיל את ההשקעה בתחבורה, תקשורת, אינטרנט ושירותים שונים. זאת, לאחר ששנים רבות מנסות שתי המפלגות להעביר חקיקה דומה ללא הצלחה, בעוד תשתיות משמעותיות במדינה הידרדרו לשפל חסר תקדים.

בהצהרה לאחר אישור החוק אמר ביידן כי החקיקה "תייצר מיליון משרות, תהפוך את משבר האקלים להזדמנות, ותשים אותנו על המסלול לנצח את התחרות הכלכלית של המאה ה-21". הוא התייחס גם להסכמה ביחס לתכנית הגדולה שלו, ואמר כי נסללה הדרך להעברתה בבית הנבחרים בשבוע של ה-15 בנובמבר.

החוק שכבר אושר בסנאט לפני מספר חודשים עבר ברוב של 228 תומכים מול 206 מתנגדים בבית הנבחרים. 13 רפובליקנים תמכו בהצעה החוק שגובשה במסגרת דו מפלגתית, ושישה דמוקרטים מהאגף השמאלי יותר של המפלגה, ביניהם אלכסנדרה אוסקיו-קורטז, הצביעו נגד התכנית.

הדרך לאישור החקיקה נפתחה לאחר שראש בית הנבחרים ננסי פלוסי הסכימה להפריד בין תכנית התשתיות, שמתרכזת בעיקר בתשתיות פיזיות, לתכנית הרחבה של ביידן שמגדילה את ההוצאה הסוציאלית וכוללת תכניות חברתיות כמו חופשת לידה בתשלום, ביטוח בריאות ועוד.

החלטה זו גרמה לנציגים מהקצה השמאלי של המפלגה הדמוקרטית לאיים שיתנגדו להצעה, אך לבסוף רובם הגדול הצבעה בעדה. זאת לאחר שקיבלו התחייבות כי חבריהם למפלגה יצביעו בעד תכנית "לבנות מחדש טוב יותר" בשלושת השבועות הקרובים.

נצחון זה לממשל ביידן מגיע על רקע תקופה לא קלה למפלגה הדמוקרטית, שהפסידה השבוע בבחירות למשרת המושל בווירג'יניה וניו ג'רזי. מדובר גם בהסכמה נדירה בין הדמוקרטים לרפובליקנים על חקיקה משותפת.

בינתיים תכנית הדגל של ביידן נתקלת בקשיים בגלל התנגדות שני חברי הסנאט המתונים של המפלגה הדמוקרטית. שאלה גדולה נותרה פתוחה לגבי מימון התכנית, בעקבות התנגדותה של סנאטורית אריזונה קירסטין סינמה להגדלת המסים על עשירים. סנאטור מערב וירג'יניה ג'ו מנצ'ין מתנגד להחלטות סביבתיות שיפגעו בתעשיית הפחם במדינתו. כדי לאשר את התכנית צריך ביידן תמיכה מלאה של הדמוקרטים בסנאט.

בגלל ההתנגדות הגורפת של הרפובליקנים להרחבת ההוצאה החברתית, העוצמה הפוליטית של המתנגדים הדמוקרטים לתכנית גדולה. היעד המקורי של תכנית הרחבה חברתית בגובה 3 טריליון דולר בעשור כבר קוצץ במשא ומתן בקרוב ל-50%.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!