דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
23.6°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.6°תל אביב
  • 19.0°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 21.9°באר שבע
  • 28.6°אילת
  • 23.3°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 23.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

גלזגו: עשרות אלפי מפגינים במחאה על הכישלון בבלימת משבר האקלים

המפגינים מוחים משעות הצהריים המוקדמות נגד מה שהם מכנים "אזלת היד של הממשלות" שמפגינות חולשה בהצבת היעדים להפחתת פליטות ובעמידה ביעדים שהוצבו | המפגינים דורשים שילוב בין צדק אקלימי, סולידריות בין עובדים ואוכלוסיות ילידיות

מפגינים מול ועידת האקלים בגלזגו (צילום: AP Photo/Scott Heppell)
מפגינים מול ועידת האקלים בגלזגו (צילום: AP Photo/Scott Heppell)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

עשרות אלפי בני אדם מפגינים היום (שבת) בגלגזו במחאה נגד מה שהם מכנים "אזלת היד של הממשלות" בבלימת משבר האקלים.

בין המפגינים נמצאים גם פעילים מברזיל ואקוודור שמחזיקים ב"שעון אקלימי" המבוסס על הקצב הנוכחי של פליטות פחמן עד לכישלון בעמידה ביעד של כ-1.5 מעלות של התחממות גלובלית מאז ראשית העידן התעשייתי.

מפגינים בגלזגו מחזיקים ב"שעון אקלימי" (צילום: הלנה גאולינגה)
מפגינים בגלזגו מחזיקים ב"שעון אקלימי" (צילום: הלנה גאולינגה)

כ-30 אלף בני אדם החלו בהפגנות כבר אתמול, בהתאם למסורת "שישי למען האקלים". המפגינים מכנים את הוועידה בכינוי הגנאי "Greenwash" שפירושו יצירת מצג שווא של אכפתיות ופעולה נחושה, בעוד המציאות היא של הגברת פליטות והחרפת ההתחממות הגלובלית.

המפגינים מפנים את הביקורת כלפי ה"עולם הראשון" שנהנה מרמת חיים עדיפה ופולט באופן יחסי הכי הרבה גזי חממה, בעוד שהנזקים החריפים ביותר נרשמים אצל אוכלוסיות עניות ובמדינות הדרום הגלובלי.

לצד הפגנות שקטות ומצעדים מאורגנים, התרחשו גם "פעולות ישירות" כמו השתלטות של ארגון "מרד המדענים" על גשר ג'ורג' החמישי בעיר.

עד כמה התחייבות המדינות תמתן את משבר האקלים ?

המדען האוון מקג'יאון הפנה למאמר שמנתח את ההשפעה של התחייבות המדינות להפחית פליטות גזי חממה על התחממות כדור הארץ במספר תרחישים, בהתאם למודל חיזוי בקוד פתוח. על פי הניתוח של מקג'יאון, הסיכוי לעמוד ביעד של התחממות שמוגבלת ל1.5 מעלות שואף לאפס. עדכוני היעדים שנמסרו לוועידה מייצרים סיכוי של 1% בלבד לעמוד בכך, עם 50% סיכוי להגיע להתחממות של 3-2 מעלות, ו30% סיכוי להגיע  להתחממות מוגבלת ל-2 מעלות.

פעילי סביבה מפגינים בוועידת האקלים בגלזגו (צילום: AP Photo/David Cliff)
פעילי סביבה מפגינים בוועידת האקלים בגלזגו (צילום: AP Photo/David Cliff)

למרות הביקורת, מדובר בשיפור דרמטי לעומת אי נקיטת כל מדיניות אקלים, שהייתה גורמת להתחממות של 3 מעלות ולמעלה מכך. בטווח הקצר, לכל הפחות, פליטות גזי החממה עומדות לעלות, לאור הדרישה המתגברת לנפט, גז ופחם שמחירם גאה בחודשים האחרונים, כאשר ההיצע לא מצליח להדביק את הביקוש.

גורמים בתעשיית האנרגיה מדברים על מחסור בהשקעות בחלקו בשל מאבקי תנועת האקלים – כך שיהיה קשה לעמוד בביקוש העולה, בעוד היכולת להחליף דלקים פוסיליים בטווח של השנים הקרובות עדיין אינו קיים.

יעדי האקלים משולבים בצדק חברתי

אף על פי שהמכנה המשותף לרוב משתתפי המחאה הוא יעדי הפחתת גזי החממה והעמידה בהם, בשטח ניתן מקום רב למנהיגי איגודי עובדים ופעילים חברתיים אחרים שהצהירו ש"אין צדק אקלימי בלי צדק גזעי, צדק חברתי וכלכלי".

על פי השידור ברויטרס מהפגנות המחאה בלונדון, בגלזגו התחברו פעילי תנועת האקלים עם פעילי תנועות חברתיות אחרות המוחות נגד קיפוח זכויות כמו BLM  ("חיי שחורים נחשבים"), איגודי עובדים, מחאות מקומיות של נפגעי פגעי זיהום אוויר ולמען אוכלוסיות ילידיות בדרום הגלובלי.

לדברי אחת המפגינות, "אני שמחה שישנם איגודי עובדים שמסייעים לנקוט פעולה ישירה ולהרגיז אנשים חיוניים בתהליך הזה. אין צדק אקלימי ללא צדק כלכלי. הדברים קשורים במהותם למסורת הקולוניאליסטית של ניצול משאבים בקולוניות ופליטת גזי חממה שיפגעו קודם כל בתושבים של אותן מדינות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!